روایت نقوی از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

عراقچی: بدعهدی آمریکایی‌ها از موانع برجام است

عراقچی در جمع خبرنگاران:

تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده است

معاون وزیر امور خارجه با انتقاد از عملکرد 1+5 در لغو تحریم های هسته ای علیه کشورمان گفت: طرف مقابل تحریم‌ها را تنها بر روی کاغذ لغو کرده است اما اینطور نیست که ما در نقطه صفر باشیم.
کد خبر: ۹۲۲۶۸۴
تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو شده است

به گزارش جام جم آنلاین؛ نشست خبری "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان به مناسبت یک سالگی برجام در سالن آمفی تئاتر باشگاه خبرنگاران جوان برگزارشد.

اصلی تریم محور اظهارات عضو ارشد تیم هسته‌ای ایران:

*در اجرای برجام بحث تحریم ها و برداشته شدن آن بسیار مهم بود اما خواسته های بزرگتری وجود دارد

*نباید برجام را منحصر به رفع تحریم ها کنیم

*در فضای کنونی پسابرجام با سوتفاهماتی روبرو هستیم

*خواسته ما در طول این ۱۲ سال در یک جمله خلاصه میشود و آن هم «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» بود و برجام آن شعار همیشگی را محقق کرد

* غنی سازی ما یک روز تعطیل نشد و‌ همین شورای امنیتی که برنامه هسته ای ما را یک روز ممنوع اعلام کرده بود و حتی هواپیماها و کشتی هایی که به سمت ایران می‌آمدند تفتیش می‌شداکنون قطعنامه ای صادر می کند که برنامه هسته ای در آن تثبیت می شود

*در برجام فقط تحریم های هسته ای برداشته شد و باقی تحریم ها سر جای خود است، در موضوعات غیر هسته ای اجازه مذاکره نداشتیم به همین جهت تحریم های غیر هسته ای باقی مانده است، نمی توان گفت همه تحریم ها برداشته شده است

*تعهدات طرف مقابل طبق برجام مبنی بر لغو تحریم ها و تصویب مصوبات جدید و انجام مجوزهای جدید، همگی انجام شده است

*تعهدات کاغذی طرف مقابل انجام شده اما در عمل خیر و همچنان نیازمند زمان است

*غرب روی کاغذ تعهدات خود را انجام داده اما فضا و شرایط لازم را برای عملی شدن فراهم نکرد

*تحریم ها در عمل آثار خود را نشان نداده اما به معنی این نیست که هیچ گشایشی در اقتصاد کشور صورت نگرفته است

*مشکلات ساختاری، فرایندی و شیطنت طرف مقابل باعث شده تا تحریم ها کامل لغو نشود

*در حوزه انرژی، نفت، صنعت و‌ تجارت به حالت عادی بازگشتیم

*در مسئله سوخت هواپیماها تقریبا مشکل حل شده است

*بانک های بزرگ بین المللی هنوز وارد کار بانکی با ایران نشده اند

*طرف غربی در بعضی قسمت ها فضای مخربی ایجاد کرده است

*حوزه مالی و بانکی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است

* FATF ( اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی) موضوع مذاکرات هسته ای نبود

* با FATF اشتراک نظر داریم که باید با منابع مالی تروریست ها برخورد شود و‌ در این زمینه دو قانون مهم را در مجلس تصویب شده است

*آمریکایی ها قبول کردند که تحریم فروش هواپیما و‌ تحریم فروش فرش و غذا را بردارند و فقط این سه قلم تحریمی غیر هسته ای بود که لغو شود

*استفاده از مبادلات دلاری در کلان خودش هیچ گاه آنچنان که گفته می شود مطلوب جمهوری اسلامی ایران نبوده تا بتواند از سلطه آمریکا رهایی پیدا کند

* ما با آمریکا مذاکره نکردیم، با ۶ کشور مذاکره کردیم و هر کدام بخواهند برجام را نقض کنند باید هزینه سیاسی بپردازند

*ترامپ یا هر رییس جمهوری برجام را پاره کند ما ان را آتش میزنیم

*دشمنان تلاش می کنند آثار برجام خود را نشان ندهد و یا کمتر نشان بدهد

*اگر آمریکا مجوز قانونی برای فروش هواپیما را به متقاضیان ندهد نقض صورت گرفته است

*در داخل کسانی هستند که از شرایط تحریم رانت ها و بهره های لازم را برده اند

*یکی از دستاوردهای فرعی برجام بالا بردن میزان بلوغ و رشد سیاسی است

*اجبار دولت به پاسخگویی در کلیت خود امر مبارکی است

* بحث سیمان و بتون ترفند آمریکایی بود که ما گرفتارش شدیم، قاطعانه می گویم که تثبیت راکتور اراک از بزرگترین دستاوردهای ما بود

*در مذاکرات به ما گفتند به هیچ عنوان اجازه نداریم راکتور اراک را در توافق بیاوریم و از آن به عنوان اونی که اسمش و نیار نام می بردند

*اینکه در مخزنی که کارایی ندارد بتون ریخته شود با اینکه در کل اراک بتون ریخته شود خیلی تفاوت وجود دارد

* از ماله طلایی خنده ام می گیرد

*کمیسیون مشترک هفته جاری در وین برگزار می شود

*با هر نقض کوچک توافق نقض نخواهد شد مگر نقضی که فاحش باشد

*با اطلاع مراجع عالی کشور دو سه مورد خطوط قرمز جا به جا شد

مشروح نشست خبری

سیدعباس عراقچی در این نشست خبری با بیان اینکه بهتر است در راستای برجام برخی سوء تفاهم‌ها رفع شود گفت: در فضای کنونی با برخی سو تفاهم‌هایی روبرو هستیم که درباره آن توضیحاتی ارائه شود بهتر است برای ما اجرای برجام نتیجه مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها مهم بود و در همه موارد هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد ولی نباید فراموش کنیم که تمامی خواسته ما رفع تحریم‌ها نبود.

وی افزود: ما نباید برجام را فقط به برداشته شدن تحریم‌ها منحصر کنیم ما در راستای مذاکرات با بدعهدی‌ها و عدم اجرای درست آن از سوی کشورهای 1+5 مواجه بودیم .

عراقچی با طرح این سوال که در واقع خواسته اصلی ما در این راستا چه بوده است گفت: مردم ما 10 الی 12 سال در مقابل تحریم‌ها مقاومت کردند و در بحبوحه بحران هسته‌ای ما یک خواسته‌ای داشتیم و باید بدانیم که آن خواسته اصلی چیست اگر دقیق‌تر این موضوع را متوجه شویم قطعا در ارزیابی مذاکرات و برجام نیز ارزیابی دقیق‌تری خواهیم داشت.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: تمام خواسته‌های ما در طول بحران هسته‌ای در یک جمله و یک شعار خلاصه می‌شد و آن این بود که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست که میلیون‌ها نفر در سراسر ایران این شعار را فریاد زدند تا این حق را تثبیت کنند موضوع غنی‌سازی از گذشته بود اما شعار اصلی داشتن حق مسلم این انرژی مطرح شد.

عراقچی با طرح این سوال که آیا در طول مذاکرات هسته‌ای این حق مسلم تثبیت و محقق شد یا خیر؟ اظهار داشت: در کنار موضوع تحریم‌ها توجه به خواسته اصلی ما و ایستادگی برای گرفتن این حق در برجام این امر کاملا محقق شد. شش قدرت بزرگ دنیا و در رأس آنها شورای امنیت حق ما را برای داشتن یک برنامه و صنعت صلح آمیز هسته‌ای با همه ابعاد در قسمت‌های حساسش از جمله غنی‌سازی و آب سنگین اراک بدون آنکه روزی تعطیل یا کنار گذاشته شود پذیرفتند.

وی افزود: ایران یک صنعت هسته ای خواهد داشت که شامل همه ابعاد و زوایای مختلف میشود و قاطع میتوانیم بگوییم که شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست محقق شده است.

عراقچی در ادامه بیان کرد: یک سال از عمر برجام گذشته و دیگر این شعار در بسیاری از مناسبت هایی مانند 22 بهمن و روز قدس از اولویت های ما نیست چون مردم و وجدان جمعی آنها این را پذیرفته است. اما این به معنای مطالبه نکردن حق های دیگرمان نیست.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه افزود: دومین سوءتفاهمی که پیش آمده این است که بر اثر برجام فقط تحریم های هسته ای برداشته شده و سایر تحریم ها باقی مانده است و این حرف جدیدی نیست زیرا در مذاکرات هسته ای از ابتدای آن تنها تحریم های متناسب با هسته ای قرار بود برداشته شود ولی بعضی ها میگویند که عراقچی گفته فقط تحریم های هسته ای برداشته میشود و جالب ان که به قدری این مطلب را شنیده ام که به این موضوع شک کردم و زمانی که دقت کردم دریافتم که در تمام گفتگوهایم این موضوع را مطرح کردم.

مذاکره کننده ارشد اظهار داشت: در توافق ژنو که شروع مذاکرات بود در همانجا گفته شده که تحریم های متناسب با هسته ای برداشته می شود و تحریم های غیرهسته ای در جای دیگر اگر نظام صلاح بداند بررسی می شود.

عراقچی ادامه داد: سوءتفاهم بعدی که مطرح شده این است که آیا طرف مذاکره به تعهد خودش عمل کرده یا خیر؟ آنچه که در برجام تعیین شده و بر روی کاغذ بوده لغو شده است و به تعهدات خود بر روی کاغذ عمل کردند که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند اما در صحنه عمل این تحریم ها برداشته نشده که یک مقدار آن بستگی به فضا و شرایط داشت و مقدار دیگر آن هم به بدعهدی هایی که در صحنه عمل رخ داد بستگی داشت.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: طبق برجام کارهایی که بر روی کاغذ باید انجام گیرد صورت گرفت ولی معتقدم که در انجام وظایفشان در صحنه عمل همچنان ایراداتی است که باید رفع کنند و ما به آنها گفته ایم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود: چهارمین سوءتفاهمی که مطرح شده این است که ما معتقدیم تحریم هایی که برداشته شده در عمل آثار خودش را نشان نداده و این درست نیست و اما چرا نشان نداده؟ دلایل مختلف دارد اما اینکه گفته می شود هیچ گشایشی در فضاهای اقتصادی کشور صورت نگرفته و خیلی از انتظارات ما برآورده نشده در مقابلش بسیاری دیگر از انتظاراتمان برآورده شده و در اینجا اشاره میکنم به گزارشی که دیروز در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی دادیم و در آن به صورت ریز و مشروح از گشایش هایی که صورت گرفته و هنوز صورت نگرفته و موانعی که وجود دارد و درجایی که مشکلات حل شده و هنوز حل نشده توضیح داده شد.

وی افزود: شورای امنیت موظف بود که همه موارد مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران را شناسایی کند همان شورای امنیتی که شش قطعنامه‌ را علیه برنامه هسته‌ای ما طرح و برنامه‌مان را ممنوعه اعلام کرده بود و‌ تمامی هواپیماها و کشتی‌هایی که به سمت ایران می‌آمدند تفتیش می شد که مبادا قطعه ای وارد کشورمان شود اما همین شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر می کند که برنامه هسته ای در آن تثبیت می شود و غنی سازی ما حتی برای یک روز تعطیل نشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریم‌ها کلا رفع شده و تاثیر آن بر زندگی مردم چه زمانی مشخص می‌شود عنوان داشت: در عمل برای رفع کامل تحریم‌ها زمان لازم است و یکسری مشکلات فرآیندی وجود دارد و بخشی از مسئله، شیطنت طرف مقابل است که باید به صورت موردی بررسی شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: در چهار حوزه مالی و بانک و بیمه، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و صنعت و تجارت و انرژی باید این موضوع بررسی شود که در حوزه‌های صنعت و تجارت و حمل و نقل تقریبا به حالت سابق برگشته‌ایم و در حوزه انرژی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در حوزه انرژی اگر برجام نبود صادرات نفت از یک و نیم بشکه امروز به صفر می‌رسید عنوان داشت: تلاش بر این است که در آینده تولید نفت به دو میلیون بشکه در روز و بیشتر برسد.

وی تاکید کرد: در حوزه میعانات گازی 35 درصد رشد صادرات داشته‌ایم و در حوزه بیمه نفتکش‌ها با مدیران صحبت کردیم و مشکل مذکور حل شده و در موضوع عواید نفتی هم 5 میلیارد دلار دریافتی از امارات و 2 میلیارد دلار دریافتی از شرکت شل داشتیم و رفت و آمد کشتی‌ها به روال سابق بازگشته است.

عراقچی با اشاره به اینکه در همه پایتخت‌های اروپایی به جز یکی دو مورد سوخت هواپیما دریافت می‌کنیم حال آنکه در گذشته چنین نبود افزود: در حوزه صنعت و تجارت قراردادهایی انجام شده اما سرمایه‌گذاری یا تاسیس یک کارخانه با مشارکت خارجی زمان‌بر است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: در حوزه مالی و بانکی اگرچه گشایش‌های خوبی صورت گرفته اما موضوعی که به عنوان یک واقعیت مطرح است عدم ورود بانک‌های بزرگ بین‌المللی به حوزه مبادلات است که این به یک فضای برون برجامی بازمی‌گردد و آمریکایی‌ها کمال سواستفاده را از آن کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در برخی موارد فضای مخربی را ایجاد کرده‌اند اظهار داشت: این که بانک‌های بزرگ پس از برجام ورود پیدا نکرده‌اند به این معنا نیست بانک‌های کوچک نیامده‌اند و ضمنا مدیریت منابع ارزی در دست بانک مرکزی است و شاخصی که در این زمینه مطرح می‌شود شاخص تخصیص ارز است که به صورت روزانه انجام می‌شود حال آنکه در گذشته چند ماه طول می‌کشید تا این روند اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه روابط کارگزاری LC دسترسی منابع، مشکلات رفع شده و موضوعاتی هم باقیمانده یادآور شد: به قول یک مسئول بانکی اگر قبل از برجام صد واحد انرژی مصرف می‌کردیم و 20 واحد نتیجه می‌گرفتیم امروز این عدد به 60 تا 70 واحد رسیده است.

وی افزود: ما دو قانون به مجلس ارائه دادیم که طبق آن با پولشویی با منابع مالی تروریست‌ها مبارزه کنیم و این دو خواسته‌ای بود که FATF از مدت‌ها پیش از ایران تقاضا کرده بود تا کشورها را از میزان پایبندی‌ به این دو حوزه رده‌بندی کند. آنها ما در لیست سیاه قرار دادند چون می‌گفتند که ایران قوانین لازم با پولشویی را ندارد و ما را به عنوان کشور غیرهمکار معرفی کرده بودند.

عراقچی گفت: در دوران تحریم ها، FATF چندان اهمیتی نداشت و بعد از برداشته شدن تحریم ها این مانع خودش را نشان داد و آنها میگفتند که با ایران و کره شمالی همکاری بانکی نداشته باشیم و برای اینکه بانکهای بزرگ با ایران همکاری داشته باشند باید در این دو حوزه، تحولات و پیشرفت صورت بگیرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: نامه ای وزیر اقتصاد به دبیرخانه FATF نوشت که طبق برنامه، توافق کردند که اجرای FATF منطبق با قانون اساسی کشور ما باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در توافق برجام استفاده از سیستم مالی آمریکا اضافه نشده؟ اظهار داشت: این موضوع مطرح بود اما آمریکایی ها آن را قبول نداشتند، استفاده از مبادلات دلاری در حد کلان هیچگاه مطلوب ایران نبوده است چرا که نتیجه آن این است که آنها طبق احکام دادگاه های آمریکایی آنها قادر خواهند بود به اموال ما دسترسی پیدا کنند.

عراقچی افزود: حتی اگر استفاده از U-TURN در برجام مجاز میشد نباید از آن استفاده میکردیم چون با هر دلاری که در آن سیستم استفاده میشد میتوانستند اموال ما را مصادره کنند.باید خودمان را از وابستگی به دلار جدا کنیم و در راستای اقتصاد مقاومتی که تعریف شده حرکت کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: هر کدام از 6 کشور که برجام را نقض کند باید هزینه های سیاسی پرداخت کند، ما نگران نقض برجام چه در این دولت و چه در دولت آینده آمریکا نیستیم و خودمان را به هیچ دولتی گره نزدیم، مهم این است که ما برگشت پذیری در برنامه هسته ای را طبق نظر مقام معظم رهبری حفظ کرده ایم و روشن است که برنامه هسته ای ما در کوتاه ترین برهه زمانی به حالت اولیه برگردانده میشود.

وی ادامه داد: اگر دولتی در آمریکا برجام را نقض و این کار را انجام دهد؛ موضوع کاملا مشخص است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر رئیس جمهوری برجام را پاره کند ما آن را آتش میزنیم. ماهیچ مذاکره دوباره ای با آنها انجام نمیدهیم و آنها نیز به ذهن خودشان این را راه ندهند، چون این سند نهایی است و ما معتقد به آن هستیم و آن را نقض نمیکنیم.

عراقچی در واکنش به سوالی پیرامون بد عهدی‌ها و شیطنت‌های طرف غربی به ویژه آمریکا از جمله در ماجرای تصویب طرح مخالفت با خرید آب سنگین کشورمان گفت: آنها بدعهدی‌ها و خباثت‌هایی در اجرای برجام یا ایجاد کرده‌اند و یا فضا و شرایط آن را فراهم کرده‌اند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ما با همه این‌ها یک به یک مقابله کردیم اظهار داشت: ما توانستیم با پیگیری‌هایمان برخی مواردی که نقض شد از جمله در حوزه بیمه‌ را رفع کنیم و سعی‌مان در این است که موارد دیگر نیز رفع شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی چون رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای منطقه و مشخصا عربستان همه تلاش خود را کردند تا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، اظهار داشت: آنان به دنبال این بودند که در کنگره آمریکا این مذاکرات تصویب نشود و یا رد شود.

عراقچی افزود: با توجه به اینکه برجام در کنگره آمریکا تصویب شد، دشمنان تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران از منافع و آثار برجام یا برخوردار نشود یا کمتر برخوردار شود.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به قانونی که کنگره آمریکا پیرامون عدم خرید آب سنگین ایران تصویب کرده است، اظهار داشت: آنها محموله اول را از ما خریدند و پول آن را نیز پرداخت کردند.

وی با تأکید بر اینکه بر فرض که آمریکا این کار را انجام دهد(نخریدن آب سنگین) خودشان ضرر می‌کنند، تصریح کرد: ما به عنوان یک فروشنده آب سنگین در عرصه بین‌المللی شناخته شده‌ایم و این خود یکی دیگر از نشانه‌های تثبیت و محقق شدن حقمان در انرژی هسته‌ای است.

عراقچی با اشاره به اینکه در هر صورت این کالا در کشورمان می‌ماند اظهار داشت: ما طبق برجام موظف نیستیم که حتما آب سنگینمان را بفروشیم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: ما می‌توانیم آب سنگینمان را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و این کالا خریدارها و مشتریان خودش را در جاهای دیگر دارد.

وی با اشاره به برداشت دو میلیارد دلاری دارایی‌های کشورمان توسط آمریکا اظهار داشت: طرف آمریکایی با این اقدام خباثت خود را نشان داد.

عراقچی با اشاره به بدعهدی‌های دیگر آمریکا از جمله ممنوعیت فروش هواپیما توسط بوئینگ تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا در این باره گفته است که این قانون را وتو خواهد کرد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه مسائل داخلی آمریکا و مشکلات بین دولت و کنگره آمریکا به خود آنان مربوط است گفت: آمریکا موظف است که به تعهدات خود در برجام عمل کند و باید مجوز فروش هواپیما را به متقاضیانش بدهد در غیر این صورت نقض برجام صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: ما موارد را یک به یک دنبال می‌کنیم و از هیچ یک از حقوق خود طبق برجام و حتی فراتر از برجام نخواهیم گذشت.

عراقچی در واکنش به سوال مبنی بر اینکه در صورت نقض برجام کشور ما تا چه میزان ضرر می‌کند؟ اظهار داشت: باید در این باره این مسأله را مدنظر قرار داد که چه کسی برجام را نقض می کند و همچنین چگونه این عمل را انجام می دهد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اگر دولت آمریکا برجام را نقض کند، جامعه بین‌المللی به مشروعیت جمهوری اسلامی ایران و بدعهدی آمریکا اذعان خواهد کرد، گفت: اعتقاد بنده این است که نباید داشته‌های خودمان در برجام به چند ماده و چند هزار سانتریفیوژ محدود کنیم چرا که این موارد به سرعت می‌تواند دوباره به جای خودش بازگردد.

وی با تأکید بر اینکه دستاورد و داشته اصلی ما تثبیت حقمان در انرژی هسته‌ای است تصریح کرد: دنیا به این دستاورد ما احترام می‌گذارد و اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را نقض کنند، دنیا به ما بیشتر از گذشته احترام خواهد گذاشت.

عراقچی اظهار داشت: ما باید کمتر نگران مواردی باشیم که به سرعت جایگزین می‌شود(مثل مسئله سانترفیوژها) و باید نگران تثبیت حقوق خودمان و بازگشت‌پذیری تحریم‌ها که به شدت پیگیر آن هستیم، باشیم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان ضمن اشاره به موانع داخلی و خارجی اجرای برجام گفت: یکی از موانع جدی اجرای برجام کسانی هستند که در مقابل اجرای درست برجام چه در داخل و چه در خارج حضور دارند. کسانی که با برجام مخالفت می‌کنند از تحریم‌ها سود می‌بردند.

وی ادامه داد: افرادی در محافل تندروی آمریکا، اسرائیل و عربستان و همین طور داخل کشور وجود دارند که از رانت‌های تحریم استفاده‌های فراوان می‌کردند و تدبیرهای مقام معظم رهبری نیز برای جلوگیری از همین موارد بود.

عراقچی ضمن اشاره به ادبیات جدیدی مثل بتن ریزی و ماله‌کشی که در فضای پس از توافق هسته ای به وجود آمد گفت: یکی از دستاوردهای فرعی برجام این بود که جامعه ما به بلوغ و رشد سیاسی رسید که این دستاورد کمی نیست. این اجبار دولت به پاسخگویی نسبت به عملکرد خود بسیار خوب است. عباراتی همچون بتن‌ریزی و ماله‌کشی که به کار برده می‌شود جای تأمل دارد به خصوص بحث سیمان و بتن که ترفندی کاملا آمریکایی بود.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ما در توافق، تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود. در اوایل مذاکرات آمریکایی‌ها حتی حاضر نبودند که در مورد راکتور اراک بحثی به میان بیاید، اما مذاکرات کاری کرد که آن را قبول کنند. آمریکایی‌ها راکتور آب سنگین اراک را راکتور "اونی که اسمش رو نیار" نامیده بودند.

وی تصریح کرد: آمریکا در توافق نهایی راکتور اراک را به رسمیت شناخته و قبول کرد که با 5 قدرت دیگر به پیشرفت آن کمک کند. آنها در مورد راکتور اراک شکست سختی خوردند و به همین دلیل مسأله بتن ریزی در داخل راکتور را کلید زدند که متأسفانه داخل کشور نیز این موضوع روی افکار عمومی تأثیر گذاشت.

عراقچی خاطر نشان کرد: آنچه ما انجام دادیم با توجه به بی‌انصافی‌هایی که وجود داشت خوب و راضی کننده بود. اگر نمی‌خواهیم در راستای منافع کشور به برجام کمک کنیم حداقل تیشه به ریشه برجام و منافع کشور نزنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كسرا
-
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
۰
۰
دوران تحریم ها باعث شد كه چرخه مالی ما با سایر كشورها قطع بشه . تحریم ها دو گونه اثر دارند یك اثر فوری كه ما طعم آنها راچشیده ایم و یك سری اثرات درآینده . اثرات آینده خیلی بیشتر از اثرات حال بر روندها تاثرگذار هستند . نمونش مبحث مدیریت ریسك در بانك ها . در زمان تحریم ها رابطه بانك های داخلی با بانك های خارجی قطع شد و مجبور بودیم از شركت های واسطه و بعضا شركت های صوری و كاغذی ( paper company ) برای تبادلات ضعیف پولی و مالی استفاده كنیم و تازه چقدر پول به عنوان درصد و كارمزد بپردازیم ( البته عده ای از منتقدین دیروز و دلواپسان امروز درست این گلوگاه را تشخیص داده و ... ) در این شرایط بانك ها سیستم مالی شفاف نداشتند و حتی صورت های مالی منتشره غیر واضح و ناصحیح بوده است . از طرفی به علت وجود تحریم ها به سیستم ها و نرم افزارهای بانكی پیشرفته و رایج دنیا دسترسی نداشتیم به طوریكه در حال حاضر هیچ بانكی اعم از خصوصی و دولتی در ایران Core Banking به معنای واقعی ندارد . سامانه مدیریت ریسك كه هیچ هنوز واحد مدیریت ریسك درست و حسابی هم در بانك ها وجود ندارد همچنین واحدهای مبارزه با پولشویی كارآ و به روز نداریم ( نتیجه ش گردش سه هزار میلیارد تومن پول اختلاس معروف و ضعف دستگاه های نظارتی در بانك مركزی وقت ) و همه اینها برمی گردد به اثرات تحریم های ظالمانه . به عنوان مثال یكی از بانكهای معروف كره جنوبی سه ماه پیش با یكی از بانك های بزرگ و در واقع بهترین بانك ایران وارد مذاكرات همكاری شد . اولین خواسته آنها این بود كه روی سایت هیچ كدام از بانك های ایرانی موارد مرتبط با ریسك تطبیق وجود ندارد و این در دنیای امروز یك الزام می باشد . وقتی این مطلب را شنیدم یاد استادم در دانشگاه افتادم كه آن موقع و زمانی كه آن برادر عزیز!!! می گفت تحریم هاكاغذ پاره اند و .. و از این دست حرف ها ، میگفت دانشجویان محترم تحریم های سیاسی را با هر مشكل و بدبختی و هزینه ای هست كم و بیش میشود دور زد ولی وای به روزی كه ما تحریم علمی شویم یعنی به خاطر عقب ماندن علمی به علت تحریم های سیاسی وقت ، سایرین نخواهند با ما داد و ستد و مراوده داشته باشند این تحریم خودخواستست نه به زور قدرت ها . این تحریم خطرناكتره كه كسی خودش نخواد با ما طرف بشه نه به زور و علتش هم همینه كه امروز ( در آن سالها ) ما با دست خود بنزین در آتشی ریختیم كه دشمن داشت برای ما درست میكرد . یعنی با عملكرد نامناسب و غیرمطقی و غیر عقلایی خود را در وضعیت آچمز قرار دادن . به راستی تحریم ها كاغذ پاره بودند ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها