بیگدلی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

اقدام کودتاچیان بسیار ناشیانه بود

کارشناس مسایل بین الملل گفت: به دلیل عدم سازمان یافتگی و عدم حمایت کشورهای خارجی، به نظر نمی رسد کودتا موفق شود.
کد خبر: ۹۲۲۳۱۶
اقدام کودتاچیان بسیار ناشیانه بود

علی بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به اینکه کودتای ترکیه محرکه های درونی داشت، گفت: ارتش ترکیه خود را وارث دوران ‌آتاتورک می داند وقانون اساسی ترکیه اعلام کرده نظام سکولار است و ارتش خود را موظف به حفظ نظام سکولار می داند. در حالی که اردوغان بارها تلاش کرده است این اصطلاح را از قانون اساسی ترکیه تحت فشار افکار عمومی و طرفداران مذهبی و تشویق برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و قطر، بردارد .اما با وجود اینکه 4 بار نسبت به این موضوع اقدام کرد موفق نشد.

وی با اشاره به اینکه ارتش ترکیه مثل ارتش پاکستان و مصر که زیر نظر مستقیم‌آمریکاست به دو شاخه تقسیم می شود، ادامه داد: یک شاخه مستقیما زیر نظر مسشتاران آمریکایی هستند که رده های بالای ارتش هستند اما گروهی از ارتش که شب گذشته اقدام به کودتا کرد گروههای میانه بدنه ارتش ترکیه بودند که واکنش سازمان نایافته ای را به مرحله اجرا گذاشتند.

این کارشناس مسایل بین الملل این گروه از ارتش را دارای وابستگی خارجی ندانست و ادامه داد: این گروه معتقدند اردوغان از جهت رفتار شخصیتی به سمت دیکتاتوری دینی پیش می رود و ارتش با این کار مخالفت می کند.

بیگدلی با اشاره به اینکه اردوغان چند بار ارتش را تسویه نظامی کرده است، گفت: اقدام کودتاچیان در شب گذشته بسیار ناشیانه بود.به دلیل اینکه ساعت 11 شب کودتا کردند، این در حالی است که معمولا کودتاها ساعات صبحگاهی که خیابان ها خلوت است انجام می شود.

وی ادامه داد: طرفداران اردوغان پس از کودتا دست به اسلحه برده و کشتار بسیاری صورت گرفت و به نظر نمی رسد این کودتا موفق باشد.البته در صورت ادامه این روند ممکن است کشتار زیاد شود اما به دلیل عدم سازمان یافتگی و عدم حمایت کشورهای خارجی به نظر نمی رسد کودتا موفق شود.

بیگدلی افزود: نشانه عدم حمایت کشورهای خارجی از این کودتا این است که آمریکا به عنوان اولین کشور ، کودتا را تقبیح کرد یعنی ژنرال های ارشد ترکیه هیچ نقشی در این کودتا نداشتند.

وی با اشاره به اینکه همه ارتش در این کودتا دخیل نبودند ،گفت: بعد از کودتا، اردوغان تسویه گسترده ای در ارتش انجام خواهد داد که با اعدام و زندان همراه است و سطح فرمانبرداری ارتش از اردوغان بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسایل بین الملل در عین حال گفت: به نظرم ممکن است اردوغان یا نیروهای وفادار به وی دست به کودتا زده باشند تا اردوغان بتواند به این بهانه به مقاصدش دست یابد و بتواند ارتش را تسویه کند.

بیگدلی اظهار داشت: اردوغان قطعا درآینده دست به رفراندومی در مورد غیر سکولار بودن قانون اساسی خواهد زد، به دلیل اینکه وی بیشتر نگاهش به کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و عربی است .

وی افزود: اردوغان به دنبال این است که رهبری کشورهای اسلامی و تسلطش را براساس تئوری عثمانیزه کردن منطقه عملی کند که دو هدف بزرگ دارد؛ یک عضویت در اتحادیه اروپا که به نظر نمی رسد عملی شود و آنها موافقت نمی کنند و دیگر نگاه معطوف به شرق است که براساس تئوری عثمانیزه کردن منطقه یکبار دیگر بر کشورهای عرب تسلط پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ابراهیمی
-
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
۰
۰
فیلم اردوغان برای بهره برداری سیاسی بود . میگید نه ؟ صبر كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها