خبر گزاری ایسنا نوشت: یک پژوهش جدید نشان داده است که حتی در صورت قطعی بودن وجود آب در مریخ، این آب آشامیدنی نیست.
کد خبر: ۹۲۰۸۰۹
آب مریخ آشامیدنی نیست!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اسپیس، در سال 2011 مدارگرد شناسایی مریخ ناسا خطوط سیاه و دره‌ها و دامنه کوه را در سیاره سرخ کشف کرد که این امر نشان دهنده وجود آب در این سیاره بود.

این خبر برای فضانوردان بسیار خوشحال کننده بود زیرا دیگر نیازی نبود تا برای سفرهای فضایی میزان قابل توجهی از آب آشامیدنی را همراه خود ببرند.

اما متاسفانه، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آب این سیاره ممکن است آشامیدنی نباشد و از آن بدتر ممکن است حتی وجود نداشته باشد.

یک تیم از دانشمندان دانشگاه آریزونا به بررسی بیشتر و دقیقتر این خطوط سیاه که RSL نام دارند پرداختند تا منشا آنها را کشف کنند.
برخی از دانشمندان معتقدند که این آبها از ذوب یخ‌های موجود در این سیاره بوجود آمدند، اما پژوهش جدید این نظریه را رد می‌کند.

بیشتر این خطوط شیب‌دار تکرار شونده RSL در نزدیکی خط استوای این سیاره قرار گرفته اند و هرگونه یخ در آن محل مدتها پیش ذوب شده است .اگر آبی که باعث شکل گیری این RSL شده از زیر زمین آمده باشد بنابراین این تیم معتقد است که به دلیل عمق زیاد منشا این آبها سطح آنها بیش از حد شور بوده و نمی‌توان این آبها را نمک زدایی کرد.

بنابراین این آبها آشامیدنی نبوده و نمی‌توان از آنها استفاده کرد و محققان باید تمرکز خود را به نواحی قطبی مریخ معطوف کنند تا با صرف هزینه‌های هنگف بتوان منابع یخ زیر زمینی را برای استفاده ذوب کرد.

بر اساس داده‌های بدست آمده توسط این محققان، این تیم نتیجه گرفته است که محتمل ترین منبع آب که باعث بوجود آمدن RSL می‌شود جو است، زیرا هوا در دره‌های مریخ بسیار مرطوب بوده و انتقال آب به بستر این سیاره امری پرهزینه بوده که نیازمند فناوری‌های بسیار پیشرفته است.

در نهایت ممکن است روزی برای بررسی بیشتر این مسئله و حل این معما ، یک کاوشگر مجهز به مریخ فرستاده شود.

این پژوهش درJournal of Geophysical Research به چاپ رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمیدرضا نصرتی
-
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
۰
۰
بنام ایران؛اولا در مقایسه با هزینه ای كه جنگ افزارها حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم داشته است این هزینه های علمی و تحقیقاتی بچشم نمیآیند(كافیست مقایسه شود) و تازه تاثیر آن كجا و این پیشرفتها كجا و ثانیا با روندی كه پیشرفت تكنولوژی دارد كافیست ذهن ما متوجه مشكلی و یا مانعی بر سر راه شود دیر یا زود برطرف خواهد شد پس حتی آن مشكل سختی آب یا شوری زیاد آن اگر امروز مشكل است دیگر فرداها باز فكر میكنید مانع پروژه های اسكان بشر روی مریخ میشود؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها