یک اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اقتصاد کشور هنوز بیمار است/ حذف یارانه ها ضروری است

یک اقتصاد دان گفت :اقتصاد ایران در مرحله رونق است و عملکرد اقتصادی دولت تا کنون در زمینه اقتصادی مثبت ارزیابی می شود که اگر شوکی به اقتصاد وارد نشود در نیمه دوم سال پیش بینی می شود که کاهش نرخ تورم ادامه یابد.
کد خبر: ۹۲۰۳۹۰
اقتصاد کشور هنوز بیمار است/ حذف یارانه ها ضروری است

مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که کارنامه سه ساله دولت یازدهم را در زمینه عملکرد اقتصادی چگونه ارزیابی می کند و در مدت باقی مانده چه اقداماتی باید در اولویت قرار گیرد اظهار داشت : دولت تا کنون خوب عمل کرده و در این یکسال باقی مانده پیش بینی می شود که وضع بهتر و رشد اقتصادی بیشتر شود ، چرا که دلار های بلوکه شده به تدریج در حال پرداخت است و تحریم ها هم به مروردر حال برداشته شدن است، از سوی دیگر فشارهای تورمی هم که در پی تحریم ها و همچنین سیاست های اشتباه ایجاد شده بود،در حال کاهش است ،به طوریکه اخیرا نرخ تورم نیزتک رقمی اعلام شد . بر این باورم دولت باید برای سال آخر خود، برنامه کوتاه‌مدت ارایه دهد تا بار دیگر رکود و تورم بازگشت نداشته باشد و بتواند از فضای پسابرجام استفاده کند.

نرخ تورم باید به 3-4 درصد برسد

این استاد بازنشسته اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ تورم در نیمه دوم سال تک رقمی باقی خواهد ماند یا سیر صعودی به خود خواهد گرفت گفت :به احتمال زیاد باقی خواهد ماند چرا که شوک منفی فکر نمی کنم در اقتصاد ایجاد شود،البته ناگفته نماند که نرخ تورم با آنکه تک رقمی شده و به نرخ 9.7 رسیده است همچنان نرخ بالایی است،چون اقتصادکشور هنوز بیمار است اما اگردولت آقای روحانی بتواند نرخ تورم را به 3 یا 4 درصد برساند وضع بهتر می شود و اشتغال هم افزایش می یابد .

وی افزود :سرمایه گذاران خارجی منتظرند که شرایط سرمایه گذاری در کشور بهتر شود، بنابراین اگر سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد وضع از نظر ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خیلی بهتر خواهد شد .

این اقتصاددان در مقابل نظر عده ای که معتقدند برای خروج از رکود نباید نرخ تورم از یک حدی بیشتر کاهش یابد گفت : اعتقادی به رکودی بودن اقتصاد ندارم ، ممکن است در یکسری از بخش ها رکود وجود داشته باشد اما اقتصاد ایران در مرحله رونق است چون اقتصاد از نرخ های رشد منفی اقتصادی به نرخ های رشد مثبت رسیده است .

پرداخت یارانه های نقدی قطع شود

تقوی اضافه کرد،برای بهتر شدن وضع اقتصاد باید جلوی ادامه سیاست های اشتباه گذشته از جمله پرداخت یارانه نقدی گرفته شود . وی دراین باره افزود :آنچه در دولت گذشته به اجرا درآمد هدفمندی یارانه ها نبود چرا که با اجرای هدفمندی یارانه ها باید تولید رونق می گرفت ،این درحالیست که درآن زمان با افزایش قیمت سوخت بخصوص گاز که نهاده تولید است هزینه بخش تولید افزایش یافت و با سیاست های اشتباه رشد اقتصاد نیز منفی شد ، در نتیجه منابعی که حاصل از افزایش قیمت سوخت بود به جای آنکه به سمت تولید و سرمایه گذاری های عمرانی جهت یابد با توزیع آن بین مردم عملا اشتغالی ایجاد نشد. ازطرف دیگر با افزایش نرخ تورم که به بیش از 40 درصد رسید دیگر وجه یارانه نقدی هم که به مردم داده شد یعنی رقم 45 هزار تومان جبران تورم را نکرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت روحانی همچنان به سیاست توزیع یارانه نقدی ادامه می دهد گفت :به هر حال ارثی است که به این دولت رسیده و دولت فعلا کاری نمی تواند انجام دهد مگر آنکه وضع اقتصادی یک مقدار بهتر شود تا بتواند این یارانه های نقدی را حذف کند .

این اقتصاد دان گفت : به نظرم دولت در یکسال آینده به سیاست های خوبی که آغاز کرده ادامه خواهد داد، حالا اگر سرمایه گذاری های خارجی وارد کشور شود رشد اقتصادی هم بالا می رود و نرخ تورم هم روز به روز کاهش می یابد به هر حال بهبود روابط بین الملل روی اقتصاد از لحاظ ورود سرمایه های خارجی به کشور و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد اثر مثبت می گذارد که در نهایت رفاه ایجاد شده شامل حال مردم نیزخواهد شد .

تقوی با اشاره به اینکه تولیدکننده‌ها هنوز از شوک سنگین اقتصادی رها نشده‌اند تاکید کرد : دولت در این دوره باید برای تولید کنندگان و وارد کنندگان مواد اولیه ارز با سوبسید ارایه دهد و تا حد ممکن بنگاه‌های اقتصادی را از مالیات‏ معاف کند. از طرف دیگر دولت باید برای پایین آوردن این رکود به تولیدکنندگان وام‏‌هایی را با سود کمتر اختصاص دهد تا بتوانند تا حدی به وضع تولید در کشور سروسامان دهند. اما کار دیگر دولت باید معطوف به‌بهره‌برداری از فضا و فرصت بعد از برجام باشد. دولت باید بتواند زمینه ، قوانین و مقررات حمایتی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند.

به ‌گفته تقوی، دولت یازدهم اقتصادی را با رشد منفی تحویل گرفت و رشد منفی در تعبیر علم اقتصاد یعنی بیکاری، تورم و رکود و پایین آمدن سطح زندگی مردم. حالا دولت این سال‌ها را پشت سر گذاشته و بار دیگر نیاز به برنامه دقیق دارد تا بتواند هم وضعیت را بهبود بخشد و هم آثار منفی اقتصادی بار دیگر ظاهر نشود.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
مجید
-
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
۰
۰
سلام. اقای تقوی فكر كنم شما هم حقوق نجومی می گیرید.بعبارتی سیر از گرسنه خبر ندارد وسواره از پیاده.اقای اقتصادان بازنشسته شما ببینید این 45 تومان در چه سالی وبرای چی دادند. بنزین بود 100 تومان . بخدا خانواده های را سراغ دارم كه روز شماری می كنند تا شب واریز یارانه.یك مقدار بیایم واقع بین باشیم.
علیرضا
-
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
۰
۰
پرداخت یارانه ها قطع شود تا دولت مردان حقوق و مزایای بهتری گیرشان بیاد.....
فقیر صنعتی شریف
-
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
نظر من گم شد
ساسان
-
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
مهدی تقوی وقتی حقوق خوبی میگیری حق داری بگی یارانه ها رو باید دولت قطع كنه /// یادآور میشم آقای تقوی این یارانه ای كه دولت داره به مردم میده صدقه نیست كه میگی باید قطعش كنه و این یارانه مابه التفاوت گرانی قبوض آب و برق و گاز و كلیه عوارضات شهرداری و ... میباشد و اینو هم بگم خیلی ها با همین یارانه قسطاشونو میدن و خیلی كارای دیگه كه اگه نباشه یه طرف ترازوی زندگی اقشار ضعیف میلنگه لطفا" دیگه از این نظرها نده لطفا"
جام جم آنلاین
-
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
مخاطب گرامی با تشكر از پیامی كه گذاشتید ، به عرض تان برسانم كه آقای تقوی یكی از اساتید زحمت كش و سالم جامعه هستند و چون یك اقتصاددان هستند در باره تبعات منفی ادامه پرداخت یارانه نقدی اظهار نظر كردند ، هدف از هدفمندی یارانه ها از ابتدا هم این بود كه با افزایش قیمت حامل های انرژی منابعی كه به دست می آید به سمت تولید و سرمایه گذاری جهت یابد تا علاوه بر اینكه تولید كالا افزایش می یابد با بهبود وضعیت تولید هم اشتغال افزایش یابدو هم در نهایت با عرضه مناسب محصولات تولیدی قیمت ها كاهش یابد كه این خود باعث افزایش قدرت خرید مردم می شد، اما آنچه عاید شد بجای آنكه منایع به سمت تولید رود به صورت نقد به همه مردم داده شد ،چه فقیر و چه غنی ،كه به نوعی با توزیع خرد خرد این منابع هیچ حركت اساسی انجام نشد ، بدون شك ادامه این سیاست به این شكل به ضرر جامعه است و بهتر است با اجرای سیاست های مناسب اقتصادی به مرور نرخ تورم را كاهش و با افزایش سرمایه گذاری در جامعه و پیش بینی پوشش های اجتماعی مناسب رفاهی همانند كشورهای توسعه یافته قدرت خرید واقعی مردم را افزایش داد ، اما حمایت از اقشار آسیب پذیر و دهك های پایین درآمدی در هر شرایطی با شناسایی درست این افراد باید مد نظر سیاست گذاران قرار گیرد .
جعفرقلی
-
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
۰
۰
خجالت نمی كشید مرتبا حرف از حذف یارانه می زنید این مبلغ كمك ناچیزی است از طرف دولت به مردم فقیر این اقتصادان سرمایه دار كه همچنین نظریه ای می دهد سواره ای است كه خبر از پیاده ندارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها