اتحادیه اروپا و سازمان‌های امدادی در طول یک روز ۴۵۰۰ پناهجوی سرگردان در آب‌های شمال آفریقا تا سواحل ایتالیا را نجات دادند.
کد خبر: ۹۱۹۵۹۱
نجات ۴۵۰۰ پناهجوی سرگردان در دریای مدیترانه در طول یک روز

به گزارش جام جم آنلاین ، شماری از این پناهجویان سوار بر کشتی‌های فرسوده یا قایق‌های بادی راهی کشورهای اروپایی بودند.

گارد ساحلی ایتالیا همراه با سازمان‌های امداد و نیروی دریایی کشورهای اتحادیه اروپا تنها در طول روز گذشته (سه‌شنبه) در فاصله شمال آفریقا تا سواحل ایتالیا ۳۰ عملیات نجات در دریای مدیترانه را اجرا کرد.

بزرگترین عملیات این روز نجات ۴۳۵ سرنشین یک کشتی فرسوده بود که ۱۸ تن آنها کودک و ۱۲۴ تن زن بودند. در مجموع پنج کشتی گارد ساحلی ایتالیا این پناهجویان را نجات دادند.

سازمان‌های امداد و نیروی دریایی کشورهای اتحادیه اروپا در جریان این عملیات مهاجرانی را از آب گرفته‌اند که با کشتی‌های فرسوده و حتی قایق‌های بادی راهی اروپا شده بودند.

مرگ هزاران تن در دریای مدیترانه

وزارت کشور ایتالیا اعلام کرد در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۷۰ هزار مهاجر و پناهجو وارد این کشور شده‌اند. این رقم با برابر با آمار شش ماه نخست سال گذشته میلادی است.

معلوم نیست که چه تعداد پناهجو و مهاجر در راه رسیدن به اتحادیه اروپا در دریا غرق شده‌اند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل این رقم را در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۲۸۰۰ تن تخمین می‌زند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، کمیسیون اتحادیه اروپا اکنون پیشنهادی برای حفاظت موثرتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

«دیمیتریس آوراموپولوس» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، خواستار موافقت هر چه سریعتر پارلمان اروپا با این پیشنهاد شده که شامل اصلاحات‌برنامه‌ریزی شده برای حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا است.

او تأکید دارد که اتحادیه اروپا وقتی برای تلف‌ کردن ندارد.

پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا که در واکنش به بحران پناهجویان مطرح شده، دربرگیرنده تأسیس نهادی برای حفاظت مرزهای خارجی اتحادیه اروپاست.

«فرونتکس»، نهادی که حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را در حال حاضر بر عهده دارد، قرار است در این نهاد پیشنهادی ادغام شود.

این نهاد اختیارات بیشتری خواهد داشت و نقش موثرتری در اخراج پناهجویان بر عهده خواهد گرفت و همچنین قرار است در شرایط بحرانی تا ۱۵۰۰ نیرو برای حفاظت از مرزها در اختیار داشته باشد.

تیم‌های عملیاتی این نهاد قرار است یا به درخواست کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا پس از مصوبه ‌شورای اروپا و موافقت کشور مقصد به مأموریت اعزام شوند.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا معتقد است با تأسیس این نهاد، اروپا در حفاظت از مرزهای خارجی خود «با ضعف اصلی سیستم کنونی» مواجه نخواهد شد.

به گفته دیمیتریس آوراموپولوس ، «فرونتکس» در شرایط کنونی به اندازه کافی از حمایت کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار نیست.

با این حال پیشنهاد مطرح شده با انتقادهایی در پارلمان اتحادیه اروپا مواجه شده است.

«اسکا کلا» نماینده حزب سبزهای آلمان در این پارلمان معتقد است که نهاد پیشنهادی کمیسیون اتحادیه اروپا اختیاراتی بیشتر از فرونتکس خواهد داشت، بدون آنکه حقوق اساسی تقویت شوند.

نمایندگان پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) در مورد پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا رأی‌گیری می‌کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها