به یاد کارگردانی که آبروی سینمای ایران بود

نگاهی کوتاه به زندگی عباس کیارستمی (۱۳۱۹-۱۳۹۵)+عکس

عباس کیارستمی در روز اول تیر سال ۱۳۱۹ (22 ژوئن سال 1940 ) در شهرتهران متولد شد. از وی بیش از 40 فیلم سینمایی ، کوتاه و مستند که ساخته ، نوشته یا تهیه کرده بود، به یادگار مانده است.
کد خبر: ۹۱۹۳۶۶
نگاهی کوتاه به زندگی عباس کیارستمی (۱۳۱۹-۱۳۹۵)+عکس

به گزارش جام جم آنلاین، نخستین تجربهٔ هنری عباس کیارستمی نقاشی بود. او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقهٔ نقاشی برندهٔ جایزه شود.

وی اندکی پس از این موفقیت در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه‌های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد.

کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت.

از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود.

طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد.

مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.

در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با کارگردانی فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند.

کیارستمی در ۱۹۶۹ با پروین امیرقلی ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ از او جدا شد. آن‌ها از این پیوند صاحب دو پسر به نام‌های احمد متولد۱۹۷۱ و بهمن ۱۹۷۸ شدند. فرزند دوم او بهمن کیارستمی در سال ۱۹۹۳ در سن ۱۵ سالگی مدیر فیلم‌برداری و کارگردان شد و فیلم مستند سفری به دیار مسافر را ساخت.

عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.

کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشت.

وی همچنین عکاسی شناخته شده‌است همچنین به تازگی دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمی و سعدی از دست خویشتن فریاد را منتشر کرد.

او صاحب دهها جایزه بین المللی شد و به عنوان کارگردان مولف و صاحب سبک در سینمای جهان شناخته می‌شود.

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ عباس کیارستمی را در رده ششم فهرست 40 کارگردان برجسته جهان قرار داد.

کیارستمی از جمله کارگردانانی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در کشور باقی‌ماند. او بر این باور بود که تصمیم به ماندن مهم‌ترین تصمیم او برای زندگی حرفه‌ای اش بوده است. او می‌گفت که حضور همیشگی اش در ایران و ملیت ایرانی اش توانایی او در ساخت فیلم را دو چندان کرده است، وی در این باره گفته بود:

اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری اش می‌تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می‌کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم. - عباس کیارستمی

عباس کیارستمی از اسفند سال گذشته به علت بیماری سرطان چهار بار عمل جراحی شد و مدتی را در کما گذراند.

در حساب تلگرامی که با عنوان "روند درمان عباس کیارستمی" فعال شده، آمده بود: "اولین عمل، عمل جراحی درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است."

کیارستمی که در بیمارستانی در شهر پاریس بستری بود روز دوشنبه 14 تیر ماه در سن 76 سالگی به دلیل لخته شدن خون دچار سکته مغزی شد و دارفانی را وداع گفت. روحش شاد.

جام جم آنلاین ضایعه درگذشت این هنرمند برجسته و مشهور کشورمان را به خانواده و بازماندگانش و نیز جامعه هنری و سینمایی ایران تسلیت می گوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
Hadi bavei
-
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
۰
۰
ضایعه درگذشت ایشان را به كلیه هموطنان تسلیت عرض مینمایم روحش قرین رحمت باد

نیازمندی ها