این روزها نام ایسلند بر سر زبان‌ها افتاده است؛ کشوری با جمعیت حدود 330هزار نفر و مساحتی تقریبا برابر با استان اصفهان که توانسته با حذف تیم‌هایی مثل هلند و انگلستان از مسابقات جام ملت‌های اروپا 2016، قدم به قدم تا مراحل بعدی جام ملت‌های اروپا بالا بیاید و شگفتی‌ساز شود، اما این کشور بجز فوتبال به علت دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۱۸۸۸۰
گردشگری انرژی با نیروگاه‌های زمین گرمایی

ایسلند سال‌هاست تلاش می‌کند وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز خود را کمتر و کمتر کند و در این راه موفق بوده است. در حال حاضر این کشور بیش از 85 درصد انرژی و تقریبا 100 درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر و پاک تامین می‌کند. نیروگاه‌های برقابی 75 درصد و نیروگاه‌های زمین گرمایی نزدیک 25 درصد تولید برق ایسلند را به عهده دارند. این کشور همچنین برنامه‌هایی برای بهره‌گیری از هیدروژن به عنوان سوخت و تولید برق از انرژی بادی دارد، اما استفاده از انرژی‌های نو علاوه بر تامین انرژی، کمک به حفظ محیط‌زیست، جلوگیری از آلودگی هوا، آب و خاک، مزیت مهم و غیرمنتظره دیگری برای ایسلند به همراه آورده است.

شاید عجیب به نظر برسد اما نیروگاه‌های زمین گرمایی ایسلند نه‌تنها بخشی از برق مورد نیاز این کشور را تامین می‌کنند بلکه در افزایش شمار گردشگران خارجی نیز اثر گذاشته‌اند. جزیره ایسلند به علت آبفشان‌ها، چشمه‌های آب‌گرم و چشم‌انداز آتشفشانی خود معروف است. دولت این کشور پس از بحران مالی جهانی سال 1387، توجه خود را به کسب درآمد از بخش گردشگری معطوف کرد و سال گذشته موفق شد برای نخستین بار پذیرای یک میلیون گردشگر باشد. پارسال 20 درصد گردشگران خارجی از این نیروگاه‌ها بازدید کردند. در این بین، حوضچه آب گرم بلو لاگون ـ از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایسلند ـ در اصل مکانی است که مصنوعی ساخته شده و آب آن از آب اضافی یک نیروگاه زمین گرمایی تامین می‌شود. رئیس‌جمهور ایسلند در این باره گفته است، گردشگران با رضایت برای خرید بلیت بازدید از نیروگاه‌ها پول می‌پردازند تا با چشمان خود تحقق یافتن اقتصادی را که بدون وابستگی به نفت، گاز و زغال‌سنگ کار می‌کند ببینند.

براساس نتایج یک نظرسنجی، حدود نیمی از گردشگرانی که به ایسلند می‌روند تمایل دارند از نیروگاه‌های تجدیدپذیر این کشور بازدید کنند. از این گروه 75درصد عقیده داشتند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیر مثبتی بر تجربه آنها از طبیعت ایسلند داشته است و یک‌سوم هم گفته‌اند افزایش استفاده از این منابع انرژی احتمال سفر مجدد آنها به این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مقامات ایسلندی معتقدند این آمارها نویدبخش رونق گردشگری انرژی در آینده است.

منابع: lonelyplanet.com æ icelandnaturally.com

احسان حاجیان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها