300 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن امروز در بورس تهران برای اولین بار منتشر و در کمتر از یک دقیقه به فروش رسید.
کد خبر: ۹۱۸۸۲۳
فروش 300 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در کمتر ازیک دقیقه

به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین ، استفاده از ابزار اوراق بهادار به پشتوانه تسهیلات رهنی که یکی از ابزار های تامین مالی است مدتها مورد بحث و بررسی کارشناسان و فقها بود که سرانجام آذر ماه سال گذشته مورد تصویب و امروز انتشار آن عملیاتی شد.انتشار این اوراق ابتدا در حوزه مسکن آغاز شده تا بتواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند .

به گفته بت شکن مدیر عامل بانک مسکن که در مراسم رونمایی از این اوراق سخنرانی کرد، بلند مدت بودن تسهیلات رهنی و کوتاه مدت بودن سررسید آن باعث جذب سرمایه گذاران مختلف به این بازار خواهد شد.

این برای نخستین بار است که بانک مسکن در کشور مبادرت به انتشار اوراق رهنی مسکن با سررسید دو ساله و سود 18 و نیم درصد کرده است .

مدیر عامل بانک مسکن اظهارامیدواری کرد که با وجود تقاضایی که برای خرید اوراق رهنی مسکن بوجود دارد بتوان به این تقاضا پاسخ داد.

از سوی دیگر فطانت رییس سازمان بورس نیزدر این مراسم با اشاره به استقبال خریداران اوراق ،از اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی برای انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن از طریق بازار سرمایه، خبر داد واعلام کرد: سازمان بورس متناسب با سنجش تقاضا و با گذر از سیستم سنتی و همچنین با تمرکز بر نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد تقاضا برای اوراق بهادار مختلف برای تأمین مالی ارزان قیمت شبکه بانکی از طریق بازار سرمایه آماده است.

فطانت، در ادامه با اشاره به اینکه این برای نخستین باراست که شبکه بانکی کشور از طریق بازار سرمایه اقدام به انتشار اوراق رهنی به منظور تأمین مالی کرده است گفت : این اوراق با وجود پیشینه بسیار در دنیا اما در ایران با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

وی با ابراز خرسندی از امکان ایجاد انتشار اوراق رهن و فراهم شدن بازار ثانویه به منظور تأمین مالی شبکه بانکی در بازار سرمایه‌، گفت: اقتصاد مسکن چنانچه تحریک شود سایر صنایع کشور در بورس نیز با پویایی روبه‌رو خواهند شد. حجم زیادی از صنایع بورسی ایران از جمله صنایع سیمانی، فلزی، کاشی و سرامیک و حوزه وسیعی از صنایع داخلی با حرکت حوزه مسکن به تحرک می‌افتند.

رییس سازمان بورس افزود: سال گذشته در چنین روزی نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به معاون اول خود ارسال کرد که بر اساس آن توسعه بازار اولیه مورد تأکید قرار گرفته بود. در آن زمان حجم معاملات صکوک در حالی 7 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده بود که امروز حجم این اوراق در بازار سرمایه ایران به 20 هزار و یکصد میلیارد تومان رسیده است. در عین حال علاوه بر مزیت نقدشوندگی بالا امکان معامله در 4 بورس کشور نیر فراهم است.

فطانت با بیان اینکه بدون توسعه بازار اولیه همواره بازار ثانویه با نقص مواجه است، عنوان کرد: با تأکید دولت به مسئولان کشور بازار اولیه بیش از پیش با رشد مواجه خواهد بود و تلاش می‌شود با توجه به تمرکز دولت در توسعه بخش مسکن تلاش می‌شود، بستر لازم برای تأمین مالی این حوزه از طریق توسعه بازار بدهی فراهم شود. تحریک حوزه مسکن سایر صنایع بورسی را نیز با خود همراه خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بدون کمک بانک مرکزی امکان توسعه بازار بدهی وجود ندارد، عنوان کرد: اوراق رهنی مسکن می‌تواند به نقدشوندگی دارایی‌های سیستم بانکی کمک کرده و امکان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن را افزایش دهد.

وی افزود: سازمان بورس آماده است تا با نرخ جذاب 18.5 درصد از طریق انتشار اوراق رهنی مسکن برای همه بانک‌های کشور به تدریج سبدهای دارایی‌های آنها را از طریق بازار سرمایه منتشر و تأمین مالی کند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها