قائم‌مقام ایکوم به جام جم خبر داد

تلاش برای ازسرگیری فعالیت موزه عروسک‌های ملل

شاید هیچ موزه‌ای در جهان به اندازه موزه خصوصی عروسک‌های ملل در این دو سال عمر کوتاهش با این همه مشقت و سختی روبه‌رو نشده است. آخرین بار بهمن سال گذشته بود که با سرقت برخی از عروسک‌ها و اموال این موزه، مدیرانش تصمیم به تعطیلی آن گرفتند.
کد خبر: ۹۱۸۶۹۹
تلاش برای ازسرگیری فعالیت موزه عروسک‌های ملل

مسعود ناصری از مجموعه‌داران و مدیران این موزه می‌گوید دیگر قادر به تأمین اجاره‌بهای مکان قبلی موزه نیستند و دست به دامن نهادهای مرتبط نظیر سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، کانون پرورش فکری و... شده‌اند. حالا قرار است این موزه به کمک کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و سازمان میراث فرهنگی پس از ماه مبارک رمضان فعالیت‌های فرهنگی خود را تا پایان تابستان در کاخ نیاوران از سر گیرد. در این‌باره با احمد محیط طباطبایی، قائم‌مقام ایکوم گفت‌وگو کرده‌ایم:

به نظر می‌رسد آنچه در موزه عروسک‌های ملل به نمایش گذاشته می‌شود، برای بسیاری از جمله کودکان جذابیت داشته باشد. با این حال چرا این موزه در آستانه تعطیلی است؟

موزه عروسک‌های ملل از دو سال پیش کار خود را آغاز کرده و دارای 1500عروسک از 80 کشور جهان است. این موزه طی دو سال گذشته از سوی ایکوم به عنوان موزه برتر انتخاب شده است؛ یعنی قریب 50 متخصص که هرساله داوری انتخاب موزه برتر را به‌عهده دارند، دو بار این موزه را در شاخص‌های مختلف به عنوان موزه برتر انتخاب کرده‌اند. این موزه در شکل یک موزه خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده ولی مدیران آن توان پرداخت هزینه‌های مکان آن را ندارند.

چرا مدیران این مجموعه به دنبال جایگزین کردن مکانی با هزینه‌های کمتر نیستند؟

تاکنون مذاکراتی از سوی آنها و ایکوم برای تعیین مکان جدید این موزه به منظور ادامه فعالیت، انجام و مکان‌های مختلفی در نظر گرفته شده، اما متأسفانه تا به امروز هیچ یک به نتیجه نرسیده است. چندی پیش قرار شد خانه پدری جلال آل‌احمد به مدت پنج سال به این موزه اختصاص یابد، اما بعد از مدتی اطلاع دادند که این امر منتفی شده است. ظاهرا شهردار منطقه 12 قول داده در صورت تغییر کاربری خانه‌های قدیمی منطقه، خانه‌ای را به موزه عروسک‌های ملل اختصاص دهد.

چرا واکنش چندانی نسبت به حل مشکلات این موزه و تعطیلی‌اش در سطح مسئولان و جامعه صورت نگرفته است؟

متأسفانه اگر هر موزه‌ای به دلایل مختلف تعطیل شود، هیچ واکنشی از سوی اجتماع متوجه آن نیست، درحالی که فرهنگ و آموزش دو شریان اصلی جامعه هستند. به نظرم باید تعطیلی موزه عروسک‌های ملل را بهانه‌ای قرار داد برای توجه به این نکته که در مواجهه با چنین اتفاقاتی که برای موزه‌های خصوصی رخ می‌دهد، باید چه کرد.

عروسک تنها برای پر کردن اوقات فراغت نیست؛ بلکه پدیده‌ای مردم‌شناسی و فرهنگی است. عروسک‌ها ماکت‌هایی از انسان‌ها هستند که تربیت و آموزش نسل آتی را به‌عهده دارند و در شخصیت‌سازی کودکان موثر هستند. هر عروسکی یک پنجره برای شناخت هر قوم و ملتی است و عاملی برای شناخت مردم یک ملت به شمار می‌آید. متاسفانه هنوز افراد از تاثیری که عروسک‌ها می‌توانند در انتقال فرهنگ‌ها و شخصیت‌سازی کودکا ن داشته باشند،آگاه نیستند.

دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در این زمینه کمکی نکردند؟

تأثر ما از این‌که این اتفاق تأثیری روی افراد مسئول نداشت، بیشتر از تعطیلی این موزه است. آیا تعطیلی نهاد‌های فرهنگی نظیر موزه، کتابخانه، سینما و... آنقدر کم‌اهمیت است که کسی حتی از آن ناراحت هم نمی‌شود . ما می‌خواهیم موزه ملل در شکل اولیه خود با حفظ استقلال باقی بماند، اما نهادهای مرتبط که می‌توانند در این راه کمک کنند، اغلب خواهان این هستند که این موزه جزئی از آنها باشد که رفتار فرهنگی درستی نیست.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها