هر سال روی زندگی حدود 5000 نفر خط می‌کشند، آلودگی‌شان که هشت برابر خودروهاست ابری می‌شود سیاه و آرام آرام نفس کشیدن را برای شهروندان مشکل می‌کند، آلودگی صوتی‌شان نیز آرامش را از شهر می‌دزدد و خواب و خوراک را برای شهروندان حرام می‌کند؛ این بخشی از خسارت‌ هایی است که موتورسیلکت‌های غیراستاندارد به آن دامن می‌زنند.
کد خبر: ۹۱۸۰۰۱
ویراژ موتورسیکلت‌ها روی‌خط زندگی

به همین دلیل کارشناسان ازاین می‌گویند که با اصلاح قوانین و بالا بردن سطح استانداردها و تسهیل استفاده از وسایل نقلیه پاک باید از بار خسارتی که این وسایل روی دست جامعه می‌گذارند کم کرد.

منواکسیـدکربــن تنها آلودگی موتورسیکلت‌های غیر استاندارد نیست، چراکه به گفته کارشناسان این مرکب نامناسب سهم قابل توجهی نیز در تولید ذرات معلق دارد، در واقع احتراق نامناسبی که در موتورسیکلت‌ها اتفاق می‌افتد سبب ایجاد ذرات معلقی می‌شود که تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌هاست. آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها را نیز نباید از یاد برد، چراکه این وسایل به تجهیزاتی که برای کنترل صدایی که از اگزوزشان خارج می‌شود مجهز نیستند و با توجه به این که حدود 90 دسی‌بل صدا تولید می‌کنند سهم قابل توجهی در آلودگی صوتی کلانشهرها دارند.

مستقیم

موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت فقط با دامن زدن به آلودگی هوا و صوت جان شهروندان را نمی‌گیرند، چراکه آنها سهم زیادی نیز در سوانح ترافیکی دارند و براساس آمار‌های منتشر شده از سوی پلیس راهور هر سال به شکل میانگین حدود 5000 موتورسوار جانشان را از دست می‌دهند، البته این آمار در کلانشهری مانند تهران بالاتراست تا آنجا که آنها 35 درصد تصادفاتی را که به مرگ ختم می‌شود به خود اختصاص داده و افزون بر این موتورسیکلت‌سواران در تهران باعث 55درصد حوادث رانندگی منجر به جرح هستند.

این درحالی است که براساس گزارش‌های پزشکی قانونی 75 درصد آنهایی که به‌دلیل استفاده از موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند کمتر از 40 سال دارند و به‌دلیل آن که بدرستی از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی‌کنند حدود 60 درصد شان به دلیل ضربه مغزی جان می‌دهند.

نواب حسینی‌منش، دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آماری را فاش می‌کند که با توجه به آن می‌توان به سهم قابل توجه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای کلانشهرها پی برد.

آن‌طور که او می‌گوید حدود 70 درصد موتورسیکلت‌هایی که در کشور تردد می‌کنند بیش از هفت سال از زمان ساخت‌شان می‌گذرد.

این در حالی است که به گفته او، موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر نیز تا هشت برابر خودرو‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند.بنابر این از این آمار می‌توان به میزان خسارتی که موتورسیکلت‌ها به جامعه تحمیل می‌کنند پی برد.

افزون بر این حسینی‌منش از این می‌گوید که راکبان موتورسیکلت تمایلی به گرفتن معاینه فنی ندارند و به نظر او برای برطرف کردن این مشکل باید فرهنگ‌سازی کرد.

در واقع اگر افراد بدانند با بر طرف کردن ایرادهای وسیله نقلیه خود می‌توانند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند، می‌توان به حل مشکل آلودگی کلانشهرها امیدوار بود.

اتفاقی مناسب در مهر

تصمیم‌های مناسبی تاکنون برای مدیریت آشفته بازار موتورسیکلت‌های غیراستاندارد گرفته شده است؛ برای نمونه قرار است براساس تصمیم دولت از مهر امسال پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود. سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این خبر از این می‌گوید که بر این اساس سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی نیز از خرید این موتورسیکلت‌ها منع شده‌اند.

وحید حسینی، عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری از آلاینده ترین وسایل نقلیه است، چراکه آزمایش‌های انجام شده تائید می‌کند که هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر یک کیلومتر پیمایش حدود 15 میلی‌گرم آلایندگی تولید می‌کند، که براساس استاندارد یورو 3 این میزان آلایندگی باید به ازای هر کیلومتر پیمایش دوگرم باشد.

حسینی از این می‌گوید که دولت باید برای کاهش آلایندگی کلانشهرها شرایطی ایجاد کند که شهروندان تشویق شوند از موتورسیکلت‌های برقی استفاده کنند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی و آماده نبودن بستر برای استفاده از آنها سبب شده شهروندان تمایلی برای استفاده از آنها نداشته باشند، به همین خاطر دولت باید تسهیلات ویژه‌ای را برای خریداران آن در نظر بگیرد.

کارشناسان اعتقاد دارند موتورسیکلت‌های برقی باید از باتری‌های مناسبی برخوردار باشند، زیرا این موتورسیکلت‌ها برای تردد مناسب در کلانشهری مانند تهران باید توانایی حرکت در شیب 5 درصد را داشته باشند.

موتورسیکلت نامناسب و انحصار صنایع

درباره دلایل استفاده از موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت در کشور دلایل زیادی مطرح می‌شود، اما کارشناسان از رانت پرسودی که در این بین جود دارد به‌عنوان دلیل اصلی این آشفته بازار یاد می‌کنند.

احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: برای کاهش آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌های نامناسب به جامعه تحمیل می‌کند باید صنایع از حالت انحصاری خارج شوند تا به این شکل با رقابتی سالم بتوان تولیداتی در اختیار شهروندان قرار داد که سلامت آنها را تهدید نکنند.

کیخا از این می‌گوید که برای تشویق کردن شهروندان به استفاده از موتورسیکلت‌های مناسب باید قانون و تشریفاتی مانند استاندارد بهبود پیدا کنند.

اظهار نظر کارشناسان گواهی است بر این که برای کاهش خسارتی که موتورسیکلت‌های نامناسب به جامعه تحمیل می‌کند نیاز به عزمی ملی وجود دارد؛ زیرا تا زمانی که صنایع برای بهبود محصولات خود الزامی احساس نکنند، در این راه قدم بر نمی‌دارند. علاوه براین دولت نیز باید با در نظر گرفتن تسهیلات مناسب و کاهش عوارض گمرکی وسایل نقلیه پاک مانند موتورسیکلت‌های برقی، شهروندان را به استفاده از این وسایل تشویق کنند.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها