یک کارشناس ترکیه در گفتگو با جام جم آنلاین:

اتفاقات اخیر استانبول نتیجه رفتارهای غلط اردوغان است

در حالیکه در چند سال گذشته افراطی‌گری های مذهبی ، منطقه و کشورهایی همچون عراق، سوریه و لبنان را فراگرفته اکنون این موج به ترکیه نیز سرایت کرده است.به طوریکه گروه های تروریستی در تازه ترین اقدام وحشیانه خود توانستند موجب انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول شوند که براثر آن بیش از 40 نفر کشته شدند.این درحالیست که به اعتقاد کارشناسان امور بین الملل ، اشتباهات اردوغان و در پیش گرفتن سیاست های سیال و رقابتی در دوره زمامداریش عامل بروز این اتفاقات است.
کد خبر: ۹۱۷۷۷۵
اتفاقات اخیر استانبول نتیجه رفتارهای غلط اردوغان است

علی بیگدلی کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با جام جم آنلاین در این باره اظهارداشت:اردوغان اگرچه فرد قدرتمندی است ولی نباید فراموش کرد که اشتباهات بسیاری نیز مرتکب شده است . نظیر رفتارهای دوگانه ای که تا کنون با گروه تروریستی داعش داشته است .

وی رفتار اردوغان با گروه داعش را در دو مرحله توصیف کرد و افزود:در مرحله اول ترکیه ارتباط بسیار نزدیکی با داعش داشت نظیر کمک های تسلیحاتی ،دادن پول و خرید نفت و حتی بدنبال این بودکه داعش منطقه آزادی را در شمال سوریه بوجود آورد و ترکیه نیز بتواند در انجا هم تسلیحات خود را پیاده کند وهم مهاجرین را در آن منطقه سکنی دهد وسپس بتواند بخشی از خاک سوریه را به عنوان منطقه آزاد خود تحت تصرف درآورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:اما رفته رفته این سیاست ترکیه نیز تغییر کرد و رابطه با اسرائیل تحت الشعاع دیگر سیاست ها یش قرار گرفت .به طوریکه مورد مذمت وانتقاد برخی از کشورهای عربی منطقه قرار گرفت .البته اکنون اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خود از حامیان اسرائیل شده اند و حتی در این کشور دفاتر بازرگانی نیز راه اندازی کرده اند.

این کارشناس بین الملل رفتار سیاسی اردوغان را رفتاری با ثبات ودائمی نمی داند و معتقد است :اردوغان همواره سیاست رفتاری سیال و رقابتی را در پیش می گیرد و هیچگاه روی یک موضع قرار ندارد.به عنوان مثال بدنبال اعتراضات مردمی شمال آفریقا ، سه کشور لیبی ،تونس ومصر که درگیر انقلاب بودند به سیاست های حکومتی مرسی که از اعضای قدیمی اخوان المسلمین است تمایل نشان دادند و حتی دراین رابطه اردوغان نیز چندین باربه شمال آفریقا سفر کرد اما پس از دستگیری محمد مرسی دوباره سیاست اردوغان تغییر کرد و رابطه مصر و ترکیه وعربستان تیره شد .

وی اتفاقات اخیر را نتیجه سیاست های غلط اردوغان می داند و معتقد است:ترکیه که زمانی با داعش دست دوستی داده بود به دلیل فشارهای کشورهای اروپایی مجبور به ترک این دوستی می شود به این امید که بتواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید .حال نه تنها به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده بلکه اختلافاتش با داعش نیز رو به وخامت نهاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها