سومین تور سفر اروپایی آقای دکتر ظریف در قالب سفر به دو کشور فرانسه و هلند از سه شنبه آغاز شده و وزیر خارجه کشورمان در دو روز گذشته رایزنی​های فشرده​ای با مقامات فرانسوی داشت.
کد خبر: ۹۱۶۱۹۱
چند نکته درباره تور اروپایی ظریف

این رایزنی​ها را از چند جهت می​توان حائز‌اهمیت دانست که یکی از آنها مربوط به عملی شدن قراردادهای قابل توجهی است که در سفر سال گذشته جناب آقای دکتر روحانی به پاریس، میان دو کشور امضا شد.

قطعا رایزنی​های وزیر خارجه با مقامات فرانسوی، تاثیر زیادی در تحقق عملی مفاد این قراردادها و به مرحله عملیاتی رساندن آنها خواهد داشت و باعث خواهد شد مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و فرانسه به موازات یکدیگر به‌پیش روند و شاهد بهبود مناسبات در هر دو عرصه دیپلماتیک و تجاری باشیم.

نکته دوم به نقش فرانسه در پیشبرد مفاد برجام بر می​گردد. فرانسوی ها که در فرآیند مذاکرات نقش پلیس بد را ایفا کردند پس از آن در صدد جبران برآمدند تا این‌که بتوانند هم به نوعی در فرآیند اجرایی برجام نقش​آفرین باشند و هم از این مسیر منافع اقتصادی برای کشورشان کسب کنند.

بنابراین فرانسه می​تواند با توجه به جایگاه محوری که در اتحادیه اروپا دارد نقش عمده​ای در رفع موانع موجود بویژه در زمینه معاملات بانکی و مشکلات مربوط به سرمایه گذاری های بلند مدت در ایران ایفا کند و سفر وزیر خارجه کشورمان از این منظر نیز قابل بررسی است.

نکته بعدی در سفر اروپایی وزیر خارجه کشورمان به تحولات منطقه بر می​گردد. با توجه به نقشی که فرانسه از گذشته در تحولات خاورمیانه و بویژه در تحولات سوریه و لبنان داشته است رایزنی در این حوزه ها حائز اهمیت است.

پیشروی ارتش سوریه و همچنین ارتش عراق به‌سوی مواضع داعش و تضعیف روز به روز داعش در صحنه عملیات نشان‌دهنده این است که ایران قدرت و دست برتر را در تحولات منطقه دارد و می‌تواند با قدرت چانه زنی که بر اساس این قدرت به دست آورده است به رایزنی با مقامات اروپایی بویژه فرانسوی بپردازد.

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص سفر اروپایی وزیر خارجه و رایزنی ایشان با مقامات فرانسوی به تحولات اروپا بر می گردد. سفر اروپایی وزیر خارجه کشورمان در آستانه تصمیم مردم انگلستان برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا انجام شده است.

در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برخی از بانک های اروپایی به فرانسه نقل مکان کنند یا برخی چنین پیش بینی می‌کنند که فرانسوی​ها در آینده سعی خواهند کرد به نوعی از خلأ مسائل تجاری که دیگر شرکت‌ها با انگلستان دارند، استفاده کنند بنابراین در چنین شرایطی فرانسوی ها همزمان با تلاش برای نقش‌آفرینی بیشتر در اروپا می​خواهند نقش خودشان را نیز در خاورمیانه نشان دهند و در چنین شرایطی، سفر به این کشور و رایزنی با مقامات فرانسه می‌تواند بسیار قابل اهمیت باشد.

دکتر محمدرضا دهشیری - استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وحید
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
۰
۰
سرت سلامت اقای ظریف عزیز، سالم و پاینده باشید انشااله

نیازمندی ها