• 6 29
  • 6

سقوط اتوبوس سربازان به دره مرگ + عکس

پنج شنبه 3 تیر 1395 ساعت 00:49
دهه هفتادی‌ها، بعد از دو ماه آموزشی در پادگان« 05» کرمان قرار بود به مرخصی بروند. سربازانی که برای دیدن خانواده خود لحظه‌‌شماری می‌کردند و خانواده‌ها نیز در شهرهای فسا، شیراز، مرودشت و... منتظر رسیدن فرزندان خود بودند.

اتوبوس را از کرمان به صورت دربست گرفتند و ساعت 19 و 45 دقیقه راهی شیراز شدند. عقربه‌های ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه را نشان می‌داد که سبقت راننده و بعد از آن صدای فریادش خواب سربازهای جوان را برآشفت. راننده فریاد می‌زد «ترمز برید، ترمز برید» قبل از این‌که مسافران بتوانند واکنشی از خود نشان دهند، اتوبوس با گاردریل کنار جاده برخورد و به دره سقوط کرد.

راننده‌های عبوری اولین امدادگرانی بودند که به کمک مسافران اتوبوس مرگ رفتند. با تماس آنها ماموران پلیس، امدادگران اورژانس و هلال‌احمر هم خود را به آنجا رساندند. پس از خارج کردن سرنشینان اتوبوس مشخص شد، در زمان حادثه 45 سرباز همراه راننده، دو نفر کمک‌راننده و هشت مسافر قاچاق که زیر اتوبوس و در جعبه بغل و حتی باک اتوبوس مخفی بودند، مسافران اتوبوس را تشکیل می‌دادند که 16 نفر از آنها در دم کشته شدند و چهار نفر هم در بیمارستان جان باختند.

شاهدان چه گفتند؟

سربازانی که عزادار هم‌خدمتی‌های خود هستند، به عنوان تنها شاهدان سقوط اتوبوس مرگ به دره، راننده را مقصر می‌دانند.

یکی از سربازان می‌گوید: این اتوبوس را از پادگان 05 کرمان دربست کرایه کرده بودیم تا سربازان را به شیراز بیاورد، ولی در مسیر پس از سیرجان، کالای قاچاق خود را که ناس، سیگار و انبه بود، جاسازی کرد و ساعت یک بامداد بود که در گردنه لای رز که دارای پیچ خطرناک است، پس از سبقت غیرمجاز از جاده منحرف شد. بعد از سبقت همه سربازان که خواب بودند، بر اثر حرکت ناگهانی اتوبوس بیدار شدند. کمک‌راننده و شاگرد آن فریاد می‌زدند ترمز اتوبوس بریده. وحشتی عجیب همه را فراگرفت و همه یاعلی یاعلی سر می‌دادند. ناگهان اتوبوس به سمت دره سقوط کرد و این حادثه رخ داد.

سرباز دیگری می‌گوید: راننده اتوبوس که پیرمردی حدودا 70 ساله و غیرنظامی است، تمام مسیر را با سرعت بیش از 110 کیلومتر طی کرد. در ته دره و روی خاک افتادم و خود را سینه‌خیز به جاده رساندم و آنجا بی‌هوش شدم.

راننده اتوبوس که جزو مجروحان است نیز گفت: یکدفعه اتوبوس ترمز برید. هرچه تلاش کردم، نتوانستم آن را متوقف کنم.

2 افغان در باک

به گفته سرهنگ عزیز برزگر، فرمانده انتظامی نی‌ریز این اتوبوس علاوه بر کالای قاچاق، دو افغان را در باک خودرو جاسازی کرده بود که نیروهای امداد و هلال‌احمر پس از سه ساعت جنازه آنها را از میان آهن‌پاره‌ها بیرون کشیدند. با توجه به تاریکی شب و صعب‌العبور بودن محل سقوط اتوبوس، کار با دشواری انجام می‌شد. سرانجام دو لودر به کمک نیروهای امداد آمد و اتوبوس را که تنها پاره‌هایی از آن باقیمانده بود، جابه‌جا کرد تا نیروهای امدادی بتوانند اجساد را بیرون بکشند.

ژ

علت حادثه

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این‌باره گفت: این اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «05» ارتش در کرمان بود و سرنشینان آن نیز سربازان بودند.

سرهنگ کسری سیروسی، فرمانده پلیس راه شمال استان فارس در این‌باره گفت: در این حادثه که به علت ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، با توجه به شیب موافق حرکت و قوس چپ‌گرد موجود در مسیر اولیه رخ داد، اتوبوس پس از برخورد با گاردریل موجود در حاشیه راه از جاده خارج شده و از گردنه‌ای که ارتفاعی بیش از 20 متر داشت سقوط می‌کند.

سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور هم در این‌باره گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و نصب نکردن حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است. درباره نقص فنی منتظر نتایج بررسی‌های بیشتر هستیم و به محض اعلام نتایج، درباره این‌که آیا وسیله نقلیه نقص فنی داشته یا خیر، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

20 کشته 20 مصدوم

دکترسعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در این‌باره گفت: حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس به دره در شهرستان نی‌ریز به کشته شدن 20 نفر و مصدومیت بیش از 20 نفر منجر شده که با توجه به شدت حادثه، احتمال افزایش تعداد فوت‌شدگان وجود دارد.

اسامی جان‌باختگان

سازمان پزشکی قانونی اسامی 15 نفر از جان‌باختگان حادثه اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان را اعلام کرد.

1ـ علی فتحی‌نژاد

2ـ ابراهیم مرادزاده

3ـ منصور صفری

4ـ مهدی کریمی

5 ـ آرمان ایمانی

6 ـ سیدعلی دهقانیان

7ـ محمدحسین بخشی

8 ـ سیدامین اشرف

9ـ ابراهیم شفیعی

10ـ وحید خانی

11ـ سعید امیدواری

12ـ ماجد حافظی

13ـ رحیم سجادیان

14ـ وحید قاسم‌پور

15ـ امین انصاری

50 مصدوم در واژگونی اتوبوس

واژگونی اتوبوس در محور سروستان ـ شیراز به مصدومیت 50 نفر منجر شد.

این حادثه ساعت 2 و 20 دقیقه چهارشنبه در کیلومتر 65 محور سروستان ـ شیراز رخ داد. امدادگران اورژانس با حضور در آنجا 50 مصدوم را نجات داده و به بیمارستان منتقل کردند.

بررسی‌های اولیه پلیس راهور در محل حادثه نشان می‌داد بی‌توجهی به جلو که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده، علت واژگونی اتوبوس بوده است. گفته می شود این اتوبوس نیز حامل سربازان پادگان 05 به مقصد کرمان بود.

واژگونی اتوبوس در محور کاشان ـ نطنز

اتوبوس حامل مسافر که از تهران به سمت اصفهان در حرکت بود، به دلیل انحراف به سمت گاردریل واژگون شد.

این اتوبوس در منطقه خرمدشت حدود 40 کیلومتری محور کاشان به نطنز، به سمت گاردریل‌ها منحرف و واژگون شد. در این حادثه 20 نفر مصدوم شدند که تعدادی از آنها در بیمارستان بستری‌ و تعدادی نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند. وضع عمومی این افراد رضایت‌بخش است.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2441449340863700915
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 6 نظر )

این راننده وارد نبوده اگر به كوه میزد اتوبوس می ایستاد و هیچ كس جان خود را از دست نمیداد
پدران ومادران با هزار امیدوارزو فرزندانشان را بزرگ میكنند وبرای خدمت سربازی با روی بازوشوق دفاع از میهن انان راروانه پادگانهای اموزشی میكنند.دراین میان عده ای طماع وسودجووازخدابی خبر بنام پیمانكار بااتوبوسهای قراضه ورانندگان فرتوت وپیر70ساله جوانان كشورراكه رفته اندبرای دفاع ازكشور اموزش ببینند بدون شلیك یك گلوله قتل عام میكنندافتضاح به اینجا ختم نمیشودساعت 1نیمه شب حوالی سیرجان اتوبوسی كه حامل كسانیست كه قرار است برای استقرار صحیح قانون اموزش ببینندبارقاچاق میزند وبراهش بگونه ای كه گذشت ادامه میدهد....
خدا همه این رفتگان ببخشه وبیامرزه. فقط یسوال جواب جوانی گرفته شده ازاین سربازا رو كی میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟راننده؟ بارقاچاق؟ قاچاق انسان؟یا راهنمایی رانندگی ؟ این سربازا دیگه نمیتونن از مملكت وجون مردم دفاع كنن.
اول به خانواده های كشته شدگان تسلیت میگم.از دیشب كه خبرو خوندم خیلی حالم خرابه.جوانهایی كه بعد از دوماه لحظه شماری میكردند كه به خونه برسند با طمعكاری و بی مسئولیتی یه راننده باید خبر مرگشون به خانوادهاشون برسه؟؟؟آخه چرا هیچ نظارت اصولی روی رانندگان اتوبوس نیست؟؟؟؟چرا از یه فیلتر مشخصی برای تایید صلاحیت رد نمیشن؟؟؟تاكی باید جون انسانهای این مملكت به دست یه سری راننده متخلف از بین بره؟؟؟همه میدونیم این اولین حادثه نیست كه اتفاق میفته ولی بیاییم دعا كنیم آخریش باشه..واقعا چرا در برابر جون آدما مسئولیت پذیر نیستیم؟؟؟؟؟
اخرراننده70ساله در اتوبوس چكار میكرد او میبایست بازنشسته ودر خانه باشد.این بیدقتی های مهم را پلیس مرتكب میشود انوقت میرود سراغ یك عده مسافركش بیكار وبدبخت كه باید تكه نانی بمنزل ببرند-اگربتوانند.
سلام.بنظر می رسد نظارت پلیس راه در خصوص كنترل اتوبوس های بین شهری كافی نیست و باستناد گزارش كارشناسان ،ظاهرا راننده اتوبوس اول(سربازها) نیز ازمهارت وتوانایی لازم برخوردار نبوده است لذا شایسته است راهور ناجا دراجرای آزمونهای عملی رانندگی اعم ازپایه یكم ودوم سخت گیری بیشتری یعمل آورد مضافااینكه نظارتهای معمول جاده ای را نیزازلحاظ كمی وكیفی افزایش داده و حتی المقدور مقررگردد رانندگان اتوبوسهای مسافربری درطول روزحركت نموده و حركت درشب یا ممنوع ویالااقل محدود گردد تامردم انقدر شاهد تصادفات مرگبار وتلفات جادهای تاسفبار نباشند.