موضوع حمایت از تولید داخلی، یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که اغلب کشورها در این زمینه گام برداشته و جدیت‌ دارند که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست بنابراین ماهیت سیاست جدید دولت که قرار است با تهیه فهرستی، مانع ورود برخی اقلام خارجی که دارای کالاهای مشابه داخلی است شود، کاملا مثبت و قابل دفاع است و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه گام موثری برداشته شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۴۲
برای تعیین فهرست هوشمندانه عمل کنیم

اما نکته این ‌است که تکمیل و تهیه فهرستی که از آن برای حمایت از تولیدات داخلی یاد شده است، باید کاملا کارشناسی و دقیق صورت پذیرد، چون ثبت و افزودن نام کالاها در این فهرست می‌تواند همانند تیغ دولبه‌ای باشد که به جای این‌که تولیدات را حمایت کند، به روند ارتقای سطح کیفی تولیدات کشورمان ضربه‌ بزند یا به افزایش قاچاق محصولات ممنوعه منجر ‌ شود.

از این‌رو در شرایط فعلی اقتصادی کشورمان، باید علاوه بر این‌که از دوران پسابرجام برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنیم، باید با حمایت کاملا بجا و منطقی از روند تولید به نوعی در جهت ایجاد رونق اقتصادی و افزایش سطح تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشورمان نیز گام برداریم.

اما سوال این است که واقعا برای رسیدن به بهترین دستاورد در این بخش چگونه باید گام برداریم و چطور می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد افزایش دستاوردهای این سیاست باشیم؟

1ـ در نظر گرفتن یک مدت زمان مشخص: همان‌طور که می‌دانید، سیاست‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی به گونه‌ای است که باید تولیدات ایران در یک بازار کاملا رقابتی آزاد انجام شود. این‌که بخواهیم با استفاده از این قوانین ممانعتی برای واردات کالا ایجاد کنیم، نمی‌تواند نتیجه مثبت برای اقتصاد کشور ایجاد کند. پس لازم است مسئولان پس از تهیه فهرستی، اقلام ممنوعه یک بازه مشخص را تعیین کنند تا صاحبان صنایع و تولیدکنندگان ایرانی در این مدت با استفاده از بازار فروشی که در اختیار خواهند گرفت، نسبت به ارتقای سطح کیفی تولیدات خود اقدام کنند و پس از پایان این دوره، اقتصاد باز را تجربه کنیم.

2ـ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان: در این بخش لازم است مدیران و مسئولان به گونه‌ای سیستم‌های نظارتی را در نظر داشته باشند که تولیدکنندگانی که از این حمایت بی‌چون و چرا برخوردار خواهند شد، نسبت به ارتقای کیفی محصولات، افزایش خدمات و حقوق مشتریان نیز گام‌های موثری برداشته باشند.

3ـ جلوگیری و کنترل قاچاق: همان‌طور که می‌دانید هر زمان که ممنوعیت یا تعرفه‌های زیاد برای ورود کالاها ایجاد کنیم، به نوعی قاچاق شکل خواهد گرفت که در واقع سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی را به چالش می‌کشد. بنابراین لازم است قبل از این‌که فهرست اقلام ممنوعه اعلام شود، مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قاچاق این کالاها به حداقل خود برسد و زمینه حمایت از تولیدات داخل ایجاد شده باشد.

محمدحسین برخوردار - عضو اتاق بازرگانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها