عملیات آزادی فلوجه و رسیدن به مرکز این شهر وارد ششمین روز خود شد و نبردهای نفس گیر و سخت نیروهای عراقی با تروریست های داعش به حی نزال و حی الرساله در مناطقی نزدیکتر به خیابان40 فلوجه کشیده شد که این شهر را به دو نیمه فلوجه قدیم و فلوجه جدید تقسیم می کند.
کد خبر: ۹۱۴۱۷۱
نبرد نفس گیر فلوجه به نزدیکی های مرکز شهر رسید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اهالی بغداد صبح پنجشنبه در حالی چشم گشودند که شهرشان در طوفانی از غبار و خاک غرق شده بود و 55 کیلومتر آن سوتر در استان الانبار ، نیروهای عراقی به دنبال نبردهای سخت، به دو منطقه حی نزال و حی الرساله رسیده بودند.

صبح پنجشنبه، با جلال خبرنگار محلی صدا و سیما و عبدالله خبرنگار المیادین به سمت فلوجه رفتیم و هنگامی که به منطقه حی الشهداء رسیدیم، دیگر هیچ صدایی جز شلیک های پی درپی سلاح های خودکار و خمپاره و برخورد گلوله های توپ به زمین و آژیر آمبولانس ها نمی شنیدیم.

آژیر آمبولانس های نظامی بی وقفه در خیابان های الشهداء شنیده می شد که برای رسیدن به اولین مراکز پزشکی جنگ در حومه فلوجه بی تابی می کردند و خودروهایی را دیدیم که با خود عمدتا آب آشامیدنی برای نیروهای درگیر در محورهای مختلف می بردند.

در منطقه حی الشهداء یکی از فرماندهان عملیاتی به ما اطلاع داد که 'درگیری ها محله به محله و کوچه به کوچه و در عین حال سخت و سنگین در مناطق مختلف داخل شهر ادامه دارد'. خطر تک تیراندازها و تله های انفجاری فراوانی که در این مناطق کار گذاشته شده و همچنین درگیری ها به حدی بود که فرمانده عراقی صلاح ندانست بیش از این جلو برویم.

لحظاتی بعد عبدالوهاب الساعدی فرمانده عملیات فلوجه را در یکی از ساختمان های خط تماس در شهر فلوجه ملاقات کردیم که ضمن مرور نقشه عملیات با فرماندهان عملیاتی و هدایت نیروهایش، قصد داشت دقایقی استراحت کند.

او برای لحظاتی از فراز ساختمانی که در آن مستقر شده بودیم، مختصات منطقه و آخرین وضعیت آرایش نیروها را تشریح کرد و در خاتمه اطمینان داد که عملیات به خوبی پیش می رود و طی برنامه طراحی شده در حال اجراست.

منطقه درگیری، مساحت بزرگی از داخل شهر فلوجه از بخش های خارجی شهر از جمله النعیمیه ، حی الشهداء و نزال ، تا مرکز شهر را در بر گرفته و تا ساحل رود فرات کشیده شده است.

با اینکه مناطقی مانند النعیمیه و الشهداء از کنترل داعش خارج شده و به دست نیروهای عراقی افتاده، اما همچنان پاکسازی نشده و خطرناک هستند.

تازه ترین اخباری که در این ساعات به دست ما رسید، ورود نیروهای عراقی به مناطق الصناعه، نزال و الرساله بود که امتداد این مناطق، بویژه حی نزال، به خیابان و مرکز فلوجه متصل می شود. درگیری ها در این مناطق در غروب پنجشنبه به اوج رسید و فرماندهان عراقی ابراز امیدواری کردند که تا ساعاتی دیگر ساختمان فرمانداری و مجتمع ساختمان های دولتی را در خیابان 40 به کنترل خود در آورند.

خیابان 40 ، فلوجه را به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم می کند که به گفته فرماندهان عملیاتی، جنگ در بخش شمالی و قدیمی شهر به دلیل بافت سنتی و کوچه های تنگ و باریک و تراکم جمعیت آن ، به مراتب سخت تر از بخش جنوبی خواهد بود.

به علاوه بخش قدیمی(شمال) ، محل تجمع و کانون اصلی فرماندهی گروه تروریستی داعش نیز هست و اکثر سران این گروه در همین بخش حضور دارند.

درگیری ها همچنان در خیابان 60 که از روز چهارشنبه « دیروز» نیروهای عراقی وارد آن شده اند، ادامه دارد و یکی از فرماندهان میدانی گفت که نیروهای عراقی، 50 جسد نیروهای به هلاکت رسیده داعش طی دو روز گذشته را در سطح خیابان های فلوجه شمارش کرده اند و از روزی که یورش به داخل شهر آغاز شده، دستکم 194 تن از آنان به هلاکت رسیده اند.

به گفته فرماندهان عملیاتی، تاکنون 25 درصد شهر فلوجه از کنترل داعش خارج شده است و آنان توانسته اند طی 6 روز گذشته، از محور جنوبی تا عمق 12 کیلومتری شهر پیشروی کنند.

طی این مدت ، علاوه بر النعیمیه ، حی الشهداء یک و دو ، مناطق و محلات الخضراء ، شقق سکینه، جبیل ، سد فلوجه، خیابان 60 ، کارخانه گاز مایع، الهیتاوین در بخش جنوبی شهر آزاد شده است.

یکی از فرماندهان عملیاتی گفت که نیروهای عراقی، 38 تن از تک تیراندازان داعش را به همراه 26 دستگاه خودروی بمب گذاری شده نابود کرده اند.

هنگام بازگشت در غروب پنجشنبه، خبر دیگری دریافت کردیم مبنی بر اینکه رائد جودت شاکر فرمانده پلیس مرکزی عراق اعلام کرد که نیروهایش از 4 محور برای رسیدن به ساختمان های دولتی در مرکز شهر هجوم برده اند و همچنین خبر داد که سازمان داعش در داخل فلوجه فرو ریخته و به سمت الحلابسه و البو علوان در غرب شهر اقدام به فرار دسته جمعی کرده اند.

وی همچنین، عملیات موفقیت آمیز تخلیه اهالی به خارج از فلوجه را در انهدام داعش مهم خواند و گفت که خبر آزادی کامل فلوجه در زمانی بسیار نزدیک اعلام خواهد شد.

برخی کارشناسان نظامی با توجه به اینکه نیروهای عراقی محورهای جدیدی از جنوب فلوجه به سمت خیابان 40 باز کرده اند، پیش بینی کردند که پرچم عراق تا 24 ساعت آینده بر فراز ساختمان های دولتی بویژه ساختمان فرمانداری در خیابان مرکزی شهر به اهتزاز درآید.

کارشناسان نظامی عقیده دارند که فلوجه سخت ترین پازل نبرد با تروریست ها در عراق است ، بطوری که حتی آمریکایی ها نیز برغم بمباران های بی هدف و کور درسال 2004 نتوانستند این شهر را بطور کامل به کنترل خود در آورند. عراقی ها اعتقاد دارند ، این شهر مامن و کانون افراط گرایانی شده است که با نفوذ ایدئولوژی افراطی وهابیت سعودی ، مردمش به گروگان گرفته شده اند.

دولت سعودی و رسانه های وابسته به این رژیم در سطح منطقه طی 24 روزی که از شروع عملیات آزادسازی فلوجه و توابع آن می گذرد، تلاش و تقلای زیادی بخرج داده اند تا آن را متوقف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
َاهوازی
-
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
۰
۰
موفق باشید انشاءالله
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها