نگاهی به آخرین تحولات نمایشگاه خودروی پکن 2016

خودروی چینی در سودای بازار جهانی

نقاط قوت و ضعف دنای ایرانی و لیفان 620 چینی خریداران خودرو را بر سر دوراهی قرار داده است

اژدهای زرد در اندیشه فتح قله ایرانی

خودروهای سدان همواره از پرطرفدارترین مدل‌ها بین دیگر دسته‌بندی‌های اتومبیل در جهان بوده‌ و اغلب تولیدکنندگان نیز بیشترین تلاش خود را برای ارائه انواع مختلف و به روز نگهداشتن آن طی سال‌های فعالیتشان داشته‌اند.
کد خبر: ۹۱۳۸۳۲
اژدهای زرد در اندیشه فتح قله ایرانی

این دسته از خودروها که با اندازه‌ای متوسط، با فضای داخلی معمولی و فضای بار بزرگ طراحی و ساخته می‌شوند، معمولا مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرند و هر ساله همراه توسعه فناوری و همچنین بالا رفتن انتظارات مصرف‌کنندگان به انواع مختلفی از تجهیزات رفاهی و ایمنی مجهز می‌شوند تا همچنان که با تغییر ظاهر و طراحی کابین طرفدارانشان را مشتاق نگه می‌دارند، با تغییراتی کلی در مهندسی ساخت موتور، گیربکس و سایر تجهیزات فنی نیز تجربه‌ای جدید از رانندگی را به آنها هدیه دهند.

در ایران نیز همانند سایر بازارهای جهان تب خرید خودروهای سدان گرم است و همچنان که می‌دانیم طیف عظیم مصرف‌کنندگان با درآمدهای متوسط انتخاب‌های متفاوتی پیش‌رو دارند. امروز می‌خواهیم دو سدان مطرح در بازار کشور یعنی دنا و لیفان 620 را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دنا، خودروی لوکسی که قرار بود بهتر از اینها باشد

ایران‌خودرو در آذر سال 1388، پروژه‌‌ای با نام NX7 را در دستور کار خود قرار داد تا با استفاده از ظرفیت‌های خودروی ملی سطح قیمتی بالاتری از فضای بازار را در اختیار بگیرد. تحقیقات مدت‌ها ادامه یافت و بعد از مدتی تصاویری از این زیبای مدرن که شاهکار طراحی آن روز بود منتشر شد و در حالی که هنوز تصاویر وبگاه ایران‌خودرو همچنان رایانه‌ای و گرافیکی بود وعده ورود آن به بازار داده شد. اواخر سال 92 پیش‌فروش این خودرو با ودیعه 160 میلیون ریال و تاریخ تحویل مهر 93 شروع شد، اما مهر، آبان، دی و بهمن 93 نیز گذشت و از ورود خودرویی که شعار «دنا؛ قله‌ای زیر پای شما» را یدک می‌کشید، خبری نشد. مسئولان ایران‌خودرو علت را درگیری بر سر تعیین قیمت با شورای رقابت ذکر کردند. درست زمانی که خریداران مأیوس از خرید، فیش‌های ثبت‌نامی خود را با سودی ناچیز می‌فروختند، دنا با قیمتی حدود 420 میلیون ریال وارد بازار شد. آن زمان به واسطه جدید بودن خودرو از یک طرف و رسیدن عید نوروز قیمت آن تا 530 میلیون ریال نیز بالا رفت؛ پس از نوروز و فروکش کردن تب خرید خودرو از یک طرف و پدیدار شدن برخی عیوب آن مانند ایراد در جعبه فرمان، خطاهای زیاد در سیم‌کشی، خرابی سیستم تصویری و... از سوی دیگر خیلی سریع حباب قیمتی آن فروکش کرد تا جایی که قیمت بازار از قیمت مصوب خودروساز نیز پایین‌تر آمد! پس از ورود دنا معلوم شد که این خودرویی جدید نیست؛ بلکه بازطراحی سمند است با بدنه‌ای نه‌چندان متناسب و کابینی که با تصاویر گرافیکی روزهای اول فاصله زیادی داشت.

هرچند پس از دو سال این خودرو همچنان در حال تولید است و انتشار تصاویر غیررسمی حکایت از تغییر چهره آن دارد؛ اما اگر تاخیرهای دو ساله دنا برای ورود به بازار اتفاق نمی‌افتاد بی‌شک ظاهر جدید و طراحی داخل اتاق آن که در بین مردم به «داشبورد سوناتایی» معروف شده بود با اقبال به مراتب بهتری مواجه می‌شد؛ زیرا با تغییراتی که در ظاهر داشبورد پژوپارس ایجاد شد و قبل از دنا نیز وارد بازار گردید، تب خیلی از طرفدارانش را به سرعت خواباند.

دنا از نظر فنی همان سمند است با موتور ملی EF7. سیستم تعلیق نیز وامدار نسل قبلی خود است و تنها چیزی که آن را از خلف خود متمایز می‌کند ظاهری تغییر یافته و کابینی مدرن است. هرچند از نگاه بسیاری از طراحان ایرادهای اساسی در ظاهر دنا وجود دارد، اما با نگاهی به تصاویر غیررسمی این خودرو می‌توان به تلاش مهندسان ایران خودرو برای رفع این نواقص پی برد. صندلی‌های جلو که از ابتدا قرار بود هشت حرکته باشند و بعد شش حرکته شد، با وجود راحتی سرنشینان جلو، مانع دید سرنشینان عقب شده و فضای جلوی پای آنها را تا حد بسیار زیادی کم کرده است. داشبورد دنا که در دو نوع تمام مشکی و دو رنگ به خریداران عرضه می‌شود نسبت به نمونه قبلی خود یعنی سمند کاملا متحول شده است. استفاده از سیستم صوتی تصویری 7 اینچی و استفاده از کلیدهای کنترل صدا و تماس تلفن همراه از بزرگ‌ترین تغییراتی است که روی این خودرو اعمال شده است. هرچند ابتدا قرار بود این خودرو مجهز به موتور توربو شارژ باشد، اما همچنان با همان موتور 7/1 لیتری EF7 به بازار عرضه می‌شود که امید می‌رود با بهینه شدن این موتور که در حال حاضر روی سمند در حال آزمایش است؛ نسل بعدی دنا را با موتور تازه‌نفس توربو شارژ برانیم.

لیفان 620، تلاش برای خوب بودن

لیفان 620 محصول سال 2009 شرکت خودروسازی لیفان موتورز چین است که در کشورهایی چون برزیل، ویتنام و روسیه نیز به فروش می‌رسد. این خودرو در روسیه با نام سولانو عرضه می‌شود. همچنین شرکت مارتین موتورز ایتالیا نیز در کشور تونس این خودرو را با نام MM620 برای فروش در بازارهای اروپا تولید می‌کند.

این خودرو در سال 89 وارد ایران شد و شرکت ‌کرمان موتور اقدام به مونتاژ و فروش آن کرد. تا آن زمان کرمان‌موتور به خاطر مونتاژ خودروهای باکیفیت و محبوبی همچون دوو سیلو و دوو ماتیز در بین مردم به عنوان شرکتی موفق و خوب، سابقه درخشانی به دست آورده بود. ورود لیفان 620 به دلیل این سابقه درخشان از یک طرف و دارا بودن ظاهری مدرن و امکانات رفاهی مناسب بسرعت بین خریداران جای خود را باز کرد.

این خودرو دارای موتور 1800 سی‌سی به همراه فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) در آن زمان با قیمتی حدود 330 میلیون ریال به متقاضیان عرضه می‌شد.

حضور این خودرو در بین خودروهایی همچون خانواده 206، خانواده 405 و نمونه‌های قدیمی‌تر دیگر بوضوح برتری خود را نشان داد. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی که در آن روزها چندان متداول نبود، وجود رینگ‌های آلومینیومی، موتوری کم‌مصرف و پرشتاب و همچنین داخل کابینی زیبا برگ‌های برنده‌ای بودند که لیفان 620 از آنها برای استمرار موفقیتش در بازار بهترین بهره را برد. ظاهر کشیده و دماغه‌ای که به سمت پایین تمایل دارد نشان‌دهنده نگاه جدید طراحان این خودرو است؛ هرچند در اولین نگاه از روبه‌رو به یاد ب‌ام‌و خواهیم افتاد و طرح پشت آن نیز ما را با سری‌های C‌ و E همراه می‌کند، در داخل کابین نیز طراحی داشبورد بی‌شباهت به ب‌ام‌و نیست. اگر قد بلند هستید حتما صندلی‌های نه‌چندان راحت جلو برایتان دردسرساز خواهند بود؛ زیرا هرچقدر ارتفاع آنها را کم کنید باز فاصله سر تا سقف چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد، اما صندلی‌های عقب به خوبی طراحی شده‌اند و فضای جلوی پایشان تا حد قابل قبولی باز است و برای 3 سرنشین با اندامی متوسط فضای مناسبی فراهم می‌کنند. وجود سانروف از محاسن این خودرو است که می‌تواند برای سرنشینان جذاب باشد. همچنین وجود سیستم پخش تصویری چند منظوره نیز از قابلیت‌هایی است که در نسخه Tallent‌ این خودرو از آن بهره برده شده است.

فضای بار در لیفان به طرز غیرقابل باوری بزرگ و جادار است و نسبت به نمونه‌های ایرانی آن مانند 405 و سمند و همچنین دنا که حدود 450 لیتر فضا دارند، اصلا قابل مقایسه نبوده و حدود 200 لیتر بزرگ‌تر است. هرچند نحوه نصب اهرم‌های نگهدارنده در صندوق مقداری از فضای داخل محفظه بار را به خود اختصاص می‌دهند، اما باز هم برای خانواده‌هایی که برای مسافرت به اسباب و اثاثیه زیادی نیاز دارند گزینه بسیار مناسبی است.

موتور این خودرو که در نمونه‌های اولیه 1600 سی‌سی و ساخت شرکت ب‌ام‌و و کرایسلر بوده، اکنون جای خود را به موتورهای 1800 سی‌سی شرکت لیفان داده است. همین افزایش حجم موتور سبب بیشتر شدن قدرت این خودرو شده و رانندگی با آن را خصوصا در جاده‌های شیب‌دار و کوهستانی لذت‌بخش‌تر می‌کند. مصرف بنزین لیفان 620 نسبت به رقیب ایرانی‌اش یعنی دنا بیشتر است که علتش افزایش حجم موتور است. یکی دیگر از اشتراکاتی که لیفان620 با دنا دارد در نداشتن عایق صوتی مناسب در دیواره آتش است که باعث ورود صدای موتور به درون اتاق به هنگام رانندگی در دور موتور اندکی بالا می‌شود.

اهمیت خدمات پس‌از فروش

یکی از دغدغه‌هایی که دارندگان خودرو همواره با آن سر و کار دارند نگرانی از وضعیت تعمیرات و میزان در دسترس بودن قطعات یدکی است. هرچند غالب خودروسازان وطنی در ارائه خدمات پشتیبانی و تامین قطعات آن طور که دلخواه مشتریان است معمولا عمل نمی‌کنند، این امید در بین مالکان خودروهای ساخت ایران‌خودرو و سایپا به دلیل در اختیار داشتن تعداد بیشتری از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و در دسترس بودن عرضه‌کنندگان قطعات یدکی در سراسر کشور بیشتر به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر افت قیمتی بیش از حد مطلوب خودروهای چینی در بازار عامل دیگری است که خیل بی‌شماری از مصرف‌کنندگان را از این نوع محصولات دور می‌کند. بنابر آنچه گفته شد اگر افت قیمت خودرو برایتان چندان مهم نیست و در شهرهای بزرگ‌تر که نمایندگی‌های متخصص در آنها وجود دارند زندگی می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم لذت رانندگی با لیفان 620 را از دست ندهید؛ ولی اگر دغدغه تعمیرات و تهیه قطعات یدکی را دارید و حفظ ارزش سرمایه‌ای که برای خرید خودرو هزینه کرده‌اید برایتان مهم است؛ پیشنهاد می‌کنیم دنا را تهیه کنید تا همواره قله‌ای زیر پایتان باشد.

مشخصات فنی دنا و لیفان 620

محمدرضا نجفی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
s.r
-
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
۰
۰
سلام مثل اینكه از خودرو چینی حق حساب گرفتی وگرنه هیچ آدم عاقلی جنس چینی رو ترجیح نمیده حتی اگه برفرض محال تو امریكا مجوز تولیدبگیره چه برسه به كشورهایی مثل برزیل
حمید
-
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
۰
۰
حیف از پولی كه آدم واسه اینا بده، تازه با این مبلغ اتوماتیك هم نیستن
علیرضا
-
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
۰
۰
چند روزه دنا تحویل گرفتم . عالیه . عالی . قابل مقایسه با خودرو های چینی نیست .
سپهر
-
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
۰
۰
این اژدها روزی سوسك بود با بی لیاقتی مدیران صنعت خودروسازی كشور تبدیل به اژدها شد.
علی
-
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
۰
۰
سلام متاسفانه موتور دناEF7فقط موتور كه قطعاتش گرانه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها