رحمانی فضلی گفت: سه و نیم میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که توزیع آنها در سطح کشور نرمال نیست و در مناطقی بیش از 60 درصد بیکاری وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۰۹۵۷
سه و نیم میلیون نفر بیکار و 11 میلیون نفر حاشیه نشین داریم

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از آسیب های اجتماعی پرداخت.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در شش ماه گذشته در مورد آسیب های اجتماعی سه بار جلسه گذاشته اند و هر بار سه ساعت موضوع را با حضور مسئولان ذی‌ربط از همه جوانب بررسی کرده و دستورهایی داده اند.
رحمانی فضلی تغییرات اجتماعی را یکی از مولفه های مهم دانست و گفت: اگر این موضوع مدیریت نشود در مقابل آن منفعل خواهیم بود.
وزیر کشور همچنین به سبک زندگی اشاره و تأکید کرد: باید به عناوینی مثل اعتماد اجتماعی، اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، انسجام اجتماعی و امید به آینده توجه کنیم چرا که این موضوعات ما را در رسیدن به اهدافمان در همه حوزه ها کمک می کند.
رحمانی فضلی در ادامه به بسترهای ایجاد آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: جغرافیای ایران، نظام برنامه ریزی، نظام بودجه ریزی و نظام اداری و ساختار سازمانی از جمله بسترهای ایجاد آسیب های اجتماعی به شمار می رود.
وی با اشاره به جغرافیای ایران گفت: ایران به خودی خود تقسیم بندی حوزه ای می شود و اگر مدیریت نشود به انشقاق اجتماعی منجر خواهد شد.
رحمانی فضلی همچنین نظام برنامه ریزی ایران را برنامه ریزی کلان بخشی متمرکز دانست و افزود: یکی از آثار آن عدم تعادل های منطقه ای است.
وزیر کشور نظام بودجه ریزی را مبتنی بر فعالیت ها و جمعیت دانست و گفت: این روند یک سیکل بسته ایجاد کرده است.
وی نظام بروکراسی ایران را کاملا متمرکز و بدون واگذاری اختیارات به مناطق دانست و افزود: این امر باعث کاهش قدرت تصمیم گیری در مناطق می شود.
رحمانی فضلی در ادامه گزارش خود به نمایندگان مجلس دهم به موضوع حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 11 میلیون نفر حاشیه نشین داریم که سه میلیون نفر از آنها در حاشیه شهرهای تهران، مشهد و اهواز زندگی می کنند و 2700 محله حاشیه نشین وجود دارد که نیازمند مراقبت است.

وی در ادامه به مسئله اعتیاد اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی که به صورت برآوردهای مبتنی بر شاخص های سازمان ملل متحد استخراج شده است، یک و نیم میلیون نفر معتاد به مواد مخدر داریم و متاسفانه روند اعتیاد از مواد صنعتی به سنتی است.
رحمانی فضلی افزود: اگر یک و نیم میلیون نفر معتاد را ضربدر چهار یعنی میانگین خانواده کنیم حدود 5 و نیم میلیون نفر دچار مصیبت مواد مخدر هستند .
وزیر کشور گفت: حدود 60 درصد از زندانی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم ( 45 درصد مستقیم و 15 درصد غیرمستقیم) به دلیل اعتیاد زندانی هستند .
وی اظهار داشت : همچنین عامل 50 درصد طلاق ها و 46 درصد سرقت ها مواد مخدر است.
رحمانی فضلی ادامه داد: در سال 94 حدود 560 تن کشفیات مواد مخدر داشتیم که نسبت به سال 93 پانزده درصد افزایش نشان می دهد و این در حالی است که کشور همسایه ما سالانه حدود شش هزار تن مواد مخدر تولید می کند .
وزیر کشور در ادامه گزارش خود به وکلای ملت به مسئله طلاق و زندان اشاره کرد و گفت: حدود دو و نیم میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم و البته در سال های 93 و 94 با کاهش نرخ طلاق مواجه بودیم.
وی افزود: سالانه 600 هزار نفر روانه زندان می شوند که از این میزان 200 هزار نفر رسوب در داخل زندان داریم یعنی در حال حاضر 200 هزار نفر زندانی وجود دارد.
رحمانی فضلی در ادامه گفت: باید از دو منظر «الهی و انسانی» و «امنیتی، سیاسی و اجتماعی» به این مسائل توجه کنیم.
وی اظهارداشت: وزارت کشور مسئولیت دارد که موضوع را متناسب با نظر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و قوانین مجلس تعقیب و عقب افتادگی‌ها را جبران کند و نمایندگان مجلس می توانند کمک کنند.
وزیر کشور گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند در برنامه ششم توسعه باید سالانه 5 درصد موفقیت در حوزه مواد مخدر و اعتیاد کسب کنیم .
رحمانی فضلی ادامه داد: اولویت های مد نظر رهبر معظم انقلاب به ترتیب اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، بزهکاری و مناطق خاص است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس دهم در این زمینه با وزارت کشور همکاری کنند.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
12
-
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
۰
۰
یعنی ما از 80 میلیون نفر فقط 3 میلیون بیكار داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وای خدا تو بهشت زندگی میكنیم
میثم
-
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
۰
۰
با متد شما آره راست میگین 3.5 میلیون بیكار داریم. حالا سركار رفته ها و شاغلان ما كی هستند.؟ كسانی كه بزور توسط تامین اجتماعی بیمه شده و جز آمار الكی و دل خوش كن شما رد میشه. مثل من كه 2 روز مغازه دوستم بودم مامور بیمه بزور گیر داده باید بیمه بشی و......... و چه درد سری برای 2 روز برای دوستم درست كرد.بعد اگه من بیمه میشدم دولت میگفت هورا یكی رو بردم سركار . آقای وزیر مردم نادان نیستند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها