پیشروی همزمان نیروهای عراقی و سوریه در دو منطقه استراتژیک فلوجه و رقه نشان می‌دهد که بحران دو کشور به نقطه پایانی خود نزدیک شده است. نیروهای الحشد الشعبی عراق در کنار نیروهای عشایر اهل سنت و نیروهای مسلح مرحله سوم عملیات آزادسازی شهر فلوجه را با موفقیت آغاز کردند.
کد خبر: ۹۱۰۹۰۷
فلوجه و رقه شطرنج نظامی منطقه

شکل‌گیری نیروهای مردمی تحت عنوان «الحشد الشعبی» در راستای فتوای مراجع تقلید عراق صورت گرفت و بسرعت توانستند شهرهای بیجی، جرف الصخر و تکریت را آزاد سازند.

اما رسانه‌های عربی به دروغ مدعی شدند که این نیروها برای انتقام‌گیری از اهل سنت عراق تشکیل شده است. اما پاکسازی کامل شهر فلوجه و احتمال پیشروی نیروهای مردمی عراق به سمت موصل و محاصره نیروهای داعش در فلوجه مقدمه‌ای برای پاکسازی کامل عراق ازوجود گروهک تروریستی داعش تلقی می‌شود. برایند گزارش‌های میدانی در فلوجه نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد از نیروهای داعش عربستانی هستند.

در رقه سوریه نیز شرایط مشابهی وجود دارد و نیروهای دولتی و حزب‌الله لبنان به سمت شهر رقه که پایتخت داعش تلقی می‌شود پیشروهای قابل توجهی داشته‌اند و تاکنون در اطراف شهر رقه متمرکز شده‌اند.

رقه بیش از4 سال است که در اشغال داعش قرار دارد و این گروهک، شهر رقه را به عنوان پایتخت به اصطلاح دولت اسلامی عراق و شام اعلام کرده است.

آزادسازی شهر رقه که یزرگ‌ترین نیروگاه آبی سوریه در آن قرار دارد قطعا در تغییر موازنه قدرت به سود محور مقاومت و دولت قانونی بشار اسد کاملا موثر خواهد بود.

در چنین فرایندی بازیگران بحران سوریه وعراق در عملیاتی کردن طرح خاورمیانه جدید با شکست مواجه خواهند شد. با شکست طرح بازیگران تخریبی بحران سوریه، شطرنج سیاسی و نظامی خاورمیانه بر اساس الگوهای تعیین شده ایران، روسیه، عراق، سوریه و مقاومت اسلامی لبنان شکل خواهد گرفت.

حسن هانی زاده‌ - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها