رئیس شماره گذاری پلیس راهور ناجا خبر داد:

توقف شماره گذاری برخی خودروهای تولید داخل

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از هفته گذشته توقف شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز در پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو متوقف شده است.
کد خبر: ۹۰۹۶۱۵
توقف شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز

به گزارش جام جم آنلاین، سعید متصدی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: براساس قانون مقرر شده بود از اول فروردین 95 تمام خودروهای گازسوز یک پله ارتقای استاندارد داشته باشند که برخی به علت اهمال در این کار هفته پیش یا اخطار گرفتند یا شماره گذاری آنها متوقف شده است.
وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست ماهانه خط تولید خودروها را کنترل می کند و اگر استاندارد تعریف شده را رعایت نکنند یا اخطار می گیرند و یا شماره گذاری آنها متوقف می شود که این روند شامل خودروهای گازسوز و بنزینی است.

وی در خصوص موتورسیکلت ها توضیح داد: براساس مصوبه سال 93 دولت قرار شد موتورسیکلت های کاربراتوری از رده خارج و موتورسیکلت های انژکتوری تولید شود که این اقدام در برخی استان ها آغاز شده است در تهران نیز شهرداری اقداماتی تشویقی برای این کار ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به علت تولید آلودگی بالا مخالف وقرار است از اول مهرماه 95 تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع شود.
متصدی اظهارکرد: برای رسیدن به این هدف تمام مجوزهایی که سال گذشته به تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری داده شد به شرط دریافت برنامه زمان بندی برای حذف این موتورسیکلت ها از عرصه تولید تا شهریورماه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براین اساس تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری برنامه تنظیم شده خود برای حذف این موتورها را اعلام کردند که براساس این برنامه ریزی تا شهریور 95 حداکثر 10 درصد تولید موتورسیکلت کاربراتوری انجام می شود.
وی تاکید کرد: تولید موتورسیکلت ها به طور مداوم کنترل می شود و اگر هر کدام از تولیدکنندگان طبق برنامه پیش نروند قطعا تولیدشان متوقف خواهد شد.

راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم

متصدی به توافق نشست پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: براساس این سند ایران 4 درصد غیرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع تحریم ها موظف است تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

وی افزود: براین اساس چند اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد که یکی از آن راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم است که در این راستا مکاتبانی با برخی صنایع داشتیم تا بتوانند اقدامات خود را در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گیرند که در این میان صنایع فولاد اعلام آمادگی کرد و اکنون منتظر دریافت پیشنهادات آنها هستیم تا بتوانیم از طریق صندوق سبز تغییر اقلیم از آنها حمایت کنیم.

وی با بیان این که صندوق ملی محیط زیست نیز در کنار صندوق سبز تغییر اقلیم قرار گرفته است گفت: با همکاری این دو صندوق درصدد اجرایی شدن سند اقتصاد کم کربن با موضوع تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم که براین اساس سه کمیته تخصصی شامل کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته تخصصی مذاکراتی و کمیته مربوط به هماهنگی های علمی در ذیل کمیته مقابل با آلودگی هوا ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: این کمیته ها مباحث مربوط به اجرایی شدن اقتصاد کم کربن را پیگیری می کنند و تا کنون مکاتبات زیادی با سازمان های مرتبط داشته ایم.

وی گفت: همچنین در تلاشیم تا به زودی بتوانیم سیستم پایش کشور را در خصوص کاهش و تولید گازهای گلخانه ای داشته باشیم که اجرای تمام این مباحث مستلزم همکاری تمام دستگاه ها با یکدیگر است و تاکید می شود تمام دستگاه ها در مباحث کاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

مدیریت تلفیقی پسماندهای کشور

وی گفت: اقداماتی در خصوص پسماند سوزها و تبدیل آنها به انرژی با کشورهای اتریش، فرانسه و ژاپن و یک هیات ایرانی - امریکایی در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی مذاکرات و امضای تفاهم نامه داشتیم و قرار شد فناوری های موفق در این عرصه را معرفی کنند.

وی افزود: در مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که مدیریت پسماندها در کشور به صورت تلفیقی یعنی با دفن و تبدیل به انرژی مدیریت شود که در این راستا برخی فعالیت ها پیشرفت های خوبی داشته است.

برنامه ریزی برای پسماندهای الکترونیک

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه پسماندهای الکترونیک در دنیا موضوع جدیدی است و در سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اولویت پسماندهای ویژه، بیمارستانی و خانگی به این بخش زیاد پرداخته نشده است.

وی افزود: در دو سال گذشته سعی کردیم علاوه بر برنامه ریزی برای مدیریت پسماندهای خانگی و شهری، برنامه هایی برای پسماندهای بیمارستانی و ویژه تهیه شود که بر این اساس در 9 استان مکان های مربوط به مدیریت پسماند و ویژه تعبیه شده است.

متصدی اظهار کرد: سه مرکز در استان های قزوین، اصفهان و مرکزی فعال هستند که در قزوین پسماندهای بیمارستانی جمع آوری می شود، مرکز اصفهان اکنون به طور موقت فعالیت می کند که امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نظر به مرکزی دائمی تبدیل شود همچنین مرکز استان مرکزی به دلیل برخی تخلفات و عدم توجه به اخطارها تعطیل شده بود اما اکنون با برطرف کردن بعضی از کمبودها بخش هایی از آن وارد مدار شد و پسماند دریافت می کند.

وی گفت: پسماندهای الکترونیک را هم امسال دنبال می کنیم ، هماهنگی هایی انجام شده تا با برخی تولید کنندگان این محصولات یک سیستم جمع آوری ایجاد کنیم که هنوز در مراحل اول قرار دارد.

ضرورت تعویض قطعات خودرو در زمان تعیین شده

متصدی در خصوص سن فرسودگی خودروها در کشور اظهار کرد: سن فرسودگی خودروها در کشور بر اساس مصوبه دولت تعیین شده است و این سن با توجه به نوع خودرو متفاوت است.

وی افزود: قطعا سن خودروها در کشورهای دیگر بسیار کمتر از ایران است و گاهی 10 تا 5 سال تعیین شده است اما در ایران تا 20 سال است که این به شرایط و موقعیت کشور ما بر می گردد، سالها تحریم و جنگ کشور با مشکل مواجه کرده است و اکنون تلاش می کنیم که در صنعت خودرو به خودکفایی برسیم.

متصدی ادامه داد: لذا از نظر کلی و جهانی استفاده از یک خودرو به مدت 20 سال منطقی نیست اما با توجه به شرایط باید سن خودروها تا 15 و 20 سال بپذیریم و به مرور و با توجه به پیشرفت فناوری سن خودروهای مصرفی هم کاهش خواهد یافت.

وی گفت: بحث فرسودگی خودرو فقط آلودگی هوا نیست بلکه استهلاک و عمر قطعات نیز مد نظر است، به عنوان مثال عمر یک شمع در خودرو 10 هزار کیلومتر، کاتالیست 80 هزار کیلومتر و یک فیلتر هوا 2 تا 3 سال است اما در کشور ما تا زمانی که این قطعات از کار نیفتند آن‌را تعویض نمی کنیم.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها