گزارش جام‌جم از تغییرات امسال طرح دریا

تلاش مازندران برای کاهش غرق‌شدگان در خزر

در حالی‌که استان مازندران هر ساله پذیرای حدود 20 میلیون گردشگر است و کارشناسان معتقدند به دلیل کمبود منابع، این استان ساحلی توانایی ارائه خدمات متناسب به گردشگران را ندارد، مسئولان این استان امیدوارند با اجرای طرح جدید دریا آمار غرق‌شدگان را به حداقل برسانند.
کد خبر: ۹۰۸۴۳۴
تلاش مازندران برای کاهش غرق‌شدگان در خزر

به گزارش جام‌جم، مازندران با طبیعت زیبا و سواحل کم‌نظیرش رتبه نخست گردشگرپذیری کشور را دارد. با تعطیلی مدارس و آغاز فصل گرما سیل گردشگران به سمت نوار ساحلی شمال ایران از جمله سواحل این استان به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی مردم و نبود نظارت‌های کافی، تعداد زیادی از هموطنان ما جانشان را در این سواحل از دست داده‌اند. بیش از 90 درصد غرق‌شدگان در دریای مازندران در مناطق ممنوعه و خارج از طرح شنا می‌کنند. اما مسئولان استان با اجرای «طرح دریا» از اول خردادماه جاری و تعمیم آن به مناطق یادشده، انتظار دارند آمار غرق‌شدگان کاهش یابد.

به گفته علیرضا یونسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران، کاهش 63‌درصدی میزان غرق‌شدگان در دو سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های این طرح است که باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو در دو سال اخیر گسترش طرح دریا به مناطقی که در زمره آن قرار نمی‌گرفت همواره مورد توجه بوده است. در همین راستا امسال صد منطقه ممنوعه شنا در سواحل مازندران شناسایی شد تا طرح‌های مراقبت از این مناطق انجام شود.

مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران نیز از آغاز اجرای طرح کاهش غریق در نقاط حادثه خیز در 320 نقطه ساحلی خبر می‌دهد و با بیان این‌که طرح کاهش غریق امسال در قالب پنج منطقه در سواحل مازندران اجرا می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: غرق شدن مسافران در تابستان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مازندران محسوب می‌شود که برای کاهش و حتی به صفر رساندن آن نیاز به تعامل بین بخشی و مسئولیت‌پذیری تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

طرح در یا در هر 3/5 کیلومتر

طرح‌های دریا در مازندران مطابق انتظارات باید بتواند 338 کیلومتر نوار سواحلی دریای مازندران را پوشش دهد. معاون سیاسی استانداری مازندران در گفت‌وگو با جام‌جم تعداد طرح‌های دریای امسال را 95 طرح عنوان کرد که تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت. البته به گفته علیرضا یونسی ممکن است در صورت ادامه روزهای گرم در پایان شهریور این طرح تا یکی دو هفته اول مهرماه نیز ادامه پیدا کند. با این وصف با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت به طور میانگین برای هر 5/3 کیلومتر یک طرح دریا در مازندران وجود دارد که تراکم آن بیشتر در مناطق غربی مازندران است.

جاذبه‌های جدید برای رفاه گردشگران

معمولا هر سال که بحث طرح دریا مطرح می‌شود توجه رسانه‌ها و افکار‌عمومی به این جلب می‌شود که آیا طرح سال جاری کمبودهای طرح‌های سال‌های گذشته را مرتفع کرده یا روال سابق ادامه دارد. معاون سیاسی استاندار مازندران درباره تغییر و تحولات طرح دریا در سال 95 می‌گوید: هشت نقطه ساحلی همچون فریدونکنار، چالوس، رامسر و ... با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان در سال 95 زیباسازی و بهسازی شده و محوطه ساحل با آلاچیق و جدول‌کشی به شکل زیبایی در آمده است. همچنین سرویس‌های بهداشتی نیز در این مناطق دایر شد. به گفته او، این یک جاذبه جدید محسوب شده و برای رفاه حال مسافران تا حد زیادی تأثیرات مثبتی دارد.

یونسی با بیان این‌که هر سال گردشگران بیشتری به مازندران می‌آیند، می‌افزاید: با این همه، دولت در زمینه مدیریت سواحل خوب عمل کرده و هر سال بر حجم خدمات افزوده می‌شود. به عنوان مثال با وجود محدودیت مالی، امسال در بسیاری از نقاط،جت اسکی، قایق، سایبان، کانکس و وسیله‌ای به اسم «بویه» که مخصوص نجات غریق است اضافه کردیم. به گفته او، سال گذشته هزار بویه خریداری و به مجموعه ناجیان غریق اضافه شد که نقش مهمی در کاهش غرق شدگان داشت.

چشم‌انداز طرح دریا

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران همچنین از طرح‌هایی که قرار است در آینده به طرح دریا اضافه شود نیز سخن گفت. طرح‌هایی که در حال حاضر مشغول بررسی و رایزنی با دستگاه‌های مرتبط است و شاید در سال جاری اجرایی شود.

یونسی درباره این طرح‌ها عنوان می‌کند: با توجه به این‌که بیش از 90‌درصد غرق‌شدگان در مکان یا زمان خارج از طرح وارد دریا می‌شوند تاکنون با نصب تابلو یا جلوگیری از ورود سعی می‌کردیم مانع حادثه شویم. در حال حاضر مشغول رایزنی با مخابرات هستیم تا هر فردی که وارد مناطق غیر طرح شد به تلفن همراه او پیام هشدار ارسال شود.

یونسی با بیان این‌که هر ساله فرم‌های نظرسنجی میان گردشگران توزیع و میزان رضایتمندی آنها بررسی می‌شود، می‌افزاید: بررسی‌هایی انجام داده‌ایم تا مشخص شود بیشترین گردشگران از چه استان‌هایی به ساحل دریای مازندران می‌آیند. در بررسی‌ها مشخص شد بیشتر مسافران از ده استان هستند که تصمیم داریم برای افرادی که از این ده استان می‌آیند کار تبلیغی را در اولویت قرار دهیم. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام داده‌ایم تا کار تبلیغی را از طریق صدا و سیما انجام دهیم تا گردشگرانی که به استان می‌آیند تا حدی با شرایط دریا آشنا شده و آمادگی لازم را داشته باشند.

حل مشکل دستمزد ناجیان غریق

با وجود نقش ویژه ناجیان غریق درکاهش آمار غرق‌شدگان دردریا، در مورد دستمزد ناجیان شائبه‌هایی به وجود آمده بود، اماامسال ظاهرا این بخش با واگذاری به هلال احمر قرار است ساماندهی شود و مشکلات سال‌های گذشته را نداشته باشد. گرچه معاون سیاسی استاندار مازندران اعلام کرده بود در سال 94 بالغ بر چهار میلیارد تومان برای پرداخت حق‌الزحمه ناجیان غریق استان هزینه شد. اما وی در جای دیگری کل اعتبار استانی سال 95 برای پرداخت حق‌الزحمه ناجیان غریق را دو میلیارد تومان اعلام کرد. با وجود این آیا استانداری مازندران امسال خواهد توانست دستمزد بیش از هزار ناجی غریق را پرداخت کند؟

آمار غرق‌شدگان درسواحل مازندران

سال

غریق (فوت)

91

214

92

212

93

98

94

94

احسان شریعت

جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها