معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر؛

دو مرحله عملیات آتشباری‌ در سد باهوش تنگستان انجام شد

کالای ته لنجی یا ملوانی که با واردات آن توسط مالکان و خدمه شناورهای تجاری یا همان لنج، معیشت بخش زیادی از ساحل‌نشینان جنوب کشور بخصوص مرزنشینان بوشهری تامین می‌شود، بارها دستخوش تغییرات سلیقه‌ای دولت‌ها شده و گلایه مرزنشینان دریایی جنوب کشور را در پی داشته است.
کد خبر: ۹۰۵۶۰۲
بلاتکلیفی لنج‌های باری در گناوه

به گزارش خبرنگار جام‌جم، قانون مصوب ته لنجی که تصریح می‌کند هر ملوان می‌تواند شش بار در طول یک سال به میزان 1500 دلار کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی با خود وارد کند، در دولت‌های مختلف دستخوش تصویب تبصره‌های سلیقه‌ای و گاه و بیگاه دولتمردان شده است و هرازگاه بنادر تجاری استان بوشهر و دیگر استان‌های مرزی دریای جنوب را تحت الشعاع قرار می‌دهد. یکی از این محدودیت‌های جدید که بتازگی دردولت فعلی وضع شده، کاهش دفعات واردات ته لنجی از شش بار به چهار بار در سال است که باعث ضرر و زیان لنجداران و ملوانان بوشهری شده و اعتراض آنان را در پی داشته است.

منتقدان ابلاغ قانون جدید محدودیت‌های ته لنجی، با یادآوری سخنان رئیس دولت نهم در جمع مردم گناوه که گفته بود «ما اینجا اعلام می‌کنیم ته لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به چهار بار درسال محدود شود و اگر توانستند سالی 12 بار هم بروند، دولت هیچ گاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد»، به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه اشاره می‌کنند و می‌گویند متولیان با فراموشی قول‌های خود ملوانان و لنجداران بنادر بوشهر را تحت فشار گذاشته‌اند. به طوری که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه و افزایش چند برابری هزینه‌ها بخصوص سوخت، تنها واردات کالای ته لنجی که راه جبران زیان سفرهای دریایی محسوب می‌شد نیز محدود شده و مرزنشینان دریایی جنوب را با چالش درآمد مواجه کرده است.

در مقابل دولت معتقد است این واردات بدون عوارض صرفا با نام ملوان صورت می‌گیرد ولی به کام واسطه‌هاست که شاید تدوین قانونی مشخص بتواند این دغدغه را کاهش دهد. در واقع دولت سعی دارد با ضابطه‌مند کردن این نوع تجارت، یکبار برای همیشه این معضل را حل نموده و ساماندهی کند.

بلاتکلیفی لنج‌های باری

یکی از بازاریان بندر گناوه با بیان این که از تعطیلات نوروز 95 تاکنون لنج‌های باری در کنار اسکله‌گمرک پهلو گرفته و همچنان بلاتکلیف مانده‌اند به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: از ابتدای امسال شایعاتی مطرح شده است که دولت با اعمال محدودیت‌ها روی کالای ته‌لنجی به دنبال زمینه‌سازی برای ساماندهی ورود کالاهای خارجی از طریق مرزهای آبی و خشکی است و همین وقفه40 روزه در تخلیه و بارگیری شناورها، گمان‌ها را در حذف «ته لنجی» تقویت کرده است.

مهدی شیخیانی می‌افزاید: کسبه و بازاریان گناوه معتقدند این محدودیت‌ها نتیجه فشارهایی است که واردکنندگان انحصاری کالاهای خارجی در تهران و با این توجیه که معافیت‌ گمرک‌های مرزی برای مرزنشینان باعث شکستن قیمت کالاهای آنها شده و باعث ضررشان می‌شود، است. این در حالی است که اعمال این محدودیت معیشت 95درصد اهالی بنادر جنوبی را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: محدودیت و بلاتکلیفی در واردات کالاهای ته لنجی که به تعطیلی و اعتصاب چند روزه در بندر گناوه منجر شد که البته با پادرمیانی معتمدان محلی و امام جمعه به پایان رسید.

وی تصریح کرد: همچنین بیم آن می‌رود که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیکاری، رکود و گرانی روزافزون حاصل از این محدودیت‌ها عاملی شود تا نارضایتی و تعطیلی بازار بندر گناوه مشکلات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

این فعال تجاری تصریح می‌کند: انتظار می‌رود وعده‌های داده شده توسط مسئولان با سرعت بیشتری عملی شود تا به دنبال آن رضایت مردم و رونق کسب و کار در آرامش و امنیت کامل دوباره برقرار شود.

اعتراض به وضع محدودیت‌ها

در همین حال منتخب مردم دشتی و تنگستان در مجلس در نشست با لنجداران و فعالان اقتصادی بخش ساحلی تنگستان گفت: حذف کالای همراه ملوان اقدامی غیرمنطقی ، ناعادلانه بوده و ناشی از اشراف نداشتن مسئولان پایتخت به مسائل و مشکلات مرزنشینان ساحلی است.

سیدکمال‌الدین شهریاری با بیان این که نا آشنایی و نا آگاهی برخی مسئولان پایتخت نشین از مشکلات مرزنشینان، دلیل برخی تصمیمات چالش‌برانگیز است، اضافه کرد: البته برخی سوءاستفاده‌ها از مقوله ته لنجی و واردات غیرمجاز که به دریافت گزارش‌هایی در مرکز منجر می‌شود، زمینه ساز تصمیمات یکجانبه را فراهم می‌کند، از این رو انتظار می‌رود قانونمداری مورد توجه باشد تا نگرانی مسئولان را در پی نداشته باشد.

وعده حل مشکل در آینده

در پاسخ به تمام این گلایه‌ها، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری بوشهر با اشاره به پیگیری‌ مسئولان استانی از مسئولان کشوری، از ضابطه‌مند کردن فرآیند ورود و ترخیص کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) تا یک‌ماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: معیشت بیشتر مردم استان بوشهر با دریا و دریانوردی گره خورده است به‌گونه‌ای که بیش از 31 هزار مرزنشین و 3 هزار شناور به‌طور مستقیم به دریا وابسته‌ هستند. فعالیت این شناورها نقش مهمی در ایجاد اشتغال ساحل‌نشینان این استان دارد. حیدر ساجدی می‌افزاید: برای هماهنگی و اجرای ساز و کارهای پیش‌بینی شده شناورهایی که پیش از ابلاغ بخشنامه اخیر گمرک کشور درباره محدودیت ورود کالای همراه ملوان، اقدام به خروج کرده‌اند، براساس عرف قبل از صدور بخشنامه بارشان تخلیه می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر درباره تعیین وضعیت و تکلیف شناورهایی که بعد از این بخشنامه اقدام به خروج کرده‌اند و در نوبت تخلیه قرار دارند نیز تصریح کرد: قرار شده در چند روز آینده کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و تکلیف این دسته از شناورها نیز مشخص می‌شود.

علیرضابرازجانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها