تحرکات در بازار مسکن افزایش یافت

نرخ برخی واحدهای دوخوابه در تهران

تحلیلگر بازار مسکن گفت: قیمت مسکن در ایران بیش از حد متعارف بالا رفته است.
کد خبر: ۹۰۴۹۱۲
افزایش قیمت مسکن بیش از حد متعارف است

به گزارش جام جم آنلاین ، افشین پروین پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: دولت تدبیر و امید سیاست خاصی در حوزه مسکن نداشته و تاکنون اقدام جدی و موثری نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات خرید مسکن تنها اقدام دولت طی سه سال گذشته در حوزه مسکن کشور بوده است. پرداخت تسهیلات سیاست کوچکی در حوزه مسکن به شمار می رود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا اعطای تسهیلات خرید مسکن و بسته های حمایتی دیگر می تواند به رونق بخش مسکن کمک کند، گفت: به هیچ عنوان چون اشکال حوزه مسکن جای دیگری است وپرداخت تسهیلات خرید مسکن یک نکته انحرافی در بازار مسکن به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه بزرگترین اشکال در بخش مسکن سوداگری و افزایش غیر منطقی قیمت مسکن است، افزود: این جور نیست که در بخش مسکن تقاضا وجود نداشته باشد بلکه اقشار مختلف جامعه متقاضی بالقوه و بالفعل کالای مسکن هستند منتها به جهت سوداگری که در بخش مسکن و بازار مسکن وجود دارد قیمت ها بصورت غیر منطقی بالا رفته و امروز خیل عظیمی از اقشار کم درآمد و متوسط جامعه توانایی حضور در بازار مسکن را ندارند.

پروین پور تاکید کرد: اگر سوداگری بازار مسکن مهار و قیمت مسکن منطقی شود آن وقت خیلی از اقشار جامعه با درآمد کم نیز توانایی حضور در بازار مسکن و خرید مسکن را پیدا می کنند و بازار مسکن هم به چرخه طبیعی خود باز می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که سوداگری بازار مسکن چگونه مهار می شود، اظهارداشت: برای مهار سوداگری نخست باید سامانه اطلاعاتی صحیح در بخش مسکن تشکیل شود تا تکلیف سه آیتم مهم از قبیل اول، چه تعداد ملک و واحد مسکونی در کشور وجود دارددوم، مالکان این واحدها چه کسانی هستند و سوم، چه میزان معامله در این حوزه صورت می گیرد، مشخص شود.

پروین پور با بیان اینکه سامانه اطلاعاتی صحیح اهرم سیاست گذاری در بخش مسکن است، گفت: با ایجاد این سامانه می توان سوداگری در بازار مسکن را کنترل کرد.

وی در ادامه با اذعان اینکه واحدهای مسکونی خالی به دلیل فروش در آینده به امید کسب سود بیشتر بازار مسکن کشور را بهم ریخته است، افزود: این واحدها احتکار و انحصار در بازار مسکن ایجاد می کنند.

این تحلیلگر بازار مسکن بیان داشت: در کشورهای دیگر با ابزارهای متنوعی همچون وضع مالیاتهای سنگین به هیچ وجه اجازه نمی دهند ظرفیتی از بخش مسکن خالی باقی بماند به امید روزی که گران فروخته شود.

وی گفت: در دنیا امروز ابزار های مالیاتی سنگینی در حوزه مسکن وضع می شود تا واحدهای مسکونی به بازار مصرف عرضه و از طرفی جلوی پدیده احتکار گرفته شود.

پروین پور افزود: اگر خانه های خالی در کشور به ویژه تهران با ابزار مالیاتی به بازار مصرف عرضه شوند بطور قطع شوک مثبت در بازار مسکن ایجاد و قیمت مسکن از نصف هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: از دیگر راهکارهای مهار سوداگری بخش مسکن می توان به وضع مالیاتهای سنگین برای دارندگان بیش از یک واحد مسکونی و همینطور کاهش جذابیت معامله ( خرید و فروش )در این بخش را نام برد.

این کارشناس بازار مسکن یادآورشد: با حذف این فاکتور ها قیمت مسکن کاهش و بازار از رکود خارج می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها