در آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب

ناشران برگزیده شناخته شدند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده شرایط آینده را پس از توافق هسته‌ای بهتر می‌بینم به طوری که شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۹۰۴۶۲۰
پس از توافق هسته‌ای شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه در سخنانی گفت: یکی از خصوصیات زمان ظهور این است که در آن زمان عقل انسان‌ها بالفعل می‌شود و عقل، فعلیت می‌یابد.

وی یکی از ابعاد ایجاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب را همگرایی میان دستگاه‌ها دانست و ادامه داد: این کار این پیام را دارد که وقتی نهادهای مختلف کشور با هم هماهنگ باشند، هم افزایی ایجاد شده و این هم افزایی باعث رشد جدی جامعه می‌شود که برگزاری نمایشگاه کتاب یک نمونه از آن است.

لاریجانی افزود: ما بارها گفته‌ایم که باید شرایط کشور را به همگرایی سوق داد چرا که با همگرایی کارهای بزرگ صورت می‌گیرد و با نزاع و درگیری کارها پیش نمی‌رود زیرا نزاع، سایش ایجاد می‌کند.

وی در همین زمینه تاکید کرد:‌باید برای پیشرفت کشور همگرایی و تلاش کرد که کاستی‌ها را جبران کنیم تا ایران آباد شود؛ ما امکانات و وسیعی در کشور داریم و نباید وقت را صرف جدال‌های بلاوجه کنیم. زیرا جدال کفران نعمت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و تولید کتاب گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد هم تشکر می‌کنم زیرا تلاش‌های زیادی در برگزاری نمایشگاه کتاب داشته‌اند.

وی همچنین نمایشگاه کتاب را یک رویداد مهم فرهنگی در کشور قلمداد کرد و افزود: نمایشگاه کتاب گشت و گذار در عالم علم و فرهنگ است و تمهید مقدمات آن کار زیادی می‌طلبد که امسال به لطف خدا به خوبی این نمایشگاه برگزار شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه تمدن ایرانی یک تمدن بسیار پرمغز و از زوایای مختلف با فکر و اندیشه ساخته شده است، گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند که در خلیج فارس نام «فارس» را حذف کنند که بنده خطاب به آنها می‌گویم که شما نمی‌توانید فرهنگ را حذف کنید و این تلاش ها کودکانه است و باید بپذیرید که ایران از یک تمدن فاخر برخوردار است.

وی ادامه داد: مجموع مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در سال‌های گذشته دست به دست هم داد و فضا برای اقتصاد کشور ناگوار بود که بخش نشر هم آن را تحمل کرد؛ البته بنده شرایط آینده را پس از توافق هسته‌ای بهتر می‌بینم به طوری که شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد و امیدوارم وضع نشر هم متناسب با شرایط امروز بهتر شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه نشر در کشور ما از سیستم توزیع رنج می‌برد که این مشکلا هنوز رفع نشده و باقی است، اضافه کرد: برخی ناشران تقاضا داشتند که ما در برنامه ششم به این امر کمک کنیم. اصل فکر درست است که باید پخته‌تر شود اما ما مطمئین که این کار دولت نیست و بخش خصوصی نیز باید سیستم فراگیر توزیع را فراهم کند اما ما تسهیلات لازم دولتی و بانکی را فراهم می‌کنیم.

لاریجانی افزود: ما پرهیز داریم که بخش‌های دولتی را وارد بخش توزیع کتاب کنیم؛ اگر ناشران طرحی را برای بهبود توزیع کتاب آماده کنند و وزیر ارشاد هم کمک کند ما هم در مجلس منابعی را برای آن در نظر می‌گیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید چرخه مسیر اقتصادی را برای ناشران و اهل قلم فراهم کنیم، در برنامه ششم و مجلس پیشنهادی اگر در این زمینه داشته باشیم ما تسهیلاتی را فراهم خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها