این روزها در دنیای خودرو یکی از مهم‌ترین معیارهای برتری، مصرف بنزین است. چنان‌که در سال‌های گذشته بتدریج شاهد بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروها بودیم، به عنوان مثال ، مصرف سوخت 6 لیتر در هر 100 کیلومتر، تبدیل به یکی از نشانه‌های مصرف بهینه سوخت در خودروها شده است.
کد خبر: ۹۰۴۱۲۵
کم‌مصـرف‌های ارزان‌قیمت +عکس

تقریباً تمام خودروهای کوچک کمپانی‌های معتبر به این میزان از مصرف سوخت رسیده‌اند و حتی بعضی از خودروهای سدان سایز متوسط، چنین مصرف سوختی دارند. تلقی عمومی از خودروهای کم مصرف این است که این خودروها قیمت گرانی دارند.

این انگاره البته برای بازار ایران درست است که خودروهای وارداتی برای ورود به بازار افزایش قیمت‌های قابل توجهی را تجربه می کنند.

با این حال ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار جهانی اوضاع قیمت‌ها متفاوت است. در گزارش پیش رو خودروهای کم مصرف ارزان را بررسی کرده ایم.

نتیجه مهم این بررسی هم این است که در بازار جهانی لزومی ندارد ‍پول زیادی برای داشتن این میزان مصرف سوخت صرف کنید.

در این بررسی، سعی ما بر این بوده که ارزان‌ترین خودروها را با مصرف سوخت زیر 6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیدا کنیم. معیار این بررسی، تخمین‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا برای مصرف سوخت در شهر، جاده و به صورت ترکیبی بوده است.

نتیجه‌ای که ما را شگفت‌زده کرد، حضور 10 خودرو در این لیست با قیمت زیر 20 هزار دلار بود. در قیمتی که برای هر خودرو در این لیست آمده، پکیج‌های لازم برای رسیدن به حد مطلوب مصرف سوخت نیز لحاظ شده است.

میتسوبیشی میراژ DE

کوچک‌ترین مدل میتسوبیشی، اگر از هر لحاظ دیگری به صرفه نباشد، در مورد مصرف سوخت بسیار به‌صرفه است و دارای مصرف سوخت بسیار خوب 6.5 لیتر در جاده است.

قیمت نسبتاً پایین مربوط به مدل پایه میتسوبیشی میراژ DE است که به صورت استاندارد همراه با سیستم گیربکس پنج دنده دستی عرضه می‌شود که اگر این هاچ‌بک 74 اسب‌بخاری را با سیستم CVT همراه کنیم، چیزی که هزار دلار دیگر هزینه نیاز دارد، می‌توانیم مصرف سوخت بهتر 36.6 لیتر در هر 100 کیلومتر را از این خودرو شاهد باشیم.

نیسان ورسا سدان S Plus

نیسان ورسا یکی از ارزان‌ترین خودروهای امروز در بازار است و نیاز به اضافه کردن بسته‌های زیاد به ورسا S برای رسیدن به مصرف سوخت زیر 6 لیتر در هر 100 کیلومتر نیست.

اگر مدل پایه S را با سیستم گیربکس پنج دنده دستی‌اش به سیستم CVT مجهز کنیم، براحتی می‌توانیم به این میزان مصرف سوخت برسیم.

این آمار برای نیسان ورسا نوت هاچ‌بک نیز صدق می‌کند؛ البته قیمت این مدل از 16 هزار و 50 دلار شروع می‌شود.

فیات 500 Pop

مدل زیبا و اروپایی فیات 500 هاچ‌بک، هم می‌تواند به عنوان یک خودروی ارزان و هم به عنوان یک خودروی به‌صرفه معرفی شود.

این خودروی سبک ایتالیایی، اگر به سیستم گیربکس استاندارد خود ـ یعنی پنج دنده دستی ـ مجهز باشد، به میزان 88.5 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده سوخت مصرف می‌کند البته باید در این حالت، با فضای تَنگ داخل کابین و قدرت 100 اسب‌بخار موتور 4.1 لیتری، کنار بیایید.

با این حال، فیات 500 تمام تلاشش را برای وضعیت بهتر طراحی انجام داده و حتی مدل کانورتیبل c500 با قیمت 20 هزار و 495 دلار نیز عرضه شده است.

شورولت سونیک سدان LT

وقتی شورولت سونیک با موتور 4.1 لیتری توربو همراه شود، به یک خودروی سبک شهری تبدیل می‌شود که می‌تواند مصرف سوختی زیر 6 لیتر در بزرگراه داشته باشد.

برای رسیدن به این میزان مصرف سوخت، خریداران باید از سیستم گیربکس 6 دنده اتوماتیک چشم‍پوشی کرده و سیستم گیربکس استاندارد دستی 6 دنده را انتخاب کنند و همین‌طور آپشن موتور توربو را با قیمت 700 دلار داشته باشند. مدل سونیک به صورت چهار در سدان یا هاچ‌بک با اضافه قیمت 700 دلار عرضه شده است.

فورد فیستا سدان SE اکوبوست

کوچک‌ترین خودروی فورد دارای کوچک‌ترین موتور این کم‍پانی نیز هست. فورد فیستا اکوبوست برای پیشرانه خود از یک موتور یک لیتری توربوشارژ با سه سیلندر بهره می‌گیرد که با استفاده از آن می‌تواند مصرف سوختی به 23.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بزرگراه داشته باشد که بهتر از هر مدل دیگر غیرهیبریدی و بنزینی موجود در بازار است.

عملکرد موتور کوچک یک لیتری در اولین تجربه رانندگی با آن بسیار شگفت‌انگیز است. استفاده از این موتور برای مدل فیستا SE تنها 995 دلار خرج برمی‌دارد و همراه با یک سیستم گیربکس پنج دنده دستی است.

مزدا 3 i SV سدان

خودروی جمع‌وجور مزدا برای رسیدن به مصرف سوخت بهینه، نیازی به هیچ‌گونه آپشن اضافی ندارد. در واقع، مدل پایه مزدا 3 سدان به بهترین مصرف سوخت در این سری با 74.5 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده می‌رسد.

این مدل دارای یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر با قدرت 155 اسب‌بخار است و از تکنولوژی اسکای‌اکتیو مزدا برای کاهش وزن و اصطکاک استفاده می‌کند.

مدل پایه مزدا 3، همراه با سیستم گیربکس شش دنده دستی عرضه می‌شود. البته اگر با پرداخت 1050 دلار دیگر از سیستم شش دنده اتوماتیک استفاده کنید، همین میزان مصرف سوخت را خواهید داشت و فقط در شهر مصرف سوخت به 74.5 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

نیسان سنترا S FE+ CVT

سدان کامپکت نیسان شاید تا حدودی یک خودروی خسته‌کننده باشد، ولی به صرفه‌بودن مصرف سوخت در آن با موتور 8.1 لیتری چهار سیلندر و سیستم تغییر سرعت پیوسته، انکارناپذیر است.

مدل نیسان سنتر که مجهز به بسته 400 دلاری FE+ شده و ویژگی‌های آیرودینامیک بهتر و تایرهای با مقاومت کمتر نسبت به چرخش به آن اضافه شده است، طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا دارای مصرف سوختی برابر با مسافت 30 مایل در شهر و 40 مایل در بزرگراه برای هر گالن سوخت است.

این میزان مصرف سوخت، نزدیک به بهترین‌های خودروهای این کلاس و مطابق با همتای کوچکتر خود در نیسان ورسا است.

هوندا اینسایت

با معرفی نسل دوم از اینسایت هیبرید، هوندا رقبایی مانند تویوتا پریوس را کنار زد و یک خودروی آیرودینامیک، بصرفه و یک هاچ‌بک هیبریدی نسبتاً کاربردی تولید کرد که مصرف سوخت فوق‌العاده‌ای داشت البته باید اذعان کرد سیستم مدیریت سیستم هیبریدی هوندا، IMA به پیشرفتگی سیستم هماهنگ‌کننده هیبریدی تویوتا نیست.

با این حال، هوندا اینسایت دارای مصرف سوخت 74.5 لیتر در بزرگراه است و در حال حاضر، ارزان‌ترین هیبریدی موجود در بازار است.

تویوتا پریوس C One

با قیمتی به اندازه 375 دلار بیش از هوندا اینسایت، تویوتا پریوس C، بهترین مصرف سوخت خودروهای هیبریدی را در این کلاس، در اختیار صاحبش قرار می‌دهد.

پریوس C کوچک‌ترین خودرو در بین خانواده مدل پریوس است که شامل مدل استاندارد پریوس و پریوس V MPV نیز می‌شوند.

با این‌که امکانات به نسبت کمتری در مدل ‍ پریوس C One ارائه شده است، ولی با این حال، این خودروی دارای تجهیزاتی نظیر کنترل آب و هوایی اتوماتیک، ورودی بدون کلید و بلوتوث است و نیازی به گفتن نیست که این خودرودارای بهترین مصرف سوخت در این لیست است.

تویوتا کرولا LE Eco

در طراحی دوباره تویوتا کرولا برای سال 2014 یک مدل Eco برای آن درنظر گرفته شده که یک نسخه از کرولا با موتور 8.1 لیتری چهار سیلندر است که دارای تکنولوژی سوپاپ Valvematic است و جریان هوای بهتری درون موتور آن برقرار می‌شود.

این تکنولوژی نسبتا جدید باعث شده تویوتا کرولا همراه با سیستم CVT مصرف سوختی برابر 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه داشته باشد البته در مدل Eco از تایر با مقاومت کم در برابر چرخش نیز استفاده شده است.

همچنین بهتر است از آپشن چرخ‌های آلومینیومی برای این مدل استفاده نکرد؛ زیرا مصرف سوخت آن را به 88.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بزرگراه کاهش خواهد داد.

حامد اصغرنژاد - ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها