سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما تا آخرین لحظات امیدواریم که عربستان از سیاست و رویه اشتباه خودش دست برداشته و به وظایف طبیعی و بدیهی خودش به عنوان میزبان مراسم حج متعهد باشد.
کد خبر: ۹۰۲۹۷۱
ادامه کارشکنی عربستان در مساله حج/ رایزنی با روسیه در باره تحولات سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص بررسی های ایران و روسیه درباره جلوگیری از نقض آتش بس در سوریه و آخرین مذاکرات این دو کشور درباره سوریه اظهار داشت: به طور طبیعی رایزنی های مستمری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در ارتباط با روابط دو جانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در آخرین گفتگوها که بین مقامات وزارت امور خارجه ایران و روسیه انجام گرفت، تحولات صحنه سوریه و تحولات عمومی منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: بر اساس نشست های وین در سوریه اعلام آتش بس شده است و ساز و کاری در این توافقات پیش بینی شده بود که آتش بس مراعات شود و به نوعی مورد نظارت قرار گیرد.

تروریست‌ها در سوریه به آتش‌بس ملتزم نیستند

وی افزود: در ابتدا گفتیم که یکی از مشکلات اساسی طرح های صلح و آشتی در سوریه این است که یک طرف بحران سوریه یعنی دولت سوریه، آدرس مشخصی دارد و می بایست به تعهدات خود متعهد باشد که قابل رسیدگی هم هست، اما طرف مقابل به دلیل اینکه آدرس مشخصی ندارد، عملا تضمینی برای اینکه توافقات صورت گرفته را مراعات کند، وجود ندارد.

جابری انصاری به تحولاتی که از اعلام آتش بس تا به امروز در سوریه رخ داده است، اشاره کرد و ادامه داد: این اتفاقات پیش بینی و ارزیابی های ما را که التزامی از سوی جریان های معارض و گروه های مسلحی که بر علیه دولت سوریه فعالیت می کنند، در زمینه آتش بس وجود ندارد، تایید می کند؛ این یکی از مشکلات اساسی است که روند صلح در سوریه و پیگیری توافقات صورت گرفته در نشست های بین المللی را با مشکل مواجه می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رایزنی های بین ایران و روسیه و کشورهای دیگر در حال پیگیری است.

آخرین وضعیت برداشت دو میلیارد دلار از حساب های ایران

وی در خصوص آخرین وضعیت برداشت دو میلیارد دلار از حساب های ایران در آمریکا تصریح کرد: کمیته کشوری که برای بررسی موضوع دو میلیارد تشکیل شده بود، جلسات و بررسی های خود را انجام داد و نتیجه بررسی های خود را به رئیس جمهور ارائه دادند. امروز هم در جلسه شورای عالی امنیت ملی این گزارش ارائه شده و یا در حال ارائه است. بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی نتیجه بررسی های کمیته کشوری و اقداماتی که صورت گرفته، در قالب یک بیانیه ارائه خواهد شد.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران چه زمانی انجام خواهد شد، گفت: سفر نخست وزیر ژاپن در دستور کار دو کشور است و به تاریخ آن به محض نهایی و قطعی شدن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همسر نخست وزیر ژاپن برای شرکت در اجلاسی در تهران به سر می برد و به زودی تاریخ نهایی سفر رسمی نخست وزیر ژاپن به ایران نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص تاثیر دیدارهای آقای ظریف در نیویورک بر روند اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام اظهار داشت: مجموعه گفتگوهایی که در حاشیه سفر آقای ظریف به نیویورک انجام شد، دو گفتگو با وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفت که بحث اصلی این گفتگوها آخرین وضعیت اجرای برجام و به طور مشخص بندهای مربوط به فعالیت های بانکی و مالی جمهوری اسلامی ایران بود.

جابری انصاری اضافه کرد: در دور اول این گفتگوها وزیر امور خارجه آمریکا مواضع دولت آمریکا را اعلام کردند و دستور کار اصلی این گفتگوها این مسئله بود. با جدیت نتایج عملی برجام را در این گفتگوها دنبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: فضای سیاسی و فشارهایی که در کشورهای غربی و آمریکا انجام می شود، در دستور کار وزارت امور خارجه است و دستگاه دیپلماسی کشور در تلاش است هر چه سریعتر این مشکلات بانکی برطرف شود و امکان استفاده بهینه جمهوری اسلامی ایران از نتایج عملی توافق برجام هر چه بیشتر فراهم شود. این مسیری است که ممکن است زمان بر باشد، اما قطعا مسیر پیش روی ما خواهد بود و ملت ایران با اراده ای که در تثبیت حقوق و منافع خود دارد، دولت ایران به نمایندگی از این ملت در همین مسیر منافع کشور را دنبال خواهد کرد.

جابری انصاری اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری از تروریسم در تحولات منطقه سیاست عقیمی است و نتایج معکوسی را به دنبال داشته است.

وی افزود: مشخص است که جریان های تروریستی در کل منطقه حضور دارند و مایلند اوضاع منطقه را به هم ریخته اما نقش آفرینی آنها به نفع هیچ یک از بازیگران منطقه ای و بین المللی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: ممکن است در مقاطع خاصی وجود این جریان ها از سوی برخی مورد بهره برداری قرار بگیرد اما اینها از جمله مسائلی است که تبعات و نتایج راهبردی و درازمدت داشته و ما در تمام گفتگوهای خود با کشورهای مهم منطقه بر این موضوع تاکید کردیم و همواره بنده اعلام کردم توقع ما از دوستان و همسایگان این است که این مسائل را با نگاه راهبردی مورد اهتمام قرار دهند و اجازه ندهند که جریان های تروریستی که به دنبال بر هم زدن اوضاع هستند در پیگیری اهداف خود موفق شوند.

جابری انصاری ادامه داد: موفقیت تروریست ها عملا بر ضد منافع همه ملت ها و دولت های منطقه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم که فهم مشترک نسبت به پدیده مساله تروریسم که در مسیر شکل گیری است هر چه زودتر بین همه کشورهای منطقه حاصل شود و امکان برخورد و رویارویی درست با این پدیده فراگیر فراهم شود و تروریست ها فضای تنفسی در منطقه پیدا نکنند.

تعلل عربستان در پاسخگویی به مساله حج

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعلل عربستان در پاسخگویی به مساله حج امسال اظهار داشت: در جلسه شورای عالی حج آخرین وضعیت تحولات مرتبط با حج را بررسی شد و کارشکنی دولت عربستان سعودی برای بررسی اقدامات مربوط به مساله حج تا این لحظه ادامه داشته است.

وی ادامه داد: اگر این روند کارشکنی سعودی ها تا روزهای آتی که آخرین زمان برای پیگیری مسائل حج است ادامه پیدا کند این دولت عملا سد راه اعزام زائران و حجاج بیت الله الحرام از سوی ایران شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما تا آخرین لحظات امیدواریم که عربستان از سیاست و رویه اشتباه خودش دست برداشته و به وظایف طبیعی و بدیهی خودش به عنوان میزبان مراسم حج متعهد باشد.

جابری انصاری ادامه داد: اگر این روند تا روزهای آتی ادامه پیدا کند متاسفانه عملا امکان اعزام زائر از ایران فراهم نخواهد بود.

استعفای نخست وزیر ترکیه

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر در ترکیه و استعفای نخست وزیر آن کشور اظهار داشت: تحولات داخلی ترکیه مرتبط با آن کشور است و ما بنا نداریم در خصوص مسائل داخلی کشورها اظهار نظر کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است تاکید بر گسترش همکاری ها با همسایه بزرگ غربی ایران، ترکیه است و امیدوار هستیم تحولات این کشور در مسیر قانونی آن و مطابق با خواست مردمش پیش برود.

جابر انصاری ابراز امیدواری کرد زمینه گسترش همکاری ها میان ایران و ترکیه در مقاطع آتی و شرایط فعلی هر چه بیشتر فراهم گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها