گزارش جام جم ازدرخواست کرمانی ها درآستانه سفررئیس جمهور

کرمان تشنه هم انتقال آب می‌خواهد...

رئیس جمهور و هیات همراه وی فردا عازم کرمان می‌شوند؛ یکی از تاریخی‌ترین مناطق کشور با ظرفیت‌هایی بزرگ در حوزه‌هایی چون کشاورزی، معادن و گردشگری. استانی که در عین برخورداری از این ظرفیت‌های درآمدزا، با چالش‌های متعددی در این بخش‌ها و همچنین فقر و محرومیت بسیار مواجه است؛ شرایطی که مردم و مسئولان کرمانی انتظار دارند در سفر هیات دولت مورد توجه قرار گیرد، گرچه آنان بزرگ‌ترین چالش خود را در وضعیت کنونی، کم آبی و ضرورت توجه و رسیدگی به طرح‌های آبرسانی به استان عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۲۸۳۷
کرمان تشنه هم انتقال آب می‌خواهد...

کرمان تقریبا در جنوب شرقی ایران واقع شده و مثل سایر استان‌های واقع در این بخش از کشور، از اقلیم گرم و خشک برخوردار بوده و با تنش‌های بی آبی و کم آبی زیادی درگیر است. این درحالی است که جنوب این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی بسیار مستعد کشت و تولید است و هم اکنون در سال حدود 5/4 میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی و صیفی‌جات از مزارع و باغات این بخش از کرمان برداشت و روانه بازار می‌شود. اما تولید این حجم از محصولات که زحمت آن بر دوش 85 درصد ساکنان منطقه است، نه تنها آب بسیاری می‌طلبد، بلکه به برنامه‌ریزی مناسب برای عرضه و فروش و همچنین سیستم حمل و نقل مناسب برای صادرات به سایر مناطق کشور نیازمند است؛ دو موردی که به گفته نمایندگان مردم استان در مجلس با چالش و مشکل مواجه است.

جنوب کرمان را دریابید

در این زمینه محمدرضا امیری کهنوج، نماینده شهرهای کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس که شامل بخش‌های زیادی از مناطق جنوبی کرمان می‌شود، به جام جم می‌گوید: جنوب کرمان با تولید سالانه نزدیک به 4000 تن انواع محصولات بویژه صیفی‌جات، از زیرساخت‌های مناسبی در بخش کشاورزی و ترانزیت کالا برخوردار نیست و در زمینه صنایع تبدیلی، بسته بندی و حمل و نقل کالا شرایط نامناسبی دارد که این شرایط هر ساله خسارت زیادی به کشاورزان و ساکنان جنوب کرمان وارد می‌کند.

وی در تشریح این گفته خود اظهار می‌‌کند: از جنوب کرمان به سایر مناطق استان و همچنین سایر مناطق کشور، نه خطوط ریلی وجود دارد و نه خطوط هوایی برای حمل کالا؛ وضعیتی که کشاورزان را مجبور به استفاده از کامیون و مسیر جاده‌ای برای ارسال کالاهایشان به سایر استان‌ها می‌کند. این وضعیت نه تنها هزینه گزافی (ازقرار هر کامیون دو میلیون تومان) روی دست کشاورز و صادرکننده می‌گذارد، بلکه به دلیل به طولانی بودن مسیر وزمان حمل و نقل، موجب افت کیفیت محصول نیز می‌شود؛ شرایطی که در بسیاری از مواقع کشاورزان را ترغیب می‌کند تا محصول تولید شده خود را حتی از روی زمین برداشت هم نکند، مثل همین حالا که مزارع گوجه زیادی به دلیل مقرون به صرفه نبودن، برداشت نشده است.

به گفته امیری کهنوج دولت می‌تواند حداقل با پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی به ایجاد صنایع تبدیلی درکرمان کمک کند.

آب وبازهم درخواست انتقال آب!

این نماینده مشکل کم آبی را چه در بخش شرب و چه کشاورزی و صنعت از دیگر مشکلات جنوب استان و شهرها و روستاهای آن عنوان می‌کند. چالشی که البته تقریبا تمام استان با آن درگیر است و دیگر نماینده استان یعنی محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده کرمان و راور نیز به آن اشاره می‌کند.

وی البته به مشکل سنتی بودن آبیاری دربیش از 95 درصد از مزارع و باغات استان نیز اشاره کرده و دراین باره به جام‌جم می‌گوید: مشکل کم آبی مهم‌ترین و بزرگترین چالش در استان کرمان است و از آنجا که سطح آبهای زیرزمینی استان نیز سالانه بین 1 تا 1/ 5 متر کاهش دارد، این مشکل روز به روز حادتر می‌شود، که این امر باید مورد توجه مسئولان و هیات دولت قرار گیرد.

پورابراهیمی طرح‌های انتقال آب به کرمان را بهترین راهکار برای رفع این بحران عنوان کرده و می‌افزاید: سه طرح انتقال آب از خلیج فارس برای مصارف صنعتی، انتقال آب از سرچشمه‌های کارون و بهشت آباد برای شرب و همچنین مکانیزه کردن سیستم آبیاری می‌تواند به رفع بحران آب در کرمان کمک کند که تامین اعتبار توسط دولت برای اجرای آنها از جمله درخواست ما از رئیس جمهور است.

پورابراهیمی سومین مشکل را غیرفعال یا نیمه‌فعال شدن معادن مهم استان از جمله کک و زغال عنوان و تصریح می‌کند: این معادن در حالی روبه تعطیلی است و کارگران آنها در آستانه بیکاری، که همزمان واردات کلان کک و زغال به کشور انجام می‌شود.

اما درخواست‌های مردم استان کرمان از هیات دولت فقط منحصر به مناطق جنوبی و محروم استان نمی‌شود، بلکه شهر کرمان؛ مرکز این استان نیز از مشکلاتی در رنج است که رئیس شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم به آنها اشاره می‌کند.

علی اکبر مشرفی تخصیص اعتبار برای رسیدگی به طرح‌های نیمه‌تمام شهر از جمله پارک ملی گردشگری واقع شده در حریم دو قلعه تاریخی (قلعه دختر و قلعه اردشیر را که 20 سال به درازا کشیده و در صورت احداث می‌تواند شهر کرمان را به مرکز مهم گردشگری تبدیل کند) و همچنین تخصیص اعتبار برای مرمت آثار و بناهای تاریخی شهر و احداث بلوار شرقی غربی کرمان را ازجمله درخواست‌های این شهر از رئیس‌جمهور عنوان می‌کند.

وی با اشاره به این‌که شهر کرمان و توابع آن نیز مثل دیگر مناطق استان با مشکل شدید کم آبی مواجه است، خواستار تخصیص اعتبار برای طرح‌های انتقال آب به این شهر برای سرعت بخشیدن به اجرای آنها شد.

افتتاح پروژه‌هایی با ارزش 35 هزار میلیارد ریال

سفر هیات دولت به استان کرمان البته با افتتاح طرح‌هایی نیز همراه است که چندی پیش استاندار کرمان به آنها اشاره کرد. علیرضا رزم حسینی دراین باره یادآور شد که در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کرمان پروژه‌های صنعتی و عمرانی با ارزش 35 هزار میلیارد ریال در سطح استان افتتاح می‌شود که شامل 36 طرح بزرگ توسعه‌ای است و همه شهرستان‌ها را شامل می‌شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها