سلفی یا خویش‌انداز نوعی عکاسی است که مدتی است در بین مردم دنیا باب شده است. نکته مهم و جالب توجه عکس سلفی مکانی است که عکاس در آن قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۰۱۶۹۴
سلفی با مرگ

این منطقه باید بکر و جذاب باشد. مهم نیست کجا و یا حضور در آنجا تا چه حد خطرناک باشد همین که عکاس بداند می‌تواند با گرفتن عکس در آن مکان دیگران را به وجد بیاورد برای عکاس کافی است . متاسفانه بار‌ها شاهد حوادثی بودیم که این نوع از عکاسی همراه داشته و جان بسیاری از افراد را در سراسر جهان گرفته است. در ایران هم طی چند سال اخیر عکس سلفی به تفریحی برای جوانان و گاهی «کل‌کل» تبدیل شده است. بی‌توجه به خطرات محلی که در آن عکس می‌گیرند، در ایران هم قربانی‌های زیادی گرفته است.

17 اردیبهشت 1393

ماجرایی که در آن دختر 19 ساله ایرانی و مادرش زمانی که همراه یک تور گردشگری برای گذراندن ایامی خوش و مفرح عازم ماکو شدند، خبر نداشتند که این آخرین سفر دونفره آنها خواهد بود و گرفتن عکس سلفی کار دستشان خواهد داد. در این سفر آنها عکس‌های زیادی به یادگار گرفتند اما در یکی از همین بازدیدها که توسط تور انجام می‌شد، قرار شد آنها به آبشار معروف این شهر با عنوان «ساری سو» بروند.

زمانی که آنها به این آبشار رفتند دختر خودش را به لبه آبشار رودخانه «ساری سو» رساند. او در‌حال ایستادن در یک موقعیت مناسب بر لبه آبشار برای عکس سلفی بود که ناگهان زیر پایش خالی شد و به داخل رودخانه سقوط کرد. این حادثه در چشم برهم زدنی رخ داد و فریادها و نگرانی‌های مادر دیگر نتیجه‌ای نداشت.

در این میان با گزارش‌های مردمی تیمی از آتش‌نشانان شهر ماکو در محل حادثه حاضر شدند و عملیات جست‌وجو را برای یافتن دختر نوجوان آغاز کردند. ماموران امدادی تلاش بسیاری برای یافتن دختر نوجوان کردند اما در پایان جسم بی‌جان او را از آب بیرون کشیدند.

6 فروردین 1395

دختر 12 ساله سردشتی، روز جمعه به همراه خانواده خود برای گردش به حاشیه رودخانه زاب‌جان رفته بود. به گفته شاهدان، این دختر با استفاده از دوربین تلفن همراه خود مشغول گرفتن عکس سلفی بود که تعادل خود را از دست داد و داخل رودخانه افتاد.

تلاش حاضران در محل برای نجات وی به‌علت شدت جریان آب رودخانه بی‌نتیجه ماند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد. پس از وقوع این حادثه ماموران مرکز فوریت‌های پزشکی 115 پایگاه بین جاده‌ای نلاس به محل اعزام شده و اقدامات اولیه CPR و حمایت‌های تنفسی را برای وی انجام دادند. ولی متاسفانه تلاش امدادگران بی‌نتیجه مانده و این دختر جان باخته بود.

4 خرداد 1394

جوان 35 ساله‌ای که به همراه خانواده برای گذراندن اوقات فراغت و بازدید از آبشار شلماش از شهر سنندج استان کردستان به سردشت سفر کرده بود، برای گرفتن سلفی روی یکی از صخره‌های بالای آبشار اول شلماش رفت که به علت لیز خوردن به داخل آبشار سقوط کرد و جان باخت.

پس از سه ساعت تلاش، ماموران آتش‌نشانی و غواصان، جسد این جوان را از آب خارج و برای امور قانونی به بیمارستان امام خمینی(ره) سردشت منتقل کردند.

4 اردیبهشت1395

دختر جوان به اتفاق خانواده برای گردش به ضلع جنوبی شهرستان ایوان رفته بود که در حاشیه رودخانه کنگیر اقدام به گرفتن عکس سلفی از آبشار رودخانه و مناظر طبیعی می‌‌کند که به دور از چشمان پدر و مادر به داخل رودخانه لیز می‌خورد و غرق می‌شود.

دی ماه 1393

آن روز 24 نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات خود تصمیم گرفتند روی دریاچه شورابیل که یخ بسته بود، سلفی بگیرند. آنها به‌صورت دسته‌جمعی روی دریاچه یخ زده رفتند و شروع کردند به عکاسی از خود؛ اما هیچ کدام از آنها تصورش را هم نمی‌کردند که خنده و شادی‌شان با گرفتن عکس سلفی لحظاتی دیگر قرار است تبدیل به غم و اندوه شود.

دانشجویان در حال عکاسی بودند که ناگهان صدای شکستن یخ‌های دریاچه توجه‌شان را به خود جلب کرد اما دیگر دیر شده بود. آنها شانسی برای فرار نداشتند و تا به خودشان بیایند زیر پایشان خالی شده بود. متاسفانه به خاطر کم بودن ضخامت یخ دریاچه و فشار ناشی از وزن دانشجویان که به‌صورت گروهی اقدام به حرکت روی دریاچه یخ زده کرده بودند، یخ دریاچه شکست و 18 نفر از آنها به زیر آب رفتند. این بار به جای صدای خنده دانشجویان، صدای فریادهای کمک آنها بود که توجه رهگذران را به خود جلب کرد. گروهی از افرادی که در محل بودند به کمک دانشجویانی رفتند که در میان سرمای دریاچه و میان تکه یخ‌ها گرفتار شده بودند. دانشجویان یک به یک توسط مردم از دریاچه بیرون آمدند و گروهی دیگر در تلاش بودند تا به آنها امداد برسانند و گرمشان کنند.

در ابتدای وقوع این حادثه تلخ و کمک‌رسانی گروه‌های مردمی، 16 نفر از دانشجویان قبل از رسیدن نیروهای امدادی نجات یافتند و از دریاچه یخ‌زده بیرون کشیده شدند اما در این میان دو دختر جوان هنوز ناپدید بودند و همه این احتمال را می‌دادند که آنها به خاطر عدم آشنایی با مهارت شنا به عمق دریاچه فرو رفته باشند. سه ساعت از آغاز عملیات گذشته بود تا این‌که نیروهای امدادی موفق شدند دو دختر را در عمق 3 متری دریاچه در حالی که به خوابی ابدی فرو رفته بودند، پیدا کنند. هیچ کدام از همکلاسی‌های دو دختر دانشجو تصورش را هم نمی‌کردند که گرفتن چند عکس یادگاری این حادثه تلخ را در پی خواهد داشت، اما دیگر کار از کار گذشته بود و هر دو دختر آخرین عکس یادگاری خود را روی دریاچه یخ‌زده شورابیل برای دوستان و خانواده خود به یادگار گذاشتند.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها