بمب خبری دنیای اخترشناسی

۳ سیاره شبیه زمین کشف شد

کشف ۳ سیاره جدید آن هم در فاصله ۴۰ سال نوری زمین خبری هیجان انگیز است که طی ساعات گذشته دنیای اخبار علمی را به وجد آورده است.
کد خبر: ۹۰۱۲۷۰
۳ سیاره شبیه زمین کشف شد

به گزارش جام جم آنلاین ، اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا موسوم به «ESO» موفق به کشف ۳ سیاره جدید شده اند که به دور یک ستاره کوتوله می چرخند. نکته حیرت آور این کشف آن است که فاصله این مجموعه تا زمین تنها ۴۰ سال نوری است.

اما این تمام هیجان داستان نیست. به باور اخترشناسان هر سه این سیارات بر اساس ابعاد و دمایی که دارند قابل سکونت هستند. این اطمینان خاطر تا آن حد است که اخترشناسان این سه سیاره را به عنوان بهترین کاندیداهای کشف حیات در خارج از منظومه شمسی می دانند.

اخترشناسان با استفاده از پیشرفته ترین ابزار رصدی در رصدخانه ESO که در صحرای آتاکامای پرو واقع شده موفق به کشف این سیارات شده اند. این دنیاهای جدید به دور ستاره کوتوله قرمز بسیار سردی به نام ۲MASS J۲۳۰۶۲۹۲۸-۰۵۰۲۲۸۵ می گردند که اکنون با نام کوتاه تر TRAPPIST-۱ شناخته می شود.

بررسی های بیشتر اخترشناسان نشان داده که این سیارات از حیث اندازه شباهت زیادی به زمین دارند به طوریکه دوره حرکت مداری دو مورد از این سیارات ۱.۵ و ۲.۴ روز است. با این حال در مورد سیاره سوم اوضاع کمی فرق می کند. این سیاره مدار حرکتی نسبتا متغیری دارد تا جایی که دوره حرکت مداری آن بین ۴.۵ تا ۷۳ روز است!

به عقیده اخترشناسان، تا پیش از این تنها «تصور» می شد که سیارات فرامنظومه شمسی قابل سکونت به دور ستارگان کوتوله بسیار سرد وجود داشته باشند اما حالا این تصور به واقعیت تبدیل شده است.

ستاره کوتوله TRAPPIST-۱ سردتر و قرمزتر از خورشید منظومه شمسی است اما از حیث ابعاد چندان بزرگتر از مشتری نیست.

منبع:مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
-
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
۰
۰
فاصله تا زمین تنها چهل سال نوری است ؟ خیلی نزدیكه نه ؟ فكر كنم اگر یك بچه 5 ساله با هواپیمای نوری كه با سرعت نور حركت می كند به طرف این سیاره برود و برگردد عمرش كفاف دیدن آنها را دارد ؟!!
هورا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
كسی كه با سرعت نور حركت می‌كنه كه‌ پیر نمی‌شه

نیازمندی ها