با آغاز اولین دور مذاکرات مستقیم بین گروه های یمنی در شنبه گذشته در کویت، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن آن را مثبت و ثمر بخش توصیف کرد.
کد خبر: ۹۰۱۲۲۷
سم سعودی‌ها مذاکرات یمن را به بن بست کشاند

با این توصیف نماینده سازمان ملل در باره مذاکراتی که از دوم اردیبهشت با واسطه و غیرمستقیم در کویت آغاز و به مذاکره مستقیم منتهی شد، امید به نتیجه دادن آن شکل گرفت و پررنگ شد. اما پس از دو روز، مذاکرات به تعلیق در آمد و نشان داد هنوز تا شکسته شدن بن بست بحران یمن راه زیادی باید طی شود. آنچه مذاکرات را به این وضعیت کشاند اقدامات هیات مورد حمایت خاندان سعودی (نمایندگان دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی) و قدرت‌های حامی آنها بود که اعتماد هیات اعزامی از صنعا (نمایندگان نیروهای مقاومت و ملی یمن) را سلب کرد و موجب بی‌اعتمادی آنها شد.

از زمانی که مذاکرات یمن در کویت آغاز شد، نیروهای عربستان بارها با نقض آتش‌بس به بمباران‌های خود ضدمردم یمن ادامه داده‌اند و حتی در حین مذاکرات برخلاف توافق صورت گرفته اقدام به پیشروی نیز کردند. در همین حال آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست‌ها و در حمایت از عربستان و امارات البته به بهانه مبارزه با القاعده به پیاده کردن نیروهای ویژه خود در جنوب یمن مبادرت ورزیده است. این اقدامات همگی به عنوان تلاشی برای تغییر موازنه در عرصه جنگ یمن و اعمال فشار بر نیروهای مقاومت و ملی یمن تفسیر می‌شود.

در همین حال هیات ریاض ضمن تلاش برای مصادره قدرت و زمینه چینی برای کنار زدن نیروهای مقاومت، درخواست‌هایی مانند خلع سلاح نیروهای مقاومت یمن را مطرح کرده است؛موضوعی که از نظر جنبش مقاومت در شرایط فعلی غیر قابل مذاکره و غیرعملی است. این وضعیت نه تنها موجب بدبینی و بی‌اعتمادی نمایندگان انصارالله و جنبش مقاومت و ملی یمن به اهداف هیات اعزامی از ریاض شده، بلکه آنها را درباره اراده این هیات و دولت‌های پشتیبان آن برای حل بحران دچار تردید ساخته است.

مذاکره برای حل بحران‌ها، در صورتی می‌تواند به نتیجه برسد که طرفین با اعتماد متقابل و با باور به وجود اراده لازم در طرف مقابل برای حل مساله، به مذاکره بپردازند. سلب اعتماد و تردید در اراده طرف مقابل برای حل مساله، سمی است که اگر به فضای مذاکره نفوذ کند از ثمر دادن مذاکرات جلو‌گیری می‌کند. با ورود به فضای مذاکرات یمنی‌ها در کویت بوی پراکنده شدن چنین سمی به مشام می‌رسد؛ از این روست که امیدواری به ثمربخشی مذاکرات را کمرنگ کرده است.

دکتر حاکم قاسمی - عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها