پاسخ‌های دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور به رواج یک آسیب

زیرمیز همچنان شلوغ است

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: شاهد شکاف طبقاتی بین جامعه پزشکی هستیم تاجایی که آنها در فضای غیر پزشکی مثل ساختمان سازی و خرید و فروش تیم‌های ورزشی ورود کردند. باید تعرفه‌های پزشکی به قبل برگردد و ۱۷۰۰ تعرفه جدید حذف شود.
کد خبر: ۹۰۱۰۸۷
وزارت بهداشت تجارت‌خانه شده است/بازگشت زیرمیزی به حوزه سلامت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، علی محمد آدابی در نشست خبری بررسی واقعی طرح تحول نظام سلامت گفت: سال گذشته نخستین همایش نقد طرح تحول سلامت بدون حضور منتقدین واقعی برگزار شد و فقط به تعریف و تمجید پرداخته شد.

وی ادامه داد: در حالی که طرح تحول سلامت مشکلات زیادی دارد به همین دلیل سازمان نظام پرستاری تریبونی در اختیار منتقدان قرار داده تا نقاط ضعف و قوت طرح مطرح شود. چراکه مجریان طرح نیت خوبی داشتند ولی نتوانستند کاری کنند.

آدابی گفت: همچنین در اجرای این طرح کار کارشناسی لازم انجام نشده چرا که در هر مرحله از اجرای این طرح شاهد اعتراضات و انتقادات از سوی افرادی هستیم که درگیر اجرای این طرح هستند.

وی با اشاره به اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها افزود: این برنامه فقط با تغییر ظاهر و نمای فیزیکی بیمارستان‌ها همراه بود. اصلاح کیفیت ویزیت پزشکان هم که قرار بود هر 8 دقیقه یک بیمار معاینه شود، به درستی اجرا نشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در رابطه با تعرفه های درمانی گفت: متاسفانه به یکباره شاهد افزایش 400 درصدی تعرفه‌های پزشکی بوده ایم. البته در بعضی موارد این افزایش 100 تا 120 درصد و در برخی موارد تا 700 درصد بوده است.درحالی که رشد آن باید ظرف 15 تا 20 سال انجام می شد و افزایش ناگهانی باعث شد مردم هزینه خدمات 15 تا 20 سال آینده را امروز پرداخت کنند.

وی ادامه داد: همچنین بعد از اجرای طرح تقاضای القائی در بیماران برای هجوم به بیمارستان دولتی زیاد شد و در مقابل فشار بر پرستاران بیشتر شد. متاسفانه پرستاران از آن بهره مند نشدند اما درآمد پزشکان به دهها میلیون و حتی بالای 100 میلیون رسید ولی درآمد پرستاران 1.5 برابر شد در حالی که دو یا سه دهه قبل درآمد پزشک متخصص کمتر از 2 برابر درآمد پرستار بود.

وی تآکید کرد: باید تعرفه های پزشکی به وضعیت قبل برگردند و 1700 تعرفه جدید حذف شوند و وزارت بهداشت که حالا به نوعی تجارتخانه پزشکان شده با کاهش دخالت پزشکان به قبل برگردد و حتی به عنوان وزارت سلامت معرفی شود.

محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام سازمان نیز گفت: ما از کمبود پرستار رنج می بریم در حالی که علت آن کمبود نیرو نیست چراکه 15 هزار پرستار جویای کار وجود دارد که وزارت بهداشت توان بکارگیری آنها را ندارد.

وی گفت: وزارت بهداشت شرایط ماندگاری پرستاران را فراهم نکرده تا جایی که فروردین ماه امسال با افزایش 300 درصدی مهاجرت پرستاران مواجه بودیم. ترک از کار و تغییر حرفه از مشکلات دیگر پرستاران است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت:مراجعه مردم به بیمارستان‌ها افزایش یافته اما تعداد پرستاران بیشتر نشده است و نگاه تجاری و بنگاهی در برخی بیمارستان‌های دولتی حاکم است و خرید تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی با اینکه با پول دولت است اما 70 درصد درآمد به پزشکان هیأت علمی می‌رسد که هزینه‌ای نمی‌کنند.

وی افزود: قرار بود در هر ساعت 6 بیمار ویزیت شود اما این اتفاق نیفتاد و گله پزشکان برای تأخیر در پرداخت کارانه‌هایشان بهانه ای است که زیرمیزی در حوزه سلامت دوباره برگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها