چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه شهرستان محلات استان مرکزی روز گذشته درحالی به کار خود پایان داد که تمامی مسئولان محلات و دست اندرکاران گل و گیاه این شهرستان درتلاشند تا با توجه به مزایای اقتصادی تولید و صادرات گل و گیاه، بهره‌وری و صادرات این محصول را افزایش دهند.
کد خبر: ۹۰۰۵۱۸
خیز محلات برای افزایش صادرات گل و گیاه

البته این افزایش تولید و صادرات گل و گیاه بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب که تاکید ویژه‌ای براجرا واقدام در راستای اقتصاد مقاومتی دارند نیز هست؛ زیرا گل و گیاه بدون هیچ آورده و مواد خام اولیه پرهزینه‌ای قابل تولید و صادرات به کشورهای دیگر است؛ درواقع هیچ محصول تولیدی دیگری در کشور وجود ندارد که در این حجم رضایت بخش به کشورهای همسایه صادر شده و ارزآوری داشته باشد، پس صادرات آن پایا، پویا و دارای آینده‌ای روشن است. ضمن این‌که محصولی است که شور و نشاط و شادی را نیز به خانه‌های مردم می‌آورد. بنابراین اگر مسئولان همت و حمایت کنند، می‌توان چه در بخش تولید و چه صادرات به شرایط بسیار بهتری دست یافت. به طور مثال میزان صادرات گل محلات در سال 93، 7/5 میلیون دلار بود، که در سال 1394، به بیش از 5/12 میلیون دلار افزایش یافت و امیدواریم بتوانیم میزان صادرات را امسال به حدود 17 تا 22 میلیون دلار برسانیم. عمده صادرات گل و گیاه محلات نیز به کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان و بخشی هم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد که این صادرات در طول سال و بسته به شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن کشورها انجام می‌شود. در زمینه تولید نیز هم‌اکنون 900 هکتار سطح زیر کشت گل در محلات وجود دارد و انواع گل‌های فضای سبز، آپارتمانی، باغچه ای، شاخه بریده، بذر، نهال، درخت و درختچه تولید می‌شود که سهم تولید گل‌های فضای سبز، باغچه‌ای و درختچه‌های زینتی از سایر ارقام بیشتر است. در واقع شهرستان محلات یکی از قطب‌های مهم گل و گیاه کشور است و حدود یک‌سوم جمعیت شهری محلات به حرفه تولید گل و گیاهان زینتی مشغول هستند.

افزایش صادرات نیز در سایه برنامه‌ریزی و تحقیق و پژوهش صورت خواهد گرفت که در این راستا نیز اولا بحث افزایش بهره‌وری در تولید و ثانیا برداشتن موانع صادرات مطرح است که هر دو مورد در حال انجام است. به‌طور مثال موسسات تحقیقاتی و پژوهشی خصوصی و دولتی در حال انجام مطالعاتی هستند تا بتوانند با شناسایی ذائقه بازارهای هدف، بهترین نوع از گل و گیاه تولیدی در دنیا را برای هر بازار تولید کنند تا به همان بازار صادر شود.

استفاده از فناوری جدید بسته بندی در دنیا، تولید رقم‌های جدید و زیبا، شناسایی بهترین خاک و بستر برای تولید، زمان و نوع حمل و نقل و ارسال محصول به بازارهای مقصد، همه و همه از مواردی است که اکنون کار پژوهشی در زمینه آنها آغاز شده تا بتوانیم به صادرات و ارزآوری بالایی در این زمینه دست یابیم. البته دراین میان مثل هر صنعت و کار تولیدی دیگری، در این بخش نیز مشکلاتی وجود دارد که می‌توان به‌طور مختصر به آن اشاره کرد.

مواردی همچون بالابودن هزینه‌های تولید که رقابت را سخت می‌کند، وجود کشت و کار سنتی و گذار کند از تولید سنتی به مدرن، پایین بودن سرانه مصرف گل و گیاه در کشور (برای هر اروپایی 300 شاخه گل در سال و برای هر ایرانی 12 شاخه)، دور بودن محل تولید از بازار فروش و به دنبال آن ایجاد واسطه‌های متعدد از مهم‌ترین مشکلات بخش گل و گیاه در محلات و کل کشور است که با حمایت مسئولان قابل برطرف شدن است.

بابک لریجانی

‌عضو ستاد برگزاری نمایشگاه گل و گیاه شهرستان محلات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها