در روزهای اخیر درحالی شاهد عهدشکنی‌های متعدد آمریکا بوده‌ایم که ریشه برخی از این عهدشکنی‌ها به متن برجام برمی‌گردد؛ زیرا داد و ستد ما دارای اشکالات مهمی است، از جمله این‌که داده‌های ما نقد بوده و ستانده‌های ما نسیه است و وقتی طرف مقابل، دشمن باشد، طبیعی است که در وفای به عهد و نقد کردن ستانده‌های نسیه ما، سعی می‌کند مانع‌تراشی کرده و به عهدش وفا نکند.
کد خبر: ۸۹۹۷۵۵
برخورد انقلابی؛ راهکار مقابله با رفتار آمریکا

البته آمریکایی‌ها همیشه عهدشکن و دچار دوگانگی در حرف و عمل بوده‌اند و در مورد برجام نیز نمی‌خواهند این سند تحقق پیدا کند، اما با توجه به این‌که یک سند بین‌المللی را امضا کرده‌اند، اگر به آن عمل نکنند، در جامعه بین‌المللی رسوا خواهند شد و اگر عمل کنند، برخلاف نیت درونی‌شان گام برداشته‌اند بنابراین در سیاست‌های اظهاری و دور میز مذاکره و روی کاغذ، مطابق برجام عمل می‌کنند، اما در میدان عمل به نحوی حرکت می‌کنند که چیزی نصیب ملت ایران نشود و این همان چیزی است که امروز مورد اعتراف دولتمردان ما نیز هست.

وقتی آقای عراقچی می‌گویند که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده و آقای صالحی می‌گویند موانعی در مسیر اجرای برجام وجود دارد یا آقای سیف می‌گویند که از اجرای برجام چیزی نصیب ما نشده است، اینها واقعیت‌هایی است که آمریکایی‌ها با همین سیاست دوگانه باعث آن شده‌اند.

به عنوان مثال وقتی تحریم سرمایه‌گذاری خارجی برداشته می‌شود، کنگره آمریکا می‌آید محدودیت ویزا ایجاد می‌کند و وقتی تحریم سوئیفت روی کاغذ برداشته می‌شود، آمریکایی‌ها با تهدیداتشان مانع از همکاری بانک‌های خارجی با ایران می‌شوند و بنابراین همان‌طوری که مقام معظم رهبری بدرستی تبیین فرمودند آمریکایی‌ها به ظاهر روی خوش نشان می‌دهند، اما در عمل با ایران‌هراسی اجازه نمی‌دهند که منافع برجام نصیب ما بشود.

برای برون‌رفت از چنین وضعی ما باید از همه ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی استفاده کنیم و اتفاقا در متن برجام ظرفیت‌های قانونی برای مقابله وجود دارد، از جمله این‌که در این سند آمده که اگر هریک از دوطرف برجام را نقض کرد، طرف مقابل می‌تواند اقداماتی انجام دهد و ما باید از این ظرفیت حقوقی استفاده کنیم.

به لحاظ سیاسی هم ما باید عکس‌العمل‌های محکم و بموقع داشته باشیم و محکم‌تر و انقلابی‌تر با آمریکایی‌ها برخورد کنیم. ما در جمهوری اسلامی هستیم که هرچه مقابل آمریکا، محکم‌تر و باصلابت‌تر و انقلابی‌تر حرکت کنیم، آنها عقب‌نشینی می‌کنند و هرچه از موضع ضعف ظاهر شویم، موانع بیشتری بر سر راه ما ایجاد می‌کنند.

حسین نقوی‌ حسینی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها