توقیف دلارهای گاز ایران

حساب شرکت نفت در انگلیس مسدود شد

با گذشت حدود ۵ سال از توقیف دلارهای ایران برای بهره‌برداری میدان گازی رهوم، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که تا چند روز آینده بدهی چند صد میلیون دلاری پرداخت خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۹۵۲۸
قول نماینده ویژه «کامرون» به ایران / دلارهای گاز رفع توقیف می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین ، شرکت ملی نفت ایران و برتیش پترولیوم به عنوان بزرگترین شرکت نفتی انگلیس با مشارکتی حدود ۶۵۶ میلیون دلاری از سال ۲۰۰۵ میلادی تولید گاز از میدان فراساحلی «رهوم» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریا شمال را آغاز کردند.

با گذشت پنج سال از آغاز بهره برداری مشترک این میدان گازی توسط ایران و انگلیس و با ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۹۰ میلیون فوت مکعب، با افزایش تحریم‌ها و دستور دولت انگلیس، تولید گاز از میدان رهوم در سال ۲۰۱۰ میلادی متوقف شد.

همزمان با توقف تولید این میدان که حدود پنج درصد گاز مورد نیاز انگلیسی‌ها را تامین می‌کند، سهم شرکت ملی نفت ایران هم از محل مشارکت و بهره‌برداری در حساب یکی از بانک‌های اروپایی بلوکه شد. با این وجود از حدود سه سال قبل بهره‌برداری از این میدان گازی بار دیگر توسط انگلیس از سرگرفته شد اما سهم دلاری ایران از تولید این میدان گازی کماکان بلوکه است.

همزمان با آغاز تولید گاز از میدان رهوم وزارت انرژی انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: دولت لندن از تولید دوباره در میدان گازی رهوم حمایت می کند، این موضوع برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زیست محیطی و ضرر به ارزش این میدان فراساحلی ضروری است.

در این بین شهریور ماه سال گذشته امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در خصوص آزادسازی سهم دلاری شرکت ملی نفت ایران در بهره برداری میدان رهوم با «آجای شارما» کاردار سفارت انگلیس در تهران گفتگوهایی را آغاز کرد.

زمانی نیا پس از برگزاری گفتگوهای خود با کاردار انگلیس با بیان اینکه انگلیس اعلام آمادگی کرد سهم ایران از میدان مشترک گازی رهوم را بعد از لغو تحریم‌ها بپردازد، گفته بود: در صورت لغو تحریم ها، مشکلی برای پرداخت دلارهای توقیف شده ایران وجود ندارد.

با گذشت حدود چهار ماه از اجرای برجام و لغو تحریم‌های نفتی و گازی، هنوز دلارهای توقیف شده ایران از محل بهره برداری میدان گازی رهوم آزاد نشده، این درحالی است که دور جدید مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و برتیش پترولیوم برای امضای قرارداد فروش نفت خام آغاز شده است.

بر این اساس امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت هفته جاری در حاشیه گفتگو با «لرد لامونت» نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس در امور ایران و رئیس اتاق بازرگانی انگلیس- ایران بار دیگر درباره وصول طلب گازی ایران از شرکت برتیش پترولیوم مذاکراتی را آغاز کرد.

معاون وزیر نفت همچنین پس از پایان مذاکرات با طرف انگلیسی درباره سرنوشت دلارهای گازی ایران از محل بهره برداری میدان رهوم، اظهار داشت: «انگلیسی‌ها برای حل و فصل مشکلات قول همکاری داده اند.»

در این بین با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از اجرای برجام فعلا خبری از آزادسازی دلارهای گازی توقیف شده ایران در لندن نیست و این درحالی است که ایران در طول دوران اکتشاف، توسعه و بهره برداری تاکنون بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش مهر، میدان گازی رهوم یا رام یک میدان گازی کوچک فراساحلی است که توسعه مشترک آن با سرمایه گذاری مشترک ایران و انگلیس انجام شده است. این میدان در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ منعقد و در سال ۱۹۷۷ میلادی به کشف میدان انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها