بازار این روزهای صنایع دستی پر است از کالاهای تقلبی، قاچاق و چینی که نه‌تنها عرصه را بر صنعتگران و هنرمندان ایرانی بسته، بلکه مردم را نسبت به خرید این آثار بی‌اعتماد کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۹۰۷
صنایع دستی اصیل در یک نمایشگاه

معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز یکی دو سالی است که به این معضل اساسی پی برده و با ارائه نشان مرغوبیت صنایع دستی تلاش دارد گره از این مشکل صنایع دستی باز کند.

به گزارش جام‌جم، اگر شما هم از علاقه‌مندان آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی هستید، اما نمی‌توانید در بازار رنگارنگ امروز، تولیدات صنایع دستی مرغوب را از نامرغوب تمییز دهید، حتما بازدید از نمایشگاه آثار منتخب سومین برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را در برنامه‌تان قرار دهید.

روز گذشته نمایشگاه آثار منتخب سومین برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در موزه فرش تهران افتتاح شد تا هم مردم را با تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی مرغوب و اصیل آشنا کند و هم این تولیدات را برای مهمانان هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی به نمایش بگذارد؛ مهمانانی که قرار است فردا و پس فردا در تبریز گرد هم آیند و یکی از برنامه‌هایشان داوری در مورد شهرهای مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای صنایع دستی در جهان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که عقیده دارد صنایع دستی ما باید از لحاظ مرغوبیت و کاربردی بودن کیفیت بهتری پیدا کند تا بتواند در بازارهای بزرگ‌تر جهانی خوش بدرخشد، درباره فلسفه وجودی برگزاری برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، می‌گوید: هر سال یک بررسی جامع بر آثار صنایع دستی کشور صورت می‌گیرد و کالاهای مرغوب توسط کارشناسان مجرب انتخاب می‌شود. پس از بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته آثاری که شایسته‌تر است موفق به دریافت نشان ملی می‌شود.

به گفته بهمن نامور مطلق، سال گذشته نیز سومین دوره اعطای نشان ملی در شش منطقه کشور برگزار شد و 1140 اثر موفق به دریافت نشان شد.

او با بیان این‌که امسال برای نخستین‌بار نمایشگاه بزرگی از آثار مرغوب صنایع دستی برپا می‌شود،‌ عنوان می‌کند: با برگزاری چنین نمایشگاهی می‌توان با سلیقه و کشش‌های بازار آشنا شد، زیرا یکی از شاخصه‌های ما چگونگی پاسخگویی به نیاز بازار جهانی است. به گفته نامورمطلق، سلیقه مردم همواره در حال تغییر است و نشان ملی کمک می‌کند سلیقه بازار شناسایی شود.

وی می‌افزاید: از طرفی این نشان می‌تواند به عنوان ارزشیابی برای هنرمندان باشد تا آنها با دریافت آن از مدارک معادل کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در حوزه صنایع دستی برخوردار ‌شوند. سیدعبدالمجید شریف‌زاده، مدیر موزه فرش نیز که تا چندی پیش مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور بود، برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت صنایع دستی در طول دو سال اخیر می‌داند و می‌گوید: نشان ملی در واقع نشان استاندارد صنایع دستی است به این دلیل که اثری که نشان ملی دریافت می‌کند در اصل از لحاظ کیفیت و قیمت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و خریدار می‌تواند از همه لحاظ به آن اثر اعتماد و آن را خریداری کند.

به گفته او، برگزاری نمایشگاهی از آثار نشان ملی در واقع اقدامی مهم در جمع‌آوری و تجمیع این آثار در یک مکان و به نوعی معرفی آن در سطح ملی است که می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و مرغوبیت آثار ارائه شده به بازدیدکننده و خریدار باشد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها