باتوجه به برخی اقدامات اقتصادی دولت طی چند ماه اخیر بخصوص پس از اجرایی شدن برجام هیچ سیاستگذاری دقیق یا ملموسی که با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری تطبیق داشته باشد؛ نمی‌بینیم و درنقطه مقابل شاهد کجروی‌هایی در این زمینه هستیم.
کد خبر: ۸۹۷۱۰۱
کجروی در مسیر اقتصاد مقاومتی

به عنوان مثال هیچ تاثیری از اقتصاد مقاومتی در بودجه ارائه شده از سوی دولت برای سال 1395، برنامه ششم توسعه اقتصادی و به‌دنبال آن آیین‌نامه‌هایی که از سوی مسئولان ابلاغ شده،دیده نمی‌شود.

این درحالی است که از سوی دولت اعلام شده برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی چند کمیته تشکیل و پروژه‌ها و زیر پروژه‌های مختلفی هم در این زمینه تعریف شده است تا اقتصاد مقاومتی کامل و آنچنان که مطابق نظر مقام معظم رهبری بوده به اجرا درآمده و منافع آن در اقتصاد کشورمان دیده شود اما شاهد مثال تمامی این وعده‌ها را می‌توان در صدور مجوز واردات خودروی شورولت به عنوان نمادی از صنعت و اقتصاد آمریکا دید.

همه می‌دانیم ایران در شرایط فعلی هنوز با امریکا مشکلات عمده و جدی دارد که این کشور به بهانه‌های مختلف از جمه کاربرد دوگانه برخی از کالاهای مورد نیاز کشورمان اجازه خرید و صادرات آنها به ایران را به دیگر کشورها یا حتی صاحبان صنایع خود نمی‌دهد.

پس سوال این است که خرید خودرو از آمریکا چه منافع اقتصادی کلانی برای این کشور داشته که تمام بهانه‌جویی‌های خود را فراموش و با فروش این کالای مصرفی به کشورمان موافقت کرده است؟

به هر حال این اتفاق درحال روی دادن است و منطق حکم می‌کرد دولت حتی با فرض این‌که تمام دارایی‌های بلوکه شده‌اش آزاد شود به جای صدور مجوز برای واردات این‌گونه کالاها که اکیدا از سوی مقام معظم رهبری منع شده است زمینه ورود تکنولوژی و فناوری‌های مورد نیاز کشورمان را فراهم می‌کرد.

در شرایطی که مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف فرمایشاتشان طی ماه‌های گذشته حتی با عدد و رقم مسیر را برای دولت مشخص کرده بودند و سیاست‌های کلان را تبیین فرموده‌اند و کافی بود مسئولان با استفاده از این نقشه راه قابل اعتماد، سیاستگذاری کرده و صرفا اعلام می‌کردند در چه تاریخی باید در چه نقطه‌ای باشیم.

حال سوال این است که برای کنترل شرایط و تغییر مسیر این انحراف چه باید کرد؟ بهترین راهکار البته تا زمانی که هنوز فرصت باقی است و به قول معروف دیر نشده این است که دولت باید با بازنگری در برنامه ششم توسعه اقتصادی و تطبیق کامل آن با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تمام خلاهای موجود را برطرف کرده و برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی که مانع از هرگونه انحراف در منابع ملی کشورمان می‌شود گام بردارد.

دکتر بیژن عبدی - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها