یک شرکت دانش‌بنیان یزدی اعلام کرد با کمک شرکت ایتالیایی «تکنام» اقدام به ساخت هواپیماهای کوچک دو تا 12 نفره در یزد خواهد کرد. این شرکت قصد دارد ضمن انتقال فناوری ساخت این نوع هواپیما‌ها، محصولات تولیدشده را به 15 کشور جهان صادر کند.
کد خبر: ۸۹۵۲۸۵
یزد در مسیر هواپیماسازی

شرکت تکنام، یک شرکت ایتالیایی است که از سال 1986 تاکنون به ساخت هواپیماهای کوچک اسپرت و آموزشی می‌پردازد و محصولات این شرکت از شهرت خوبی به لحاظ کیفیت در جهان برخوردار است.

بنا به گزارش ایرنا، سیدعبدالرضا حسینی‌نسب، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه پرواز یزد اعلام کرد: براساس قرارداد منعقد شده که از تیرماه امسال اجرا می‌شود کارخانه ایتالیایی در مدت 24 ماه دانش فنی ساخت هواپیماهای کم‌سرنشین دو تا 12 نفره را در اختیار شرکت توسعه پرواز یزد قرار می‌دهد و نخستین کارخانه تولید هواپیما در خاورمیانه در یزد راه‌اندازی و محصولات آن به 15 کشور صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این قرارداد که بهمن سال گذشته در سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید مانع خروج ارز با حجم بسیار زیاد برای خرید قطعات و هواپیماهای آموزشی نظامی و غیرنظامی می‌شود و خرید پیشرفته‌ترین هواپیمای دنیا بدون خروج ارز، گمرک و هزینه زیاد حمل و نقل هواپیما امکان‌پذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که تمام آلیاژهای تولید هواپیما از سال‌ها پیش در کشورمان موجود است قیمت تمام‌شده انواع محصولات نسبت به مشابه آن در اروپا برای کشورمان 30 درصد کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه این‌که ایران به طور کامل صاحب دانش فنی تولید هواپیما خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه پرواز یزد اظهار کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده علاوه بر اعزام نیروی متخصص از ایران به اروپا برای آموزش، یک هواپیما نیز در این مدت (24 ماه) به صورت کاملا مجزا با طراحی مشترک متخصصان شرکت توسعه پرواز یزد و تکنام (TECNAM) و تکنام (TECNAM) ایتالیا با نامی ایرانی در کشورمان تولید می‌شود.

هواپیمای آموزشی و ایرتاکسی داخلی

حسینی‌نسب گفت: فعالیت شرکت توسعه پرواز یزد از سال 1391 با سرمایه‌گذاری 18میلیارد ریال و با خرید دو فروند هواپیما، ساخت آشیانه و تمامی امکانات کمک آموزشی به منظور آموزش خلبانی در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی آغاز شد و طی دو سال فعالیت نزدیک به 25 نفر گواهینامه دریافت کردند. وی همچنین اظهار کرد: برخی از بزرگان صنعت هوایی کشور پس از اطلاع از اهداف و برنامه‌های شرکت توسعه پرواز یزد به ما اعلام کردند کارخانه تکنام ایتالیا حتی پاسخ ایمیل شما را نخواهد داد چه برسد به این‌که دانش خود را در اختیارتان قرار دهد؛ با این حال مذاکرات را با این شرکت نامدار آغاز کردیم که با استقبال طرف مقابل مواجه شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پرواز یزد با بیان این‌که همه مذاکره‌ها تا زمان عقد قرارداد محرمانه پیش رفت، اظهار کرد: پس از امضای تفاهم‌نامه برای دریافت مجوز اقدام کرده و توانستیم برای نخستین بار در کشور مجوز احداث کارخانه هواپیماسازی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم.

حسینی‌نسب نبود قطعات هواپیماهای آموزشی، استهلاک سریع آنها و نبود هواپیماهای جدید در کشور را از مشکلات آموزش خلبانی در ایران عنوان کرد و افزود: هواپیماهایی که قرار است در ایران ساخته شود به طور کامل آموزش‌های نظامی و غیرنظامی را پوشش می‌دهد و دیگر هیچ نیازی برای خرید هواپیما به منظور آموزش نخواهد بود.

وی با اشاره به نبود ایرتاکسی (تاکسی هوایی) و تاخیرهای طولانی مدت پرواز هواپیماها در ایران تصریح کرد: در صورتی که ایرلاین‌های کشورمان از هواپیماهای کم سرنشین استفاده کنند هزینه‌های آنها در هواپیماهای بزرگ تا 30 درصد کاهش می‌یابد.

صنعت هوایی خصوصی؛ کوچک اما واقعی

سال‌هاست مسئولان دولتی با محور قراردادن بومی‌سازی در برنامه‌های خود، تلاش می‌کنند با تعریف پروژه‌های میلیاردی تاسیس سازمان‌ها و نهادهای رنگارنگ برای حمایت از صنعت و با نشان کردن اهداف بزرگ و دست نیافتنی و بوق و کرنا کردن آن در رسانه‌ها، از قبیل ساخت هواپیمای پهن‌پیکر، صنعت هواپیماسازی را به کشور بیاورند. حاصل این تلاش‌ها تاکنون تنها روی کاغذ مانده یا حداکثر به پروژه نیمه تمام هواپیمای ایران 140 منتهی شده است. این در حالی است که کارشناسان همواره بر اهمیت خصوصی سازی و نقش مفید آن در توسعه صنعت تاکید داشته‌اند.

قرارداد اخیری که یک شرکت خصوصی کوچک ایرانی با شرکت صاحب‌نام ایتالیایی برای تولید هواپیماهای کوچک طی مدت کوتاه پس از برجام منعقد کرده است هر چند با ایده‌آل‌گرایی غیرواقع‌بینانه دولتی‌ها فاصله دارد و هواپیمای پهن‌پیکر را از دل دانشگاه‌ها خارج نمی‌کند، اما شاید بتوان گفت برای اولین بار یک گام کوچک اما واقعی برای توسعه صنعت هوایی کشور برداشته شد؛ مسیری که تنها با گام‌های کوچک و با همکاری بین‌المللی پیموده می‌شود.

محمد امین آهنگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها