رییس کل گمرک جمهوری اسلامی:

حجم واقعی قاچاق 6.5 میلیارد دلاراست

رئیس کل گمرک حجم واقعی قاچاق را 6.5 میلیارد دلار در سال اعلام و تاکید کرد که در مسیر رسمی، قاچاق انجام نمی شود.
کد خبر: ۸۹۵۰۳۸
حجم واقعی قاچاق 6.5 میلیارد دلاراست

به گزارش جام جم آنلاین ، مسعود کرباسیان در سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مسئولیت های گمرک را دوگانه قلمداد کرد که در برخی موارد تسریع کننده و در برخی موارد بازدارنده است.
کرباسیان به شرایط سخت فعالیت های گمرک در ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 45 قانون بر امور گمرکی حاکم است و در انجام فعالیت های گمرکی با 15 کنوانسیون مواجه هستیم؛ 20 سازمان همجوار داریم که باید اقدامات خود را در کنار یکدیگر هماهنگ کنیم.
کرباسیان افزود: در حالی که در بیشتر کشورها، چهار رویه گمرکی وجود دارد ما در ایران با 12 رویه از جمله بازارچه های مرزی، مناطق آزاد، مناطق ویژه، پلیه وری و ... روبرو هستیم؛ ما 33 نوع عوارض دریافت می کنیم در حالی که در خیلی از کشورها گمرک تنها باید یک نوع عوارض دریافت کند؛ علاوه بر این، تعداد 22 سازمان مسئولیت صدور مجور را دارد که همه اینها زمان ترخیص کالا را طولانی می کند.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تائید آمار رئیس کل گمرک، نیز کل واردات کشور را 40 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برای تحقق قاچاق 20 میلیارد دلاری در سال که از طرف برخی مطرح شده است، باید یک هزار و 300 تریلی در روز وارد کشور شود.
کرباسیان در ادامه، آمار کشفیات مواد مخدر گمرک جمهوری اسلامی در سال گذشته را بیش از 300 تن ذکر کرد.

رییس گمرک کشور با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده، میانگین مدت زمان ترخیص کالا در گمرک از 26 روز به سه روز کاهش پیدا کرده است گفت : اگر هر روز معطلی کالا در گمرک را یک درصد ارزش کالا در نظر بگیریم، صرفه جویی حاصل از کاهش 23 روزه معطلی کالا در گمرک، 280 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
وی با تاکید بر اینکه زمان معطلی کالاهای صادراتی از هفت روز به یک روز کاهش یافته است، گفت: در گذشته برخی از صادرکنندگان، «خوشنام» توصیف می شدند و می توانستند در کمترین زمان محموله های خود را صادر کنند اما صدرو کالاهای برخی دیگر، 30 تا 40 روز طول می کشید.

رصد آنلاین قیمت کالاهای وارداتی

کرباسیان در ادامه یکی دیگر از اقدامات این نهاد را اطلاع‌رسانی آنلاین از وضعیت روزانه صادرات و واردات کشور عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر، گزارش لحظه به لحظه آمار صادرات و واردات کشور و اینکه چه کالایی با چه حجم و از کدام مبادی ورودی کشور وارد و خارج شده است، روی سایت گمرک در دسترس است

کرباسیان سپس از رهگیری دقیق کالاهای وارداتی به کشور سخن گفت و تصریح کرد که در حال حاضر با ایجاد یک سامانه دقیق در گمرک، از 4 تا 18 روز قبل از ورود محموله کالاها به کشور، با خبر و مطلع هستیم.

وی با بیان اینکه تمامی شرکت‌های باربری موظف شده‌اند که مانیفست بار و محموله وارداتی را به گمرک اطلاع دهند، افزود: «سامانه قبض انبار الکترونیکی در حال حاضر برقرار است و سازمان گمرک به طور دقیق از میزان موجودی انبارهای سراسر کشور مطلع است


اجرایی شدن پنجره واحد ایران و ترکیه در سفر رئیس جمهوری
رئیس کل گمرک همچنین خبر داد که در سفر رئیس جمهوری به ترکیه، پنجره مشترک ایران و ترکیه اجرایی می شود.
وی افزود: پنجره واحد ایران و چین اجرایی شده و با روسیه نیز دو هفته آینده اجرایی خواهد شد.
وی اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی را یکی از اقدامات حمایتی گمرک ذکر کرد و گفت: از جمله این تسهیلات شامل ترخیص کالا با احذ ضمانت نامه بانکی، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارد شده توسط واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات بیمه ای به جای تضمین بانکی و سپرده نقدی در رویه های ورود موقت، ترانزیت داخلی و خارجی می شود.
کرباسیان در تشریح اقدامات حمایتی گمرک برای صادرات نیز گفت: امکان اخذ ضمانت نامه بانکی، تسریح در رسیدگی به درخواست های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان نمونه و همچنین امکان اظهار فرآورده های مایع نفت و گاز توسط صادرکنندگان بخشی از این اقدامات است.

ورود خودروهای بالای 2500 سی سی کماکان ممنوع است
رئیس کل گمرک در جمع خبرنگاران، در ارتباط با تعرفه های گمرکی ورود خودرو نیز گفت: مصوبه جدیدی در این زمینه مطرح نشده و کماکان واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع است؛ مگر با مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیک که سفارتخانه ها وارد می کنند.
وی افزود: در مورد تعرفه های گروه 10، ناگزیریم از ورود کالاهایی جلوگیری کنیم که ضرورتی بر واردات آن وجود ندارد؛ بنابراین محدودیت هایی برای واردات این کالاها در کشور برقرار شده است.
کرباسیان در مورد نقش افزایش تعرفه های گمرکی در افزایش حجم قاچاق نیز گفت: حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات، مکانیزم خود را دارد و این نوع حمایت روش‌های خاص خود را طلب می کند.
رئیس کل گمرک افزود: ما ضمن اینکه باید تعرفه ها را منطقی کنیم، باید جلوی واردات بعضی از کالاها را نیز بگیریم و مساله قاچاق را نیز حل کنیم؛ این دلیل نمی شود که بگوییم از آنجا که افزایش تعرفه ها موجب قاچاق می شود، باید اجازه واردات دهیم.

تشکیل کمیته سه نفره در خصوص کارت بازرگانی

خوانساری رییس اتاق تهران در این نشست در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حذف کارت بازرگانی عنوان کرد که قطعاً امکان حذف کارت بازرگانی وجود دارد اما این کار باید از طریق اصلاح قوانین و با رعایت پیش‌زمینه و ایجاد راهکاری برای عضویت فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی به اجرا دربیاید. وی هم‌چنین اعلام کرد که یک کمیته سه‌نفره متشکل از مسعود کرباسیان رییس‌کل گمرک، ولی‌اله افخمی رییس سازمان توسعه تجارت و خود او به عنوان رییس اتاق تهران تشکیل شده تا جهت تسهیل روند صدور و تمدید کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی راهکار بیندیشند و بتوانند راه‌های سوءاستفاده از کارت بازرگانی را مسدود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها