با ورود وسایل ارتباط جمعی داروها جنبه تبلیغاتی پیدا کرده و با هدفمندی تجاری وارد بازار می شود و برخی والدین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به پیشواز آسیب ها می روند.
کد خبر: ۸۹۵۰۰۱
خوددرمانی های آسیب زایی که ریشه در نگرانی والدین دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص برخی داروها که متخصصان تغذیه برای افزایش وزن و چاقی به فرزندان توصیه می کنند، گفت: استفاده از داروها را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. نخست اینکه از یک سو شاهد نگرانی هایی هستیم که والدین همیشه این نگرانی را در مورد فرزندان خود دارند و تصور شان این است که نوجوان باید زودتر از آنچه که انتظار می رود رشد کرده و بزرگ شود و همیشه نگران این موضوع هستند که وزن فرزندشان کم است در حالیکه این نگرانی ها نادرست است از سوی دیگر آنها به خود درمانی مبادرت می کنند.

محمدرضا دری با اشاره به این مطلب که نگرانی های بی مورد برخی والدین در خصوص کم وزن بودن فرزندشان، افزود: این گروه از والدین برای کاهش نگرانی های خود با مراجعه به داروخانه ها برای گرفتن برخی مکمل ها و ویتامین ها اقدام می کنند. برخی از این ویتامین ها مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانان نیست و باعث می شود اختلالاتی برای آنها ایجاد شود.

وی توصیه کرد: در قدم نخست برای رفع نگرانی به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند و حتی با مراجعه به درمانگاه ها و مطالعه جدول هایی که کودکان را به لحاظ سنی،‌ قد و وزن مورد ارزیابی قرار می دهد از نگرانی خود بکاهند و یک روند درمانی صحیحی را آغاز می کنند بنابراین در طیف اطفال، کودک و نوجوان تحت هر شرایطی نباید اقدام به مصرف خودسرانه دارو کرد زیرا باعث بروز آسیب های جدی می شود.

دکتر دری با اشاره به اینکه افراد بزرگسال بدون اطلاعات و آگاهی به مصرف داروهای لاغری یا چاقی اقدام می کنند و به پیشواز آسیب های جسمانی و حتی روانی می روند، ادامه داد: چند سال است وسایل ارتباطی جمعی به زندگی افراد ورود پیدا کرده است برخی از این اطلاعات به صورت ناقص در اختیار افراد قرار می گیرد و برخی دیگر به طور هدفمند وارد بازارهای تبلیغاتی می شود برخی از این اطلاعات هم به صورت تجاری پیش می رود و به مخاطبان معرفی می شود. داروهای گیاهی، ویتامین ها و مکمل ها مصرف کنندگانی دارد که به سرعت می خواهند کمبود وزن یا افزایش وزن داشته باشند. از سوی دیگر افرادی هستند که به شدت دچار کمبود وزن یا افزایش وزن می شوند که در قدم نخست به سراغ مصرف این داروها می روند در حالیکه باید این تغییر وزن ناگهانی را جدی گرفت.

وی افزود: یکی از علل تغییر وزن ناگهانی اختلالات هورمونی است که منجر به کاهش یا افزایش وزن می شود همچنین اختلالات متابولیسم، مشکلات کبدی و... باعث ایجاد این تغییرات در افراد می شود که با مراجعه به متخصصان حوزه تغذیه و غدد باید سعی در اصلاح ساختار و علت آن داشت شاید رژیم های تغذیه ای به تنهایی راه اصلاح وزن نباشد و باید مشکلات تیروئیدی و... را نیز درمان کرد تا به افراد وزن مطلوب دست پیدا کرده و کمتر سراغ مصرف داروهای غیر مجاز بروند. تا زمانی که این شیوه اصلاح نشود نمی توان به هدف مطلوب که تغییر روند تغذیه ای است دست یافت. در این حوزه حتما باید آناتومی فرد اصلاح شود و بعد از رفع این مشکلات به دنبال مسیر درست مصرف داروی مجاز بود.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به شایع ترین اختلالاتی که این داروها ایجاد می کند، بیان کرد: بسیاری از داروها به گونه ای افزایش سوخت و ساز بدن را بالا می برند و دسته ای دیگر دچار کمبود یا کاهش سوخت و ساز می شوند هر گونه تغییر در کاتابولیسم و آنابولیسم بدن به صورت شایع در بدن ایجاد اختلال می کند و چون این داروها فرآورده های غیر استاندارد هستند به شکل غیر اصولی بدن را با مخاطراتی رو به رو می سازد که متاسفانه اغلب این داروها در همه مراکز بدون داشتن نظارت در دسترس افراد جامعه قرار دارد.

منبع:شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها