هر ساله عید نوروز و ایام تعطیلات نوروزی بهانه‌ای است برای سفر و رفتن از شهر و به نوعی با تحول در طبیعت و تغییر فصل و نو شدن طبیعت، انسان نیز ناخودآگاه به دنبال تغییر و تحول هم در محیط طبیعی و محل زندگی خود است و هم به دنبال تحول فکری و ذهنی که در دیگر محیط‌ها و در میان دیگر مردمان آن را جست‌وجو می‌کند.
کد خبر: ۸۹۳۵۵۳
چگونه بهتر سفر کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، این همان تجربه سفر است که به اشکال مختلف از جمله تجربه مادی و معنوی سفر از آن یاد می‌شود بنابراین سفر یا به تعبیر کلام نورانی وحی سیر در آفاق و انفس و آگاهی از سرگذشت پیشینیان و آشنایی با تاریخ و تمدن و فرهنگ و مظاهر آن و جاذبه‌ها، امری پسندیده و لازم است.

اما باید به درستی آن را شناخت و با علم و آگاهی به سفر پرداخت تا به نوعی به اهداف و فواید سفر دست یافت که لازمه‌اش این است که اول قبل از سفر نوعی مدیریت و برنامه‌ریزی را انجام داد؛ این که سفر و فعالیت‌های وابسته به آن با شناخت و آگاهی باشد، هدف از مسافرت، نوع مقصد یا مقاصد سفر، نوع وسیله سفر، محل اسکان، اقامت و پذیرایی، همراهان، وسایل ضروری سفر، اطلاع کافی از مسیر و مقصد، شرایط آب و هوایی، فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی و به نوعی دانش و اطلاعات کافی از مقصد و برنامه سفر از قبل مشخص باشد.

دوم این که در حین سفر با توجه به اهداف و برنامه سفر به دنبال کسب تجربه باشد و تجارب حین سفر با هدف کسب دانش و آگاهی، لذت و جذابیت از بودن در کنار مردمان جوامع میزبان و محلی، جاذبه‌ها و حتی لذت بردن از استراحت و خوراکی‌ها و شرایط طبیعی و آب و هوایی بسیار مناسب و تأثیرگذار است.

سوم این که بعد از سفر تهیه گزارش و شرح خاطرات سفر برای گردشگران و مسافران بسیار ارزشمند و حتی برای دیگران نیز سودمند خواهد بود هر آنچه در حین سفر تجربه کرده یا تصاویر و شناخت کسب شده می‌تواند برای فرد و دیگران مهم باشد و به یادگار بماند. در این میان توجه به ارزش‌ها و اصول و اعتقادات جامعه میزبان و محلی و رعایت احترام به آنها امری پسندیده است و حفظ محیط زیست و آسیب نرساندن به مناظر و جاذبه‌ها و میراث گرانقدر طبیعی و صیانت از آن برای آیندگان لازم و ضروری است.

توجه به رعایت فرهنگ راهنمایی و رانندگی، گذشت، ایثار و رعایت حرمت حقوق دیگران و در یک کلمه احترام به حقوق شهروندی در سفر می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات احتمالی بکاهد.

لذت بردن در طول مسیر سفر از مبدأ تا مقصد و برگشت همانا عین سفر و به عبارتی جزئی از کل سفر است. باید با صبر و حوصله و لذت بردن از تمامی تجارب سفر که از اهداف و برنامه سفر است همت گمارد.

در غیر این صورت و توجه‌نداشتن به مدیریت و برنامه سفر مشابه سفر بی‌ثمر و بی‌برنامه و به نوعی اتلاف وقت و زمان و هدر رفت هزینه‌های مادی و معنوی است. در نوروز با توجه به شلوغی و فشردگی مسافرت‌ها سعی کنیم، مقاصد و مسیرهای کمتر شناخته شده و به نوعی غیرتکراری را برای سفر انتخاب کنیم تا هم از دیدن جاذبه‌ها و سفر لذت ببریم و هم از ازدحام و شلوغی و هزینه‌های گزاف سفر نیز در امان بمانیم.

مناطقی را برای مقصد سفر انتخاب کنیم که میزبانان مهیای ورود ما به آن منطقه بوده و استقبال خوبی از ما خواهند داشت.

پس لازم است با آگاهی و شناخت، سفری هدفمند و مدیریت شده و با برنامه را شروع و به پایان برسانیم. این همان سفر برنامه‌محور، ایمن، جذاب و خاطره‌انگیز برایمان خواهد بود.

منوچهر جهانیان - رئیس دانشکده علوم گردشگری / ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها