معاون آخوندی خبر داد؛

۴۵۰ هزار مهندس ساختمان مازاد

استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی ضمن انتقاد از فضای حاکم بر صنعت ساختمان کشور از شهرداری‌ها خواست فعالیت مهندسان ناظر را به عنوان یک شغل به رسمیت بشناسند.
کد خبر: ۸۹۳۵۲۱
فعالیت ناظران شغل شناخته شود/ انتقاد از لغو تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با سازمان نظام مهندسی

دکتر سیدمحمود فاطمی عقدا در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت: جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک دستگاه نظارتی در حوزه ساخت و ساز بسیار مهم است و شهرداری می تواند از این حلقه واسط در راستای کیفی سازی ساختمان‌های کشور استفاده کند.

وی افزود: سیاست واگذاری و برون‌سپاری کارها به تشکل‌های صنفی متخصص به منظور کیفی سازی، سال‌هاست در دنیا رواج دارد. سازمان نظام مهندسی هم در آزمون‌های مختلف سربلند بود. انتظار این است که این تشکل‌ها در حوزه ساختمان مسئولیت‌های بیشتری را بپذیرند نه این که محدود شوند.

فاطمی عقدا تصریح کرد: با اشتباه یک فرد یا گروه نباید وظایف یک سازمان نظارتی را نادیده گرفت و صورت مسئله را پاک کرد. اقدام شهرداری در لغو تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی مصداق بارز تضعیف کیفی سازی ساختمان بوده و عواقب آن جامعه را متاثر خواهد کرد. پیشنهاد ما این است در سازمان نظام مهندسی جایگاه مهندس ناظر به صورت یک شغل مصوب شود و برای اعضا حقوق مکفی در نظر بگیرند. در حال حاضر دوشغله بودن مهندسان ناظر از کارایی و کیفیت مطلوب آنها می‌کاهد.

استاد دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: نظارت ساختمان یک موضوع کاملاً تخصصی بوده و برعهده سازمان نظام مهندسی است که به موجب قانون شکل گرفت. اگر شهرداری سیاست برون سپاری کارها را دنبال می‌کند، نظارت ساختمان در اولویت است و قابل تغییر نیست. از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی باید بپذیرد که در بحث نظارت جدی‌تر باشد و با تخلفات این حوزه به طور جدی برخورد نماید تا ارزش و تاثیرگذاری سازمان تضعیف نشود.

به اعتقاد رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تا زمانی که نظارت مهندسان به عنوان یک شغل در نظر گرفته نشود و مهندس به لحاظ مالی تامین نباشد مشکلات موجود ادامه خواهد داشت. بهبود این شرایط نیازمند اقدام جدی سازمان نظام مهندسی در کنار آموزش و اطلاع رسانی مستمر است که همه این موارد در قالب اخلاق حرفه‌ای متجلی می‌شود و با تثبیت جایگاه اجتماعی مهندس ناظر، شاهد کاهش تخلفات در عرصه ساخت و ساز خواهیم بود.

رضا گلین شریف دینی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها