هفته آینده چهره هنر انقلاب در سال گذشته معرفی می‌شود و خیلی از علاقه‌مندان هنر از الان گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای دریافت این عنوان را آغاز کرده‌اند. کارشناسان خبره در حوزه‌های هنری مختلف با بررسی دقیق و سپری کردن مراحل مختلف که همچنان و در چند روز آینده ادامه خواهد داشت، هنرمندان انقلابی فعال در عرصه‌های مختلف را در سال گذشته رصد کردند و با توجه به آثار شاخص و ماندگار تولیدی و ارائه شده تا اینجا به فهرستی 9 نفره از چهره‌های هنر متعهد رسیدند.
کد خبر: ۸۹۳۱۴۱
چهره سال هنر انقلاب کیست؟

حضور چهره‌های شاخصی چون مجید مجیدی، پرویز پرستویی و جواد افشار و پیش‌بینی این‌که عنوان چهره سال هنر انقلاب به کدام‌یک از این افراد یا هنرمندی دیگر می‌رسد، حساسیت این رقابت را بیش از پیش افزایش داده است.

به گزارش جام‌جم، مجید مجیدی، پرویز پرستویی، جواد افشار، بهناز ضرابی‌زاده، دانیال فرخ، عبدالحمید قدیریان، هادی محمدیان و حسین مسافرآستانه 9هنرمندی هستند که تاکنون بیشترین رای را از گروه کارشناسان 70 نفره‌ای گرفته‌اند که مسئولیت انتخاب چهره هنر انقلاب در سال 94 را به عهده دارند.

فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی که روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: با تشکیل یک گروه و کانون از خبرگان فرهنگیان و هنرمندان مطلع از جریانات هنری ابتدا فهرستی از نامزدهای اولیه هنرمندان شاخص مشخص شد که کار ماندگاری در سال 94 ارائه دادند. این گروه جامع‌الاطراف که در حوزه‌های هنری متفاوت کارشناس و صاحب تخصص هستند و تعداد آنها به حدود 70 نفر می‌رسد، پس از پالایش مرحله به مرحله و با روش‌های علمی و با دلایل مختلف سرانجام و تا این لحظه به نظری مشترک و اجماعی خبرگانی رسیدند. اسامی چهره‌هایی که نام آنها در میان نامزدهای نهایی چهره هنر انقلاب سال 94 قرار دارد، به این شرح است: جواد افشار کارگردان سریال ارزشمند انقلابی و دفاع مقدسی «کیمیا»، پرویز پرستویی بازیگر سینما که فعالیت‌های فرهنگی ارزشمندی با همراهی شهید سیاح طاهری در مناطق محروم داشت، مجید مجیدی کارگردان فیلم فاخر و تاریخی «محمد رسول‌الله»، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا»، سارا عرفانی نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای»، دانیال فرخ طراح پوسترهای انقلابی، عبدالحمید قدیریان نقاش عاشورایی، هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و حسین مسافرآستانه به خاطر موفقیت در جشنواره تئاتر مقاومت و درخشش در نمایش دفاع مقدسی «جان گز».

نظری در ادامه توضیحی درباره معیار انتخاب این هنرمندان ارائه داد و افزود: چهره هنر انقلاب از میان افرادی انتخاب می‌شود که سال گذشته اقدام به فعالیت شاخص هنری، فرهنگی و انقلابی کرده‌اند یا اثری ماندگار خلق شده از سوی آنها به‌طور عمومی عرضه شده است. درباره فعالیت‌های هنرمندان انقلابی ذکر این نکته ضروری است که ملاک تولید آثار آنها در سال 94 نیست، بلکه ارائه و عرضه عمومی آثار مدنظر قرار گرفته است. مثلا درباره فیلم‌ها اکران عمومی آنها در سال گذشته ملاک است و نه حضور و نمایش جشنواره‌ای آنها. درباره تئاتر هم اجرای عمومی معیار است و درباره کتاب هم عرضه عمومی آنها.

همدلی به جای رقابت

این شاعر انقلابی فضای انتخاب چهره هنر انقلاب را به جای رقابتی بودن، همدلانه خواند و افزود: سال گذشته وقتی مرتضی سرهنگی عنوان چهره سال هنر انقلاب را به دست آورد، همه نامزدها و رقیبان به او تبریک گفتند و از برگزیده شدن او خوشحال بودند. همه کسانی که در حوزه هنر انقلاب فعالیت می‌کنند، می‌دانند این انتخاب نمادین است و همه چیز نشان از ظرفیت‌های هنر انقلاب دارد، ضمن این‌که این انتخاب در یک جشن انقلابی اتفاق می‌افتد و نه یک جشنواره.

هنر متعهد به حقیقت

نظری شعار امسال هفته هنر انقلاب را «هنر متعهد به حقیقت» توصیف کرد و گفت: این شعار بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب است. بدیهی است هر چقدر حقیقت متعالی‌تر باشد، هنر متعهد به آن هم والاتر و معنادارتر خواهد بود.

معاون هنری حوزه هنری در بخشی از صحبت‌هایش، خاستگاه و مطلع بسیاری از چهره‌های درخشان فرهنگ و هنر ایران را حوزه هنری دانست و تصریح کرد: بسیاری از نام‌های درخشان هنر کشورمان، حوزه هنری را خانه خودشان می‌دانند. یکی از نعمت‌های کلیدی که حوزه هنری در عرصه تبیین هنری گفتمان انقلاب اسلامی دارد، پرورش نیروهای جوان تا امروز بوده است. نقش حوزه هنری بجز حوزه پرورش، در بحث خلق آثار نمونه و ایجاد محملی برای جریان‌های هنری برکسی پوشیده نیست.

مشارکت پررنگ رسانه ملی

نظری همچنین به مشارکت برخی دیگر از نهادها و سازمان‌ها هم در برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امسال شاهد مشارکت متعهدانه صداوسیما در برگزاری این هفته خواهیم بود و تلویزیون ویژه برنامه‌هایی را برای این منظور تدارک دیده است. شهرداری تهران و سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم در این زمینه کنار ما خواهند بود.

نیم بها شدن بلیت سینماهای حوزه هنری در روز شنبه

قائم مقام حوزه هنری به نیم‌بها شدن بلیت همه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: سینما فلسطین اصفهان هم که جزو سینماهای حوزه هنری است، چهارشنبه هفته بعد پس از سال‌ها تعطیلی بازگشایی می‌شود.

قره‌داغی از برگزاری همزمان هفته هنر انقلاب اسلامی در شهرستان‌ها هم خبر داد و گفت: علاوه بر معرفی چهره سال هنر انقلاب، حوزه‌های مراکز استان هم هنرمندان انقلابی سال خود را معرفی و از آنها تجلیل خواهند کرد.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها