پس از هیاهو و جنجال آفرینی غربی ها

روسیه: ایران با آزمایش موشکی چیزی را نقض نکرده است

آمریکا شرکت ها و بانک ها را درباره برجام توجیه می کند

اذعان آمریکا به عدم تناقض آزمایش های موشکی ایران با برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا با دقت رفتارهای ایران را زیر نظر دارد و هر جا لازم باشد این کشور را تحریم می کند.
کد خبر: ۸۹۲۸۳۴
اذعان آمریکا به عدم تناقض آزمایش های موشکی ایران با برجام

به گزارش جام جم آنلاین ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت این کشور با شرکت ها و بانک ها در سراسر دنیا گفتگو و آنان را در زمینه میزان برداشته شدن تحریم های ضد ایران در قالب برجام توجیه می کند.

مارک تونر در نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره دسترسی ایران به دلار آمریکا و آیا چنین بندی در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود دارد یا خیر گفت: «هم اکنون متن برجام را در اختیار ندارم. اما می توانم بگویم دولت قصد ندارد به دولت ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا را بدهد لذا شما می توانید این موضوع را با وزارت خزانه داری در میان بگذارید چرا که آنان تخصص بیشتری در این زمینه دارند.»

تونر در زمینه مسائلی که پس از آزمایش های موشکی و واکنش آمریکا به این آزمایش ها مطرح شده نیز گفت:«در اینجا دو نکته را باید مورد توجه قرار دهیم یکی پایبندی ایران به توافق است که تاکنون این چنین بوده و هدف از توافق نیز جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. این را هم بگویم وقتی که داشتیم برای رسیدن به توافق گفتگو می کردیم این حق را برای خود محفوظ نگاه داشتیم که هر وقت لازم شد تحریم کنیم. باید خاطرنشان کنم که هنوز هم این توانایی را داریم ایران را با تحریم تحت فشار قرار بدهیم.»

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار مبنی بر اینکه چرا موضع گیری آمریکا در قبال ایران همچون گذشته شدید نیست، گفت: «موضع گیری و لحن دیپلماتیک در برخورد با ایران ریشه در رویدادهایی دارد که در مسیر دستیابی به توافق هسته ای اتفاق افتاد. اما مهم تر آن است که ما این توانایی را داریم هر جا لازم باشد از ابزار تحریم استفاده کنیم و اگر ایران در جهت تضعیف ثبات در منطقه گام بردارد این کشور را تحریم می کنیم.»

تونر تاکید کرد: دولت اوباما هیچگاه تلاش نکرد نمایندگان مردم آمریکا را بر سر پذیرش توافق هسته ای با ایران گمراه سازد یا آنان را فریب بدهد.

وی این سخنان را در پاسخ به خبرنگاری مطرح کرد که خواست از موضع وزارت خارجه در قبال اقدام یکی از نمایندگان مجلس آمریکا برای تهیه طرحی آگاه شود که در آن دولت متهم شده است به فریب دادن نمایندگان کنگره در پذیرش توافق هسته ای با ایران.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «نشست های بسیاری را وزارت امور خارجه و آقای مونیز، وزیر انرژی با نمایندگان برگزار کردند تا همه جنبه های برجام را برای آنان تشریح کنند و همه تلاش خود را کردیم تا هر چه شفاف تر عمل کنیم و توضیح دهیم که چه دستاوردی خواهیم داشت و نیز هر جا لازم باشد در برخورد با رفتارهای بد ایران می توانیم از ابزار تحریم استفاده کنیم.»

وی سپس در پاسخ به این ادعا که دولت اراده لازم را برای برخورد با ایران ندارد، تاکید کرد: اینگونه نیست چرا که اقدام کردیم و هنوز هم داریم هم از ناحیه شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می کنیم. هم یک جانبه اقدام خواهیم کرد.

تونر افزود:«لزوما بحث این نیست که ما بانک های خارجی را به مسیری هدایت کنیم که در مبالات خود از دلار استفاده کنند اما آنها می توانند از طریق موسسه های مالی در اروپا برای این کار اقدام کنند و ما به تلاش خود برای توجیه این موضوع ادامه خواهیم داد.»

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا دولت دارد قانون تازه ای را ارائه می کند که بر اساس آن اگر بانک های اروپایی با استفاده از دلار با ایران وارد معامله شوند با هیچ گونه جریمه یا تنبیهی روبرو نخواهند شد، گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم و باید برای جزئیات بیشتر موضوع را وزارت خزانه داری در میان بگذارید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: برجام مشخص کرده است چه شرکت هایی می توانند بر اساس این توافق با ایران داد و ستد داشته باشند. بر اساس توافق ایران می بایست اقدام های مشخص شده ای را انجام دهد و شرکت های مشخصی می توانند با این کشور وارد معامله شوند. رئیس جمهور اوباما هم جمعه گذشته به صراحت این موضوع را مورد تاکید قرار داد که اگر ایران رفتار ایران تغییر و اطمینان این شرکت ها را بدست آورد که می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند. از جمله این تغییر رفتارها می توان به برخی اقدام های ایران در منطقه و موضوع آزمایش موشک های بالستیک اشاره کرد و این اقدام ها پیام هایی را به شرکت هایی که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند مخابره می کند و در نتیجه واکنش ها مطلوب نیست.

تونر در پاسخ به سوالی در زمینه ترس بانک ها و موسسه های تجاری و مالی از وارد شدن به معامله با ایران گفت: «در جریان این بحث ها قرار داریم و داریم تلاش می کنیم دستورالعمل ها را بازنگری کنیم و اطمینان حاصل کنیم که شرکت های خارجی و دیگر کشورها به روشنی درک می کنند بر اساس توافق هسته ای میزان تحریم هایی که برداشته شده چقدر است. این بحث ها ادامه دارد و ما با شرکت ها و بانک ها در سراسر دنیا در ارتباط هستیم تا آنان را توجیه کنیم.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها