اقتصاد مقاومتی در معنای ایجابی، الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور و روشی برای مقابله با تحریم‌ها و استحکام بنیه درونی نظام است و در معنای سلبی، جلوگیری از هدررفت منابع و پیشگیری از اتلاف توان و استعدادهای کشور است. این مفهوم به معنای تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای بی‌اثر کردن آنها و از طرفی افزایش قدرت درونی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ است.
کد خبر: ۸۹۱۷۱۸
نسخه‌ای برای مقابله با تحریم

اقتصاد مقاومتی رویکردی کاملا فعالانه و پیش‌رونده است و به هیچ وجه منفعلانه و درونگرا نیست بلکه درون‌زا و برونگراست.

به بیان دیگر، اقتصاد مقاومتی ضمن تکیه بر توان و ظرفیت‌های بومی، با اقتصاد جهانی ارتباط محکم برقرار می‌کند و به هیچ وجه منزوی و ریاضت‌زده نیست، بلکه درصدد پایدار کردن اقتدار معطوف به آینده نظام است و در تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

این اصل مهم که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و امسال به عنوان شعار سال مطرح شده است، نیاز حیاتی و جدی کشور است و توسعه پایدار کشور در گرو تحقق این امر است؛ موضوعی که همه مسئولان و نخبگان نسبت به اهمیت آن اتفاق نظر دارند.

مطابق نظرسنجی به عمل آمده در شهر تهران، از نظر مردم (38.9درصد)، «تحریم ایران از سوی کشورهای دیگر» مهم‌ترین دلیل نیاز به اقتصاد مقاومتی است.

91 درصد پاسخگویان گفته‌اند اگر تلاش کنیم، می‌توانیم به وضعیت رفاهی و اقتصادی کشورهای پیشرفته دنیا دست بیابیم. حدود 53درصد دولت را موثرترین نهاد برای اجرای اقتصاد مقاومتی می‌دانند و مبارزه جدی قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری (89.4درصد) را مهم‌ترین عامل مؤثر در بهتر شدن وضعیت اقتصادی جامعه تلقی می‌کنند.

این آمارها نشان می‌دهد که مردم با اهمیت و ضرورت و تاثیرگذاری اقتصاد مقاومتی در زندگی اجتماعی خود آشنایی نسبی دارند و هم اکنون زمان «اقدام و عمل» فرارسیده است؛ امری که رهبری بر آن تاکید فراوان دارند.

رهبر معظم انقلاب برای تحقق این اصل مهم که نجات‌دهنده کشور در بحران‌های آینده و زمینه‌ساز اقتدار و استقلال کشور در سطح ملی و بین‌المللی خواهد بود، به اقدامات عملی اشاره می‌کنند؛ از جمله، شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌‌دار کشور، زنده کردن تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف‌کننده تولید داخلی، پرهیز از اتلاف منابع مالی، دانش‌بنیان شدن بخش‌های اقتصادی که قبلا در آنها سرمایه‌گذاری شده به شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه با فساد به ویژه‌ رانت‌خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره‌وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط.

بدون شک، دستیابی به این اهداف مهم، با همدلی و همزبانی دولت و مردم امکان‌پذیر خواهد بود و همه مراکز علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای و نخبگان، مسئولان، صاحبان سرمایه و نیروی کار و عموم مردم باید برای تحقق آن تلاش کنند.

دکتر جعفر عبدالملکی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها