قاضی دادگاه کیفری لاهه اعلام کرد رادوان کاراجیچ مسئول محاصره سارایوو و جنایت علیه بشریت در دیگر شهرها و روستاها در زمان جنگ بوسنی در دهه ۱۹۹۰ است.
کد خبر: ۸۹۰۹۶۴
دادگاه لاهه حکم قصاب بوسنی را صادر کرد

به گزارش جام جم آنلاین، دادگاه لاهه وی را در اولین اتهام نسل‌کشی در ارتباط با شهرداری‌های بوسنی تبرئه کرد اما قضات دومین اتهام نسل‌کشی - دست داشتن کاراجیچ در کشتار مسلمانان در سربرنیستا که طی آن 8000 نفر قتل عام شدند - را وارد دانسته و وی را در جنایت نسل‌کشی مجرم شناختند.

کاراجیچ که به قصاب بوسنی معروف است محکوم به 40 سال حبس شد.

دادستان دادگاه اعلام کرده که رادوان کاراجیچ از عوامل اصلی و پیشرو در قتل‌عام مسلمانان بوسنی در دهه نود بوده است. کاراجیچ با کمک راتکو ملادیچ، ژنرال سابق ارتش صربهای بوسنی اقدام به قتل‌عام مسلمانان بوسنی کرد. کشتار مردم سربرنیتسا توسط صرب‌ها در سال 1995 منجر به قتل‌عام حدود 7500 مرد و پسر مسلمان شد.

جرم دیگر وی نقش داشتن در کشتار غیرصربها در محاصره شهر سارایوو در سالهای بین 92 تا 95 است که حدود 12 هزار بوسنیایی در جریان آن به قتل رسیدند.

کاراجیچ 70 ساله اتهام‌ها را رد کرده است و گفته است که به عنوان یک رهبر وطن پرست صرب فقط هدفش محافظت از هویت صربها بوده است. خانواده کاراجیچ دادگاه رسیدگی به اتهامهای او را دادگاهی در جهت منافع سیاسی غرب خوانده اند و خواهان آزادی او شده اند.

پرونده رسیدگی به اتهامهای رادوان کاراجیچ یکی از مهمترین پرونده‌های جنایت جنگی پس از جنگ جهانی دوم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها