آشنایی با مناطق گردشگری ایران

بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

پیش از این که معرفی جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده ایران را در برنامه خود بگنجانیم، نگران آن بودیم که نکند هجوم گردشگران به این مناطق، سبب تخریب آنها شود.
کد خبر: ۸۹۰۸۹۱
بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از این مناطق که توجه ویژه گردشگران را می‌طلبد، دریاچه مخرگه شهربابک کرمان است که آن را بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران می‌خوانند.

شهربابک در کنار دریاچه زیبای آینه گونش، داشته‌های دیگری نیز دارد که از خیر دیدنشان نمی‌توان گذشت: روستای صخره‌ای میمند که ثبت جهانی شده و نیز غار ایوب به عنوان بزرگ‌ترین دهانه ورودی غار در ایران.

دریاچه مخرگه، آینه‌ای است به مساحت 4000 هکتار در دل دشت ریگ‌سفید که کمتر کسی نامش را شنیده است.

این دریاچه، هرسال فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی شکل می‌گیرد و تا مردادماه حیاتش ادامه دارد و بعد به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا تبخیر می‌شود.

انعکاس کوهستان‌ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند.

ارتفاع دریاچه در بیشترین مناطق حدود ۳۰ سانتی متر است و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید، انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه، منظره‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

مردم عادی کمتر به این منطقه سفر می‌کنند و شاید همین سبب شده تخریب ناشی از حضور انسان کمتر در آن به چشم بخورد. مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه گون شدن آن است و اگر حتی گردشگران زباله‌ای در آن بریزند، زیبایی منطقه از دست خواهد رفت.

نزدیک این دریاچه دو دریاچه کفته‌نمک سیرجان و استبرق نیز وجود دارد که از آنها نمک بهره‌برداری می‌شود.

اگر بهره‌برداری نمک به این دریاچه مخرگه سرایت کند، منظر دریاچه را تخریب خواهد کرد. امید است با ثبت ملی این منطقه، از هرگونه بهره‌برداری و آسیب به دریاچه جلوگیری شود.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها