شهر کهک با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می‌رود. وجود باغ‌های زیبا، کوه‌های مرتفع و آب شیرین از ویژگی‌های منطقه است. این ویژگی سبب شده تا گردشگران داخلی از این منطقه استقبال چشمگیری کنند.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۶
خانه ملاصدرا کجاست؟

به گزارش جام جم آنلاین ، از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به خانه صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا و صدرالمتألهین، متأله و فیلسوف شیعه ایرانی سده یازدهم قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه اشاره کرد. او که از دانشمندان بزرگ دوران خود در اصفهان و در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری زمان خود متفاوت بود، به بدعت گذاری در دین متهم شد تا جایی‌که بزرگان اصفهان خواهان اخراج او از مدرسه و تبعیدش شدند. او از اصفهان راهی کهک قم شد و مدت پانزده سال در این روستا اقامت داشت.

خانه ملاصدرا در منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام واقع است که اطراف آن را خانه‌های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده‌اند. در واقع، برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم. در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملا صدرا می‌رسیم.

پلان اصلی بنا شبستانی است چلیپایی (چهار صفه) که گرداگرد آن را در چهار گوشه، طبقه همکف و اول، حجره‌ها و اتاق‌هایی در بر گرفته اند. تزئینات بنا شامل گچبری شبه سجاده‌ای و مشبک‌های گچی در نورگیرهاست. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن، شیشه‌های رنگی نور را به داخل بنا هدایت می‌کند.

این خانه فضایی گیرا و قدیمی دارد با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار‌های سیاه و تزئینات گچبری ساده و کاربندی‌های زیبا در سقف چهار طرف آن و فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه‌های جناغی شکل که در مجموع، شبیه امامزاده‌های دوره صفوی است .در شرق خانه قنات نسبتا پرآبی وجود دارد که جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می‌شود. متأسفانه قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان تنها یک اتاق باقی مانده است. دو اتاق دیگر طی تعمیرات سال 1377 بازسازی شد. خانه ملاصدرا دی ماه ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها