آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مسجد جامع قاین

مسجد جامع قاین خراسان‌ جنوبی با قدمت 1100 ساله به‌عنوان بلندترین عمارت قاین و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی ـ اسلامی شناخته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۸۰۹
مسجد جامع قاین

به گزارش جام جم آنلاین ، در مورد تاریخ احداث اولیه مسجد، عقاید مختلفی است به طوری که برخی معتقدند این مسجد روی بقایای یک آتشکده ساسانی ساخته شده و برخی همانند ناصر خسرو، زمان احداث آن را اوایل قرن 5 هجری ذکر کرده‌اند. البته با توجه به زلزله‌خیزی قاین، احتمالا این مسجد در دوره‌هایی تخریب و دوباره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مساحت این مسجد بسیار قدیمی و با شکوه، 1470 و زیربنای آن 1050 مترمربع است و ایوان اصلی آن که از شاهکارهای معماری اسلامی بوده، 18 متر ارتفاع، 11 متر عرض و 22 متر طول دارد. این ایوان به طرز باشکوهی به زیبایی مسجد گوهرشاد ساخته شده است. سقف ایوان، چهارطاق و سه گنبد دارد که به زیبایی رنگ‌آمیزی و تزئین شده و معرق‌کاری‌هایش بسیار ظریف و زیباست. نقاشی‌های ایوان که به سبک اصفهانی است در دوره صفویان انجام شده و بعدها روی آن رنگ زده‌اند.

مسجد جامع قاین، تنها اثر تاریخی باقیمانده از شهری است که ناصر خسرو سال 444 هجری از آن دیدن و به بزرگی‌اش اشاره کرده است. علاوه بر ناصر خسرو، افراد دیگری چون مارکوپولو، جهانگرد ونیزی و ابن حوقل و حمدالله مستوفی نیز از این مسجد یاد و روایت کرده‌اند که شکوه و عظمت ایوان این مسجد آن چنان است که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این مسجد که آن را از دیگر مساجد کشور متمایز می‌کند، وجود دو قبله متفاوت برای آن است که یکی به سمت بیت المقدس و دیگری به سمت کعبه ساخته شده است.

این مسجد که سال 1316 به ثبت ملی رسیده است، یک منبر چوبی بزرگ و نفیس هم دارد که به سال 1082هجری برمی‌گردد و از چوب چنار توسط استاد محمد واعظی‌کاخکی به طرز ماهرانه‌ای ساخته شده و کتیبه‌اش با خط مسخ روی آن منبت کاری شده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها