«برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار به یکدیگر اعتماد و صمیمانه با هم همکاری کنند... دولت، کارگزار ملت و ملت کارفرمای دولت است. هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعا ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی‌های مردم را ‌بدرستی بپذیرد و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند...».
کد خبر: ۸۹۰۷۳۲
در جست‌وجوی همدلی

به گزارش جام جم آنلاین ، این، فرازی از پیام نوروزی رهبر فرزانه انقلاب در نوروز 94 است؛ پیامی که دعوت به نوعی وحدت راهبردی برای غلبه بر چالش‌هایی بود که می‌شد حدس زد، کشورمان در سال 94 با آن مواجه است.

فقط چند روز پس از این پیام نوروزی، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در لوزان به پایان رسید و چندی بعد در وین دو طرف به توافقی مهم دست یافتند؛ توافقی که مراقبت داخلی از آن و نیز حفظ منافع کشورمان پس از اجرای آن، نیازمند نوعی همدلی و همزبانی بود.

افزون بر مذاکرات هسته‌ای، آنچه ضرورت همدلی میان مردم و دولت را در سالی که گذشت دوچندان می‌کرد، برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود. در جریان این انتخابات بیگانگان کوشیدند به بهانه رد صلاحیت برخی نامزدها یا حمایت از برخی فهرست‌های انتخاباتی، میان دولت و مردم و حتی میان مردم و مردم، چنددستگی ایجاد کنند و ثبات سیاسی کشورمان را هدف قرار گیرند، اما تحقق شعار سال و بروز و ظهور همدلی و همزبانی میان مردم و دولتمردان باعث شد تمامی این ترفندها با شکست روبه‌رو شود.

هرچند در سالی که گذشت برخی اظهارنظرها از سوی دولتمردان یا منتقدان دولت نشان می‌داد نخبگان سیاسی ما به تمرین بیشتری برای حفظ همدلی نیاز دارند، اما مشارکت بالای مردم در انتخابات هفتم اسفند حکایت از آن داشت که دست‌کم، مردم نقش خود را در همدلی با دولتمردان ‌بخوبی ایفا کرده‌‌اند و حالا نوبت دولت است که همدلانه با مردم، مشق وحدت و پرهیز از حاشیه‌سازی کند.

این همان موضوعی است که آن را با صاحب‌نظران به بحث گذاشته‌ایم و محمدجواد لاریجانی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان درباره آن سخن گفته‌اند.

پرونده هسته‌ای، نمادی از همدلی و همزبانی

محمدجواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، درخصوص نامگذاری سال همدلی و همزبانی میان دولت و ملت و ادامه‌دار بودن این شعار کلیدی می‌گوید: وقتی رهبر معظم انقلاب سالی را با عنوانی نامگذاری می‌کنند، یعنی آن شعار باید با اولویت، ادامه پیدا کند. وی می‌افزاید: از آنجا که همدلی و همزبانی برای پیشبرد کشور امری ضروری و فرهنگساز است، لذا با داشتن اختلافات سیاسی نیز باید برای پیشبرد کشور دست به دست هم داد و امور ملی را در نظر گرفت. لاریجانی، حل و فصل پرونده هسته‌ای کشور را نمونه بارزی از همدلی میان دولت و مردم می‌داند و یادآور می‌شود: در مذاکرات هسته‌ای صحبت و نظرات زیادی داده شد و دیدیم با وجود اختلافات، دولت و مجلس توانستند با همدلی و همزبانی چنین امری را تحقق بخشند و این پرونده را به ثمر برسانند.

نامگذاری‌های سال را شعاری نبینیم

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به نامگذاری‌های سال از سوی رهبر معظم انقلاب به جام‌جم می‌گوید: هدف این نامگذاری‌ها، اولویت دادن به مباحث عنوان شده میان توده مردم و مسئولان است.

وی چنین نامگذاری‌هایی را با فکر و تدبیر دانست که به برکت آن، امور کشور به بهترین شکل برنامه‌ریزی و اداره می‌شود. وی می‌افزاید: سال 94، سال همدلی و همزبانی میان دولت و مردم نامگذاری شد تا مردم ایران در سایه این شعار بتوانند با کمک دولت و مجلس، امور جامعه را رو به جلو سوق دهند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به چالش‌های پیش‌روی تحقق نامگذاری‌های هر سال اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: نباید نامگذاری‌های سال‌ها را مقطعی یا شعاری بدانیم. روند اجرایی شدن شعار همدلی و همزبانی نیز نشان می‌دهد باید قلب و عمل مسئولان و مردم با هم یکی باشد که این موضوع، نیازمند عمل به شعار همدلی در سال‌های آتی است. وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در جامعه ما، دولت یک شعاری می‌دهد و ملت چیز دیگری می‌گوید که توجه به مبحث همدلی می‌تواند بسیاری از این فاصله‌ها را پر کند.

اکرمی درخصوص تحقق عملی شعار همدلی و همزبانی در سال 94 نیز تاکید می‌کند: در مسائل معنوی و روحانی که به قلب و دل مربوط می‌شود نمی‌توان مسائل را با آمار گفت؛ اما همین‌قدر کافی است که مردم و دولت به سخن رهبر معظم انقلاب اهمیت دهند و بدانند گرفتاری‌شان در برخی مسائل کجاست. وی با بیان این که ملت و مسئولان، پیشرفت نظام و انقلاب را آرزو دارند، اظهار می‌کند: با در نظر گرفتن چنین اولویتی، همگان خواستار این هستند که انقلاب به مسیر پر افتخار خود ادامه دهد و براین مبنا، جامعه باید از تملق و دروغ که جایگاهی در اجتماع ندارد، دوری کند. وی اضافه می‌کند: مردم انتظار دارند دولت تمامی مشکلات جامعه را حل و فصل کند؛ اما گاهی بهتر است مردم شرایط دولت را درک کنند و در تنگناها با دولت هم‌آوایی داشته باشند.

اکرمی در پایان با تاکید بر این که نامگذاری سال‌ها مقطعی و موردی نیست، این را هم مورد توجه قرار می‌دهد: تمامی نامگذاری‌هایی که رهبری فرمودند زیربنایی و ساختاری است و باید به همه شعارهای سال اهمیت دهیم و صد البته در راه تکمیل و تامین آن کوشش کنیم.

ضرورت توجه دولت به مطالبات مردم برای تحقق شعار همدلی

دکتر عباسعلی کدخدایی، حقوقدان نیز از زاویه دیگری به موضوع نامگذاری سال اشاره می‌کند و درباره هدف نامگذاری‌های سال از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گوید: ایام برای جوامع مختلف دارای مفاهیم خاصی است که بخشی از اینها اعتباری و بخشی هم واقعی است. اما در مجموع نامگذاری ایام می‌تواند در انگیزه افراد موثر باشد و بر همین اساس است که ما می‌بینیم ایام هفته یا ماه یا سال نیز در جوامع مختلف نام‌های خاصی به خود می‌گیرد و در هر جامعه‌ای برای خودشان قراری را تنظیم کرده‌اند که هر روز را به گونه‌ای عمل کنند، اما وقتی در بحث اعتبارات وارد می‌شویم این نامگذاری‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای انسان‌ها در جوامع مختلف باشد و در روحیه آنها تاثیر بگذارد و در نتیجه می‌تواند به عنوان یک برنامه منظم در رشد و پیشرفت مدنظر قرار گیرد. همچنین می‌توان گفت نامگذاری ایام یا سال یا ماه در هر جامعه‌ای می‌تواند بیانگر مبانی اعتقادی آنها و معرف ارزش‌ها یا نگاه آنها به آینده و رو‌به جلو باشد که در آینده چه اقداماتی باید انجام دهند. وی می‌افزاید: در همین خصوص آنچه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استنباط می‌شود این است ایشان برای ایجاد انگیزه و به‌نوعی تنظیم برنامه آینده کشور، هر سال در بیانات نوروزی‌شان، عنوانی خاص را به سال پیش‌رو اطلاق می‌کنند تا مسئولان و مردم همگی برای رشد و پیشرفت و تعالی کشور در همان جهت حرکت کنند.

سخنگوی پیشین شورای نگهبان درباره تحقق شعار سالی که گذشت نیز یادآور می‌شود: خوشبختانه، شعار سال 94 از جهاتی محقق شد و مردم خوبمان نشان دادند همواره در راستای پیشرفت کشور با مسئولان همراه هستند و از آنها حمایت می‌کنند که نمونه بارز آن را در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات هفتم اسفند مشاهده کردیم. البته مسئولان هم باید توجه داشته باشند به نوعی عمل کنند که این پشتیبانی‌ها را از دست ندهند.

او موانع تحقق شعار سال 94 را چنین صورت‌بندی می‌کند: آنچه برای مردم مهم به‌شمار می‌رود، این است که مسئولان در راستای آرمان‌ها و ارزش‌ها حرکت کنند و بکوشند در این جهت، شرایط رفاه را به طور نسبی در جامعه ایجاد کنند. گاهی اوقات ما کمتر شاهد این وضع بوده‌ایم و البته مسئولان کشوری هم بعضا دلایل خاص خودشان را دارند. در مجموع می‌توان گفت اگر مسئولان در جهت این شعار و در قالب و چارچوب برنامه‌های مدونی که از سوی مراجع ذی ربط تنظیم می‌شود و حرکت کنند مردم هم بهتر به خواسته‌شان می‌رسند. گاهی اوقات شاهد بوده‌ایم بخصوص در حوزه‌های اقتصادی، انتظارات مردم برآورده نشده و اگرچه همان‌طور که گفته شد مسئولان دولتی هم دلایل خاص خودشان را دارند، ولی به نظر می‌رسد با مدیریت موثرتر و بهتر می‌توان، وضع اقتصادی را بهتر ساماندهی کرد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها