باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دیداری تاریخی و گفت‌وگو با رهبر کمونیست کوبا وارد این جزیره شده است.
کد خبر: ۸۹۰۶۴۱
اوباما برای دیداری تاریخی وارد کوبا شد

این دیدار دو روزه اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به هاوانا از زمان سفر ۸۸ سال پیش کلوین کولیج است که در دهه ۱۹۲۰ رئیس جمهور آمریکا بود.

اوباما با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا دیدار می‌کند و دو رهبر درباره تجارت و اصلاحات سیاسی صحبت خواهند کرد.

دیدار با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، در دستور کار اوباما نیست.

به گزارش بی بی سی، او پس از ورود به هاوانا در توییتی نوشت:‌ "چشم انتظار ملاقات مستقیم با مردم کوبا و شنیدن صدای آنها هستم."

این در حالی است که تظاهرکنندگان درست پیش از ورود اوباما در هاوانا، پایتخت، دستگیر شدند.

پلیس ده‌ها تظاهرکننده متعلق به گروه زنان سفیدپوش را از مقابل یک کلیسا، هنگام تلاش برای برگزاری اعتراضات هفتگی، با خود برد. بانوان سفیدپوش همسران زندانیان سیاسی کوبا هستند.

اوباما که با همسر و دو دخترش به کوبا رفته، ساعاتی پس از فرود با کارکنان سفارت آمریکا دیدار کرد و گفت که این سفر "یک دیدار تاریخی و یک فرصت تاریخی است."

خانواده اوباما پس از آن در بخش کهن هاوانا پیاده روی کردند و به یک کلیسای جامع سر زدند.

خبرنگاران می‌گویند که این دیدار به معنی چرخشی عظیم در روابط آمریکا و کوباست.

به گفته تحلیلگران، نمی‌توان به اندازه کافی بر اهمیت این سفر تاکید کرد، به خصوص اگر به یاد آوریم که تا همین ۱۸ ماه پیش پا نهادن رئیس جمهور آمریکا بر خاک کوبا غیرقابل تصور بود.

اوباما و کاسترو در مراسم رسمی شام در کنار هم خواهند نشست، در یک کنفرانس خبری شرکت خواهند کرد و درباره تجارت میان دو کشور بحث خواهند کرد.

کاخ سفید روشن کرده است که باراک اوباما با مخالفان سیاسی دیدار خواهد کرد، چه دولت کوبا این کار را تایید کند یا نکند. این شامل بانوان سفیدپوش خواهد بود. با این حال این دیدار روابط دو کشور را کاملا عادی نخواهد کرد.

تحریم‌های ۵۴ ساله اقتصادی آمریکا علیه کوبا همچنان برقرار است و فقط می‌تواند با رای کنگره ملغی شود. در همین حال کوبا همچنان نسبت به اشغال خلیج گوانتانامو توسط ارتش آمریکا اعتراض دارد.

رهبران دو کشور در دسامبر ۲۰۱۴ موافقت کردند یخ روابط را بشکنند. روابط آنها پس از انقلاب ۱۹۵۹ و اخراج دولت نزدیک به آمریکا در هاوانا قطع شد.

از آن سال تاکنون دو طرف قراردادهای ارتباطات راه دور امضا کرده‌اند و قرار است پروازهای مستقیم میان دو کشور راه بیفتد. به علاوه دو طرف درباره افزایش همکاری‌های پلیسی و محیط زیستی به توافق رسیده‌اند.

اوباما روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان قطع روابط نامه‌ای را مستقیما به کوبا پست کرد.

روز یکشنبه هم شرکت هتل‌های استاروود با قراردادی برای نوسازی چند هتل در هاوانا موافقت کرد تا اولین شرکت آمریکایی شود که به این کشور بازمی‌گردد.

انتظار نمی‌رود که اوباما با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کمونیستی کوبا، دیدار کند. روزنامه‌های کوبا روز یکشنبه عکس‌های بزرگی از او در کنار نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، چاپ کردند.

تحلیلگران گفتند که انتشار این عکس‌ها احساسات متناقض در درون حزب کمونیست کوبا در مورد بازدید اوباما را آشکار می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها