دربیانیه اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری تاکید شد:

ولایت فقیه محور وحدت/ تقدیر از رسانه ملی/ دقت دراجرای برجام

در سالی که پشت‌سر گذاشته شد، معاونت‌ها و ادارات مختلف صدا و سیما فعالیت‌های بسیاری را در جهت اهداف و خط‌مشی خود در رسانه‌ملی انجام دادند که آوردن تمام و حتی بخشی از آنها، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۶۲۴
صداوسیما در سالی که گذشت

به گزارش جام جم سیما ، در این مقال مختصر، تنها به اندکی از این عملکردها اشاره خواهد شد.

دیدار مسئولان و مدیران رسانه ملی با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبیین اهداف جنگ نرمِ برنامه‌ریزی شده، گسترده و همه‌جانبه نظام سلطه با جمهوری اسلامی، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند.

رهبر معظم انقلاب، رسانه ملی را رسانه نظام و کشور و انقلاب دانستند و تأکید کردند: صدا و سیما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مدیران و کارکنان رسانه ملی، سرداران و سربازان این جنگ نرم هستند.

ایشان همچنین با تشکر از زحمات مدیران و کارکنان رسانه ملی، بویژه آقای سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما، او را فردی پرکار، سختکوش، با همت، منظم، ساده زیست و به دور از تشریفات و تجملات، پاک دست، حساس در مورد بیت‌المال، شجاع، دارای جسارت در تصمیم‌گیری و خلاق و مبتکر و نوآور دانستند.

در این دیدار، رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به چالش‌ها و مشکلات رسانه ملی گفت: اصلاح ساختار اداری و همچنین اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات، فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی رسانه تعاملی، برنامه‌ریزی برای تقویت حضور در محیط وب و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و افزایش کیفیت تولیدات رسانه ملی، از مهم‌ترین فعالیت‌ها و رویکردهای صدا و سیماست.

رسانه ملی و پرونده برجام

آبان امسال، دکترمحمد سرافراز درباره انتقاداتی که برخی افراد نسبت به رویکرد رسانه ملی در جریان بررسی برجام داشته‌اند، گفت: طبق گزارشی که به مجلس هم داده شد، سازمان صداوسیما درباره برجام رویکرد مناسبی اتخاذ کرده است. رئیس رسانه ملی افزود: حدود ۳۸۰۰ دقیقه زمان به تیم مذاکره‌کننده و موافقان برجام و حدود ۲۰۰۰ دقیقه زمان به منتقدان برجام داده شده که نشان‌دهنده رویکرد مناسب رسانه ملی در این امر است. بنابراین همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا برجام بدرستی اجرا شود.

مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی ـ پژوهشی با نهادها و مراکز علمی و پژوهشی ازجمله پژوهشکده علوم شناختی، پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی، انجمن فناوری‌های شناختی ایران، مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، مرکزآمار ایران و چند مرکز پژوهشی دیگر با هدف گسترش همکاری‌های مشترک علمی ـ پژوهشی، برگزاری بیش از 25 نشست علمی، انتشار بیش از 25 عنوان کتاب تخصصی، 50 عنوان کتابچه، 22 عنوان پژوهش کاربردی، 15 عنوان فصلنامه، 24 عنوان بولتن مکتوب و تصویری، 20 عنوان گزارش‌ تحلیلی و ده عنوان نرم‌افزار پژوهشی از اقدامات این مرکز در سال 1394 است.

اداره کل امور بین‌الملل صدا و سیما

سازمان صدا و سیما در پنجاه و دومین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه موفق به عضویت در شورای اجرایی این اتحادیه شد. همچنین گسترش همکاری‌‌ها با یونسکو و درخشش چندین اثر تولیدی رسانه ملی در رقابت ABU Prizes2015 ازجمله اقدامات این اداره کل است.

روابط عمومی سازمان صدا و سیما

روابط عمومی صدا و سیما در یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی‌ها به عنوان روابط عمومی برتر شناخته شد. در این نشست، برترین آثار ارائه شده در پنج بخش اصلی نوآوری و خلاقیت، پژوهش ارتباطی، ارتباط مردمی و تکریم ارباب رجوع، اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای معرفی شدند و روابط عمومی رسانه ملی موفق شد در دو بخش نوآوری و خلاقیت و ارتباطات رسانه‌ای،‌ برترین جایزه و لوح تقدیر را به خود اختصاص دهد.

راه‌اندازی خبرگزاری صدا و سیما

خبرگزاری صداوسیما دی ماه به طور رسمی با حضور دکتر پیمان جبلی،‌ معاون محترم خبر و معاونان و مسئولان رسانه ملی راه‎اندازی شد. قرار دادن مهم‌ترین خبرهای خارجی در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت کامل و با تصویر و صدای اصلی آن روی سایت خبرگزاری، دسترسی گسترده به اخبار سراسر کشور با وجود 33 مرکز صدا و سیما در استان‌های کشور،‌ از اهداف راه‌اندازی خبرگزاری صدا و سیما و اطلاع‌رسانی باکیفیت است. این خبرگزاری با شعار صحت، دقت و صداقت، مرجعیت خبری را در دستور کار خود قرار داده است.

افتتاح شبکه تهران اولین شبکه تولیدی HD کشور

شبکه تلویزیونی تهران، بهمن امسال با حضور رئیس رسانه ملی، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس شواری اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، معاونان رسانه ملی و مدیران حوزه شهری راه‌اندازی شد. دکتر سرافراز با تاکید بر این که مردم پایتخت باید در سریع‌ترین زمان از رویدادهای اطرافشان مانند رویدادهای ترافیکی و محیط زیستی مطلع شوند، گفت: این شبکه از فناوری‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها برای ارائه خدمات بهتر بهره می‌برد. ساختار این شبکه،‌ متفاوت و براساس استفاده از فناوری‌های جدید رسانه‌ای (HD) است.

افتتاح فرستنده‌های نسل سوم پخش دیجیتال

همزمان با دهه فجر، فرستنده‌های پخش دیجیتال (TS3) در مراکز استانی صدا و سیما افتتاح شد. بر این اساس، 49 دستگاه فرستنده دیجیتال در ایستگاه‌های 33 مرکز استان و مراکز مستقل سازمان صدا و سیما در کل کشور تامین، نصب و راه‌اندازی شد. بسته TS3 در بیشتر استان‌ها شامل سه برنامه سیما به شرح HD ملی، پرس‌تی‌وی با فرمت HD و آی‌فیلم HD است.

حجت‌الاسلام رمضان موسوی‌مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی در این مراسم گفت: با مجهز شدن مراکز استانی به این سامانه، ظرفیتی برای توسعه کیفی شبکه‌های استانی ایجاد شده و شبکه‌ها، ایمنی و امنیت بالاتری یافته‌اند و سیگنال‌رسانی نیز تسهیل شده است.

افتتاح سایت تبدیل منابع آنالوگ به دیجیتال معاونت صدا

ابتدای دی، سایت مبدل آنالوگ به دیجیتال رادیو راه‌اندازی شد. آرشیو رادیو با مجموعه‌ای بالغ بر 816 هزار و 986 منبع، نقش بارزی در برنامه‌سازی رسانه‌ای عهده‌دار است. حفظ و نگهداری منابع و ایجاد دسترسی به آنها، دو هدف اصلی آرشیو رادیو است. این منابع در حوزه‌های موسیقی ایرانی، موسیقی بین‌الملل، ‌افکت، نغمات آیینی، قرآن (تلاوت و برنامه)، برنامه و سخنرانی و منابع محرمانه است که تاکنون بخشی از آن به دیجیتال تبدیل و آماده‌سازی شده است. آثار آرشیوی به چهار دهه گذشته تعلق دارد.

اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

هشتمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی،‌ مرداد امسال با حضور اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، اعضای بازار فیلم‌اسلامی، مقامات رسمی کشورها و مدیران رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد. در این اتحادیه، 220 عضو از 35 کشور جهان و 90 عضو فعال رسانه‌ای در بازار فیلم اسلامی این اجلاس حضور داشتند. در این اجلاس، از نشان حلال مدیا رونمایی شد که برندی برای عرضه محصولات رادیو و تلویزیون‌های اسلامی است. شعار این برند تولید پاک، رسانه پاک و نسل پاک است.

افتتاح کانال 24 ساعته آذری شبکه سحر

خرداد امسال، مراسمی با عنوان 24 ساعته شدن شبکه جهانی سحر در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد. سلیمانی‌زاده، مدیر شبکه سحر در این مراسم گفت: شبکه سحر سال 1376 به عنوان نخستین شبکه برون‌مرزی ایران تاسیس شد. سال 1388 ساعات پخش این شبکه به پنج ساعت رسید و امروز کانال آذری به 24 ساعت پخش در روز می‌رسد. همچنین فرصت پیش آمده باعث شده،‌ دو کانال دیگر هم مثل کانال فرانسه از 9 ساعت به 18 ساعت و کانال بوسنی از پنج ساعت به شش ساعت ارتقا پیدا کند.

در این مراسم، دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی اظهار امیدواری کرد، به مرور اغلب شبکه‌ها به صورت HD پخش شود.

رونمایی ارکستر سمفونیک سازمان

اردیبهشت ماه مراسم رونمایی از ارکستر سمفونیک سازمان در محل دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی در ساختمان برون مرزی برگزار شد. در این مراسم، چند قطعه موسیقی برای حاضران به طور زنده اجرا شد.

سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سمفونی خلیج فارس، سرود همدلی و همزبانی با خوانندگی محمد عبدالحسینی و سرود فصل همدلی با خوانندگی ستار سهرابی ازجمله قطعاتی بود که به طور زنده و در حضور دکتر سرافراز و مسئولان سازمان صدا و سیما اجرا شد. رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را استاد نادر مرتضی‌پور برعهده دارد. این ارکستر از 85 نوازنده و 40 نفر گروه کر تشکیل شده است.

راه‌اندازی رسمی اپلیکیشن رادیو

آبان ماه امسال،‌ معاونت صدای رسانه ملی با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در حوزه رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید، اپلیکیشن (برنامه کاربردی) تلفن همراه خود را با عنوان ایران صدا به آدرس APP.IRANSEDA.IR راه‌اندازی کرد.

پخش صدای رادیوها با کیفیتی بالاتر از FM، دسترسی به شبکه‌های رادیو بر بستر اینترنت در سراسر جهان، بهینه‌سازی نرم‌افزار در مصرف پایین باتری و ترافیک اینترنت مصرفی کاربران، ‌نمایش اطلاعات برنامه‌ها، جدول پخش و تصاویر استودیو، امکان استفاده در پس زمینه به منظور عدم اختلال در کاربری تلفن همراه مخاطبان در حین شنیدن رادیو و امکان ماشین زمان (تایم شیفت) برای از دست ندادن برنامه در زمان لزوم از ویژگی‌های اپلیکیشن رادیوست.

ساختار جدید موسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی جام‌جم

بهمن ماه امسال و با ادغام موسسه انتشاراتی سروش در موسسه جام‌جم، دکتر مراد عنادی با حکم ریاست سازمان صداوسیما به عنوان رئیس و مدیرمسئول این موسسه منصوب شد. دکترمحمدسرافراز طراحی جدید ساختار، ارتقا و رقابت‌پذیری روزنامه جام‌جم، ضمائم و جام‌جم آنلاین را از مسئولیت‌های مدیر جدید بیان کرد و در بخش‌هایی از این حکم، خواستار تحقق اهداف و ماموریت‌های ابلاغی و جدید آن موسسه شد.

رزمایش ملی پدافند غیرعامل سازمان صداوسیما

آبان ماه امسال،‌ رسانه ملی آمادگی خود را قالب پدافند غیرعامل با برقراری ارتباط زمینی زنده با 7 استودیو در 6 استان کشور و شهرک غزالی تهران به نمایش گذاشت. در این رزمایش، مدیران کل شش مرکز به صورت زنده، گزارشی از درصد پوشش استان و امکان برقراری ارتباط زنده با فیبر نوری ارائه و از قابلیت‌ها، پوشش فرستنده‌های پرقدرت و مسائل مراکز خود سخن گفتند.

رزمایش ملی پدافند غیرعامل سازمان صداوسیما با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه‌های مستند ایران

شهریور ماه، شب گنجینه‌های مستند ایران با حضور رئیس رسانه ملی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم،‌ رونمایی از گنجینه مستند (متشکل از مستندهایی که بین دهه 40 تا 60 تولید شده) رونمایی شد. دکتر سرافراز در این مراسم گفت: مستندسازان شبکه مستند را خانه خود بدانند.

در این مراسم،‌ از مستندسازان بزرگ کشور قدردانی و از گنجینه‌های سینمای مستند رونمایی شد. مقرر شد این گنجینه در 70 قسمت به صورت هفتگی روی آنتن شبکه مستند برود.

فعالیت 165 رسانه رادیویی و تلویزیونی در کشور

دی ماه امسال،‌ معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی در مراسم افتتاح 114 فرستنده دیجیتال مرکز کردستان گفت: بیش از 165 رسانه رادیویی و تلویزیونی با 37 زبان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در کشورمان مشغول فعالیت هستند. حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با بیان این که تنوع و تکثر در صدا وسیما یک استراتژی است، افزود: مهم‌ترین مزیت سرمایه‌های فرهنگی رسانه ملی نشأت‌ گرفته از تنوع و تکثر فرهنگی و اعتقادی است. کشورمان دارای بهترین الگو و فرهنگ است و باید بتوانیم در جهت نشر این ارزش‌های ناب در سطح جهان تلاش کنیم.

رادیوهای مناسبتی، تجربه‌ای موفق (اربعین، انقلاب، بهاران)

راه‌اندازی رادیوهای مناسبتی تجربه ای بود که بسیار موفق عمل کرد. در 23 آبان ماه امسال به منظور پوشش اخبار مراسم و راهپیمایی پرشور زائران در اربعین حسینی راه اندازی شد. رئیس رسانه ملی، رادیو اربعین را تجربه جدیدی در انعکاس اخبار و اطلاعات مناسبتی در حوزه رسانه‌ای برشمرد. این رادیو دوازده بخش خبری شامل 4 بخش خبری مشروح و 8 بخش خبری کوتاه و نیمه مشروح داشت.

یک ماه بعد یعنی در تاریخ 26 دی ماه پخش آزمایشی رادیو انقلاب آغاز و در ابتدای بهمن ماه به صورت 24 ساعته راه اندازی شد. این رادیو به عنوان پژواک صدای بلند انقلاب اسلامی ایران در کنار سایر شبکه‌های رادیویی ملی مطرح شد.

رادیو بهاران، رادیوی مناسبتی دیگری بود که از 13 اسفند به استقبال بهار رفت. رادیو بهاران با محوریت راهیان نور به پخش برنامه‌هایی درباره اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس می‌پردازد. این رادیو تا 15 فروردین دایر است.

محمد زندکریمخانی - ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها